Első motornak jó a Csepel 125?
Ha használni is szeretnéd, nem jó. Jól néznek ki a Csepelek, de ez minden pozitívumuk. A motor harmatosan gyenge, két személlyel gyakorlatilag halott. A fékek meglepő módon még a motornál is gyengébbek. A futómű rémesen buta: lengéscsillapítás nincs, a hátsó rugózás meg csak bajnak van. Én például menet közben nem érzem a különbséget a merevvázas lemezvillások és a hátsó bakteleszkópos T-k és D-Csepelek között. Mindkettőnél csak a rugózott nyereg ad némi komfortot, egyébként az összes úthibát tompítás nélkül adják tovább.
Ehhez jönnek a kidolgozási és anyagválasztási hibák. A motor hajlamos melegedni, városi araszolásnál a gyertyakulcs igen jó barátod lesz. Cserébe viszont egy idő után nem kell csúsztatnod a kuplungot, mert a parafa súrlódóbetétek hamar megégnek, onnantól csúsznak önerőből is. Az elektromos rendszer 60 éve még jónak számított, mert legalább pislákolt valami elöl-hátul, manapság már reménytelen. Éjszaka semmit sem ér a fényszóró (ezért jön jól, ha van közvilágítás), a féklámpa pedig szinte láthatatlan, főleg, ha még az eredeti, vastag műanyagbura van rajta, ami idővel szépen bevakul és semmi fényt nem enged át. A töltőtekercsnek feszültségszabályozása egyáltalán nincs, az akku vagy pezseg, vagy lemerül, a lemerülésről semmi nem tájékoztat. A benzin és az olaj mindig folyik valahol, a konstrukcióból adódóan tömítettséget lehetetlen létrehozni. Vagy a benzincsap csepeg, vagy az úszóház külseje olajos, vagy a kipufogódob és a könyökcső csatlakozásánál fossa az olajos mocskot, vagy a hengernél, a hollander alatt. Vagy egyszerre mindenütt.
Persze nem lehetetlen modernizálni a Csepelt. Össze lehet építeni modern dugattyúval, tökéletesen derékszögelve, ekkor nem kell annyi olaj a keverékbe, nem is füstöl úgy. Lehet műanyagbetétes lamellát kapni a kuplungba, az nehezebben ég meg. Van már hozzá 12 V-os, feszültségszabályzós generátor elektronikus gyújtással, azzal normálisan világít és nincs gond a megszakítóval, gyújtótekerccsel. Le lehet cserélni a botrányos gyári karbit valami korszerűbb, központi úszóházas típusra, lehet rá tervezni használható kipufogót, ki lehet igazítani a henger öntési hibáit és így már egész tűrhető a motor. Sajnos a rém gyenge futóművet és fékeket nem lehet ilyen egyszerűen átépíteni. Viszont ez annyiba kerül, amennyiből lehet venni egy jóval modernebb, kényelmesebb, gyorsabb, gazdaságosabb motort. Olyat, ami után már csak hétvégén, buliból lesz kedved visszaülni a Csepelre. Könnyű ugyanis megszokni az önindítót, a trükközés nélkül kapcsolható sebességfokozatokat, a valóban hatásos féket, az úthibákat tompító felfüggesztést, a kényelmes üléshelyzetet, a fordulatszámtól független fényerejű fényszórót, a rezgéscsillapítós motorfelfüggesztést, a szívó- és kipufogóoldali hangtompítást és a modern technika többi csodáját.
Vagyis hobbimotornak jó a Csepel, de a hétköznapokban nagyon nem érdemes vele küzdeni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!