Mikor érdemes feljebb váltani, hogy a legjobb gyorsulást érjük el?
Vegyük alapul mondjuk ezt a nyomaték- és teljesítménygörbét:
3500rpm-en éri el a a legnagyobb teljesítményt, utána először lassan, aztán egyre jobban esik. Abban biztos vagyok, hogy mivel eleinte kevésbé csökken a teljesítmény, mint amennyivel 3500rpm alatt növekszik, így érdemes tovább pörgetni. Csak kérdés, hogy mennyivel?
Nyilván az áttételek hosszúsága se mindegy, 4-esban 140km/h-nál pörög 4000-et, itt felváltunk, és a fordulatszám leesik kb 3200-ra. (Nem biztos hogy teljesen megfelelnek az adatok a valóságnak, de a példa szempontjából nem is fontos.) Ez a legjobb, vagy érdemes lenne inkább 4100-4200-ig pörgetni? Vagy a csökkenő teljesítményt ott már nem kompenzálja a rövidebb áttétel a 3300-3400rpm-mel szemben 5-ösben, ezért érdemesebb váltani 4000-nél (vagy esetleg még korábban?)?
Tudom, ennek inkább versenypályán van jelentősége, közúton mindegy, de azért érdekelne, hogy melyik a leggyorsabb módszer.
Nos en kiprobaltam 400 meteren. Dizel:
Bmw 120d. 4000-en adja le a max loerot, 2000-en a nyomatekot. 5200-ig tehat piroson tul huzatva 16.111-es idot futott. 4500-nal elvaltva a firdulatszam haromezer kornyekere esett vissza, igy 16.243-at futott. Nem volt nagy kulonbseg, ha ki lenne pontosan szamolva matek szerint mikor a legjobb elvaltani lehet ugyanannyit tudna igy is.
BMW M3 373 lora huzva. Max loero 7900-on. Max nm 4900-on.
Esp nelkul boxolt mint az allat igy meg a 7000 kornyeki elvaltasokkal volt gyorsabb. Bekapcsolt esp asr eseten 8500-ig huzatva futott 13,969-et. Elvaltasokkal piciket 14 folott. Tehat pirosba huzatva egy kicsit gyorsabb volt.
Ez valami 2.0 körüli dízel lehet a példagörbén, ha jól sejtem. ;)
Én soha nem a fordulatszámmérőt nézem és aszerint váltok. Addig huzatom, ameddig érzem, hogy még nem csökken a gyorsulás mértéke. Ha érzem, váltok.
Szerintem a fenti példánál is felesleges 4000 környékére pörgetni. Úgy váltanék, hogy 1800-2000 körülire, ahol már nyomatékmaximum van, de még van bőven tartalék is, essen vissza a fordulat.
Nekem is dízelem van és 3000 fölé teljesen felesleges forgatni. 1800-3000 között gyorsul érezhetően a legjobban, pedig a teljesítménymaximuma valahol 4400 körül van elvileg. De semmi értelme eddig forgatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!