Mikor érdemes feljebb váltani, hogy a legjobb gyorsulást érjük el?
Vegyük alapul mondjuk ezt a nyomaték- és teljesítménygörbét:
3500rpm-en éri el a a legnagyobb teljesítményt, utána először lassan, aztán egyre jobban esik. Abban biztos vagyok, hogy mivel eleinte kevésbé csökken a teljesítmény, mint amennyivel 3500rpm alatt növekszik, így érdemes tovább pörgetni. Csak kérdés, hogy mennyivel?
Nyilván az áttételek hosszúsága se mindegy, 4-esban 140km/h-nál pörög 4000-et, itt felváltunk, és a fordulatszám leesik kb 3200-ra. (Nem biztos hogy teljesen megfelelnek az adatok a valóságnak, de a példa szempontjából nem is fontos.) Ez a legjobb, vagy érdemes lenne inkább 4100-4200-ig pörgetni? Vagy a csökkenő teljesítményt ott már nem kompenzálja a rövidebb áttétel a 3300-3400rpm-mel szemben 5-ösben, ezért érdemesebb váltani 4000-nél (vagy esetleg még korábban?)?
Tudom, ennek inkább versenypályán van jelentősége, közúton mindegy, de azért érdekelne, hogy melyik a leggyorsabb módszer.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egy váltó áttétel konvertálja a nyomatékokat is. Ezt figyelembe kell venni. 1:2-höz sebesség áttétel kb. duplázza a nyomatékot a szekunderen a primerhez képest.
Én minden sebességben lemérném a fordulat - kerekekre jutó nyomaték görbéket, és a fordulat difiket bekalkulálva keresném meg a legoptimálisabb elváltási fordulatokat.
Addig biztosan nem váltanék el, amíg a motornak még nem fáj, de még magasabb a kerekekre jutó nyomaték, mint a következő fokozatban, alacsonyabb fordulat mellett.
Ha a fordulat már nagyon magas, vagy a kerekekre jutó vonóerő már kisebb mint a következő fordulatban, akkor nincs értelme pörgetni.
Tehát:
vagy a normál specifikált fordulat limitig emelném a fordulatot( a tiltás az már sok szerintem), vagy addig, amíg az adott fokozatban nagyobb egyenlő a kerekeken az erő, mint a következőben.
Persze ha egyenlő, akkor fogyasztás szempontjából, inkább a magasabb sebességfokozat a logikus.
Nincsenek gyakorlati adataim, csak elméláztam a témán.
:-D
üdv
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Előző vagyok, kis korrekció:
Tehát:
vagy a normál specifikált fordulat limitig emelném a fordulatot( a tiltás az már sok szerintem), vagy addig, amíg az adott fokozatban nagyobb egyenlő a kerekeken az erő, mint a következőben(a beváltás pillanatában).
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
11-es
Szép a fizika és a matematika meg otthon az asztalnál számolgatni. De: beülsz az autóba, mindegy hogy Trabant vagy LaFerrari, és meglátod, hogy akkor lesz a leggyorsabb ha majdnem vagy egészen leszabályozásig kihúzatod. Már harmadikszor irom itt le, aki nem hiszi az üljön be az autóba és próbálja ki. Ha nem, akkor számolgassatok.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez kb. olyan "hasznos" számolgatás, mint amikor okos emberek a csúszáshatárt megállapítják.
A Pirelli tapadási tényezője, az aszfalt hőmérséklete, a kanyar sugara méterben, az úttest szemcsézettsége, az EVO akárhanyas tömege, bla-bla-bla. Végül a gép kidobja az eredményt: max. 87km/h sebességgel lehet elfordulni az adott kanyarban.
Na erre jön Pityu -aki nem tud számolni- de ugyan abban a kanyarban 93-al befordul a szakadt kereklámpással, Y-mintás Stomilokon. :D
Miről beszélünk?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ez már nem az elő, hogy jó magyar honfitársaim így reagálnak. Hihetetlenek vagytok. #11-es.
Seítsen nektek a halál!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Jó akkor van két egyforma kocsi aminek mondjuk 7ezernél van a piros zónája a ford.szám mérőn,egymás mellé állnak, egyik kihuzatja az 1 -es 2 est 7 ezerig a másik számolgat és 3950-nél elvált mert ott van papíron a nyomatékcsúcs.. Ki fog nyerni ??
A sok túliskolázott foteltudós üljön már egyszer be egy AUTOMATA váltos kocsiba, nyomja be a Sport fokozatot- ha van ilyen a kocsiban-de ha nincs akkor nem kell, csak nyomjon egy kickdown kapcsolót a padlóra nyomott gázpedáljával, és nézze meg hogy a kocsi a gyári mérnökök programja szerint mikor vált fel! Ha például 4 ezernél ,miközben 7 ezernél van a piros zóna ,akkor vigye el szerelőhöz a verdát sürgösen!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!