Ilyen esetben mit lehetett volna tenni, hogy ne fagyjanak meg az emberek a kocsiban?
Kollégám mesélte a 2 évvel ezelőtti márciusi havazást, mikor is az autópályán ragadt. Neki egy Astrája van az 1.3-as Fiat Multijet motorral. Azt mondta ez annyira takarékos, hogy alig ad meleget, mert kevés veszteséghőt termel. Alapjáraton pár óra alatt visszahűlt a víz még 1-es fokozaton is. És már csak langyos levegőt fújt be, pedig végig járt a motor. Így is fázott a kocsiban. A termosztát jó volt.
Mi lett volna a megoldás? Én azt mondtam, hogy adhatott volna néha gázt neki.
Vagy ez hülyeség?
"mert kevés veszteséghőt termel"
Ezt ugye nem hitted el neki? Hogy termel kevesebb hőt? X mennyiségű üzemanyag elégetésével adott Y mennyiségű hő keletkezik, ha a hűtőben égeted is el. Amelyik motor alapjáraton ugyanennyit fogyaszt, az ugyanekkora hőt termel. Inkább digóék nem tudják bevinni az utastérbe! Mondjuk annyira minimál volt a költsévetés, hogy a blokk nem tartalmaz több alumíniumot annál, hogy épp azét nem essen és kihül a hideg környezetben mert nincs tömege, nincs mi tárolja a hőt.
Alapból fix, hogy az üzemanyag égése során mennyi lesz a hő és mennyi fog jelentkezni nyomás formájában.
Amúgy meg, ha alapjáraton ketyeregteti a motort és nem 0 fokos levegőő jön be akkor már nem fagy meg az biztos.
Vitába szállnék, mert a történet tökéletesen igaz! Nem csak az 1.3 multijet-re, hanem nagyon sok mai közös nyomócsöves dízel motorra igaz, hogy nagyon kevés maradványhőt termel, mivel kitűnő a hatásfoka.
Tehát alapjáraton ezek a motorok nem állítanak elő annyi hőt, hogy az utastér fűtését kemény hidegben ellássák!
Nem a hülye digók miatt, de a legtöbb autógyártó ezt úgy oldja meg, hogy elektromos fűtőellenállások vannak a fűtőradiátor elé beépítve a vízcsőbe. Ezek általában izzítógyertyák 4db. Ha a vezérlés érzékeli, hogy alacsony a hűtővíz hőfoka, akkor kivezérli az ellenállásokat és melegíti a hűtőfolyadékot.
Valószínűleg a kollégád autójában ez a rendszer nem működött. Pedig biztosan van benne.
Ha maradna elég hő, akkor mivel magyarázod a fűtőellenállásokat? Miért kell elektromosan fűteni a hűtőfolyadékot szerinted? Ja tudom "hülye digók"
Csak az a baj, hogy ez majdnem minden típusnál bevett eljárás.
1. Gyorsabban érje el az üzemi hőfokot (nekem is van pedig 2000 turbo benzines kocsim van) és gyorsabban fűtsön.
2. Alapjáraton, ahol nagyon alacsony a fogasztás segítse (ha kell) a fűtést. Mondjuk -15 fokban. Minusz 2ben nem kell...
Találtam egy videót miszerint az 1.6 TDI fogyaszt 2dl gázolajat óránként. Akkor az 1.3 Mjet még ennyit se. Benzin motornál pedig kb. 5-7dl. Azért van különbség szerintem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!