Mikor érdemes feljebb váltani, hogy a legjobb gyorsulást érjük el?
Vegyük alapul mondjuk ezt a nyomaték- és teljesítménygörbét:
3500rpm-en éri el a a legnagyobb teljesítményt, utána először lassan, aztán egyre jobban esik. Abban biztos vagyok, hogy mivel eleinte kevésbé csökken a teljesítmény, mint amennyivel 3500rpm alatt növekszik, így érdemes tovább pörgetni. Csak kérdés, hogy mennyivel?
Nyilván az áttételek hosszúsága se mindegy, 4-esban 140km/h-nál pörög 4000-et, itt felváltunk, és a fordulatszám leesik kb 3200-ra. (Nem biztos hogy teljesen megfelelnek az adatok a valóságnak, de a példa szempontjából nem is fontos.) Ez a legjobb, vagy érdemes lenne inkább 4100-4200-ig pörgetni? Vagy a csökkenő teljesítményt ott már nem kompenzálja a rövidebb áttétel a 3300-3400rpm-mel szemben 5-ösben, ezért érdemesebb váltani 4000-nél (vagy esetleg még korábban?)?
Tudom, ennek inkább versenypályán van jelentősége, közúton mindegy, de azért érdekelne, hogy melyik a leggyorsabb módszer.
#1: Szerintem nem én nézek rosszat.:)
#2
Ebből a videóból néztem a fordulatszámokat.
https://www.youtube.com/watch?v=JTyN0DCf6Tw
Biztos nem teljesen pontos, de azért a célnak megfelel. Most látom, hogy amit a kérdésben 140km/h-nak írtam, az 160km/h, csak nem túl jó minőségű a videó... De mindegy is, mivel nem a konkrét autó érdekel, csak maga az elv, igazából kitalált adatok is jók lettek volna.
Köszi a választ.
És érdemes e annyira pörgetni, hogy alacsonyabb legyen a teljesítmény a váltás előtt, mint utána?
Pl. 4-esben 99kW@4200rpm-nél 5-ösbe rakni, és akkor lesz mondjuk mondjuk 109kW@3400rpm? Vagy ennyit nem kompenzál a rövidebb áttétel?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!