A képen látható kar mit csinál?
Annyit tudok hogy az összkerékhajtással és difivel kapcsolatos, az érdekel hogy a jelölések mit jelentenek és miért van üres fokozat rajta.
Ez a felező és az első hajtás kapcsolója. Bal oldalon "országúti" fokozatban van (H, mint high, vagyis magas fokozat), előretolva csak két kerék hajt (minden bizonnyal a két hátsó), hátrahúzva a másik tengely hajtása is bekapcsol. Ezt csak terepen szabad kapcsolni, mert a kapcsolható összkerekes hajtásláncokban nincs differenciálmű, aszfalton kanyarban feszül a hajtás.
Jobbra tolva a kart üresbe kerül a terepváltó, ilyenkor nincs hajtás, jobbra előre pedig bekapcsolod a felezőt és az összkerékhajtást (egyszerre - L, mint low, vagyis alacsony fokozat, 4 hajtott kerékkel). Ez lassítja az autót, a végsebesség csökken, de jobban kapaszkodik. Aszfalton szintén nem használható fokozat, ott csak a "H2"-t szabad bekapcsolni.
H2-ben csak kétkerékmeghajtásos (tehát hátul hajt, hiszen terepjáró).
H4-ben már négykerékmeghajtású. A H4-et nyugodtan használhatod bárhol, közúton, aszfalton is nagy sebességnél. Sok értelme nincs, mert növeli a fogyasztást, akkor hasznos, ha síkos az út (hó, eső, ónoseső), ugye 4x4-el sokkal stabilabb ilyenkor az autó. Típustól függ, van ahol menet közben is lehet váltani a H2 és H4 között, van amelyikben csak álló helyzetben.
Az L4 az kemény terepre való, ez aktiválja a fix összkeréhajtást, és általában a diffizárat is (szintén típustól függ). Ezt aszfalton nem is szabad használni, csak mikor a sárban dagonyázol, illetve L4-be csak állva, kuplungot és féket benyomva lehet tenni.
Itt az ürest soha nem használjuk, ez csak úgymond egy átmenet a hajtásláncban, vagyis mikor kiveszed H4-ből, hogy L4-be tedd, akkor ugye egyszer szét kell kapcsolni a hajtást, ezért is van így kitalálva a sorrend.
H4 az összkerékhajtás normál áttétellel. Autója válogatja, valamelyiken tilos bekapcsolni szilárd burkolaton, mert nincs benne hosszdifi, és összefeszülne a hajtáslánc. Valamelyiken az első kerékagyakon is kapcsolni kell a féltengelyt a kerákegyhoz, nem elég csak bent a kart.
L4 a felező összkerékhajtással, köze nincs a diffizárhoz.
Mi a különbség a fix összkerékhajtás és a diffizár között? Dobálózol a szakszavakkal, aztán azt sem tudod mit írsz, és kapod a 100%-ot, jellemző a gyakorikerdesekre...
A differenciálzárnak külön karja szokott lenni, ha mechanikuisan kapcsolható.
Látom azt hiszed hogy okos vagy, le is pontoztál, pedig nem. Ezért meg is magyarázom hogy értsd meg mi az, hogy fix összkerékmeghajtás.
Sok terepjáróban, főleg az újabbakban ha kapcsolod a 4x4-et, akkor képes arra, hogy a két tengely között állandóan változtassa az erőátvitel arányát, például előre 30%, hátra 70%, vagy fordítva. Mikor meg betolod L4-be, akkor az fixen 50:50 arányban lesz elosztva, és kész. Egyébként H4ben használható aszfalton is, hiszen a H betű a high, vagyis a magas szót jelöli, tehát hogy gyors. Az L betű pedig azt hogy low, vagyis alacsony, lassú. Ezzel szabad csak lassan menni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!