A dugattyuk baleset során nekiütődnek a hengereknek és horpadás lessz a henger falán?
Mennyi idő alatt kopik el egy dugattyu tömítés,és megkarcolja a hengert?ha igen ez hogy javítható,és a horpadás(ha lehetséges egyáltalán)?
Most kezdenek érdekelni nagyon az autók,kérlek segítsetek,köszi.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
A henger nem vaslemezből készül, így a fala nem horpad. Ezzel az első problémát ki is iktattuk.
A hengerek, dugattyúk és dugattyúgyűrűk kopása pedig nem úgy működik, ahogy elképzeled. Normális esetben a henger nem karcolódik: szépen kopik. A gyűrűk is kopnak, hiszen azok súrlódnak a henger falán. A henger egyébként nem egyenletesek kopik: a holtpontok közelében - főképp a felső holtpontnál - jobban, mert ott kapja a legnagyobb "edzést" a gyűrűktől. Erre szokták mondani, hogy a hengernek válla lesz. Aztán ahogy telik-múlik az idő, a gyűrűk egyre inkább kopnak, nem tudnak úgy tömíteni, az olajlehúzó éle tompul, nem húzza le az olajat. Ekkor a gyűrűhornyok elkormolódnak, a gyűrű kitámaszt, borzalmas módon koptatja a hengerfalat, mert nem rugalmas. Másik eshetőségként a gyűrűk már nem tudják visszatartani a terjeszkedés nyomáshullámát, a motor "lefúj" a dugattyú mellett. Szinte ez az egyetlen eset, amikor a dugattyú kopik.
A karcolódás (húzásnyom) mástól alakul ki: ezt törött, elfordult (csak kétüteműeknél) dugattyúgyűrűk, extrém esetben a hengerbe került szennyeződés okozza. Csodákra képes...
A javítás egyszerű: fel kell fúrni a hengert. A persely fala kellően vastag, hogy a gyárinál nagyobb átmérőt is kiadjon, ezért meghatároznak néhány (jellemzően 1-3) gyári javítóméretet, ezek 0,1-0,3 mm-rel nagyobbak a névleges furatnál. A perselyben kialakítanak egy ekkora furatot, majd nagyobb névleges átmérőjű dugattyút és gyűrűket szerelnek bele. A henger fala újra szép sima lesz, kezdődhet elölről a koptatás...
Persze mindez csak a dugattyús motorra igaz, a Wankelnél egészen más a helyzet: ott a tömítést tömítőlecek végzik (amíg ki nem égnek), a kopás pedig csak az égéstér és a dugattyú cseréjével javítható.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A henger tömör anyagból van, így hogy "behorpad" ilyen nincs. A kopás az egy normális folyamat,aminek az idejét el lehet nyújtani,ha a rendszeres olaj cserét betartják,és persze hogy ha jó minőségű anyagokból vannak a motor alkatrészeinek anyaga. Ez így akár lehet 4-6-800ezer km,de előfordulnak jó és rossz kivételek is,azaz van hogy 100e után felújítás kell,illetve hogy még az 1milliót is megéri.
Sok autóban perselyes motor van,ahol a egyszerűen ki lehet cserélni a hengernek ezt a kb 5-10mm vastag kopó/cserélhető henger falát,és ezt a dugattyúkkal együtt újjal beszerelve,1 teljes értékű sűrítésű motorunk lesz végeredményben.
A hagyományos motoroknál felfúrást (gépműhely)lehet alkalmazni egy bizonyos határig,illetve még meleg fémszórást alkalmazva vissza lehet nyerni az eredeti méretet,csakhogy ez elég drága lenne,és így "többe kerülne a leves mint mint a hús",így nem igazán élnek ezzel a lehetőséggel,hanem inkább keresnek egy bontóban 1 motort,és azt rakják be.
Használt autót akarok venni és azt hogy tudom megállapítani hogy mennyire kopottak a dugattyúk és hengerek?
Köszönöm a válaszokat !
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Köszönöm a korretkt válaszokat!
Ha a hengert már fel kell fúrni pl 0,3 és picivel nagyobb dugattyú kerűl bele akkor többet fog enni az autó és nagyobb lessz picit a teljesítménye?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Mihez képest?
A kikopott állapothoz képest : sok javulást ,kevesebbet fogyaszt majd és nagyobb teljesítményű lesz ha visszaállítják az eredeti kompressziót. Csak hogy értsd: pl. 9:1-re sűrített benzin-levegő keverék a gyújtás pillanatában felhatványozódik, azaz 9x9=81 atm. nyomás keletkezik a robbanáskor az egyes hengerekben. (A motor tartóssága nagyon függ ettől a kompressziós viszony számtól,hajtókar/főtengely csapágy terhelése főleg) Ennek a nyomása végzi egyben a másik 3 henger "nem hasznos" munkáját éppen abban a munkaütemben,és a maradékot használod fel az autó mozgatására.
A 0.3mm felfúrás fogyasztásban nem fog érdemi változást hozni,ha mondjuk vadi-újkorában átlag fogyasztott 7 litert,akkor most 7,2-őt fog kajálni,tehát lesz nem számottevő,de a kikopott motorú már 8.5--9L fogyasztáshoz ez már mindenképpen pozitív javulás.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Típusa és mérete válogatja. Kompletten minimum 150-200e ft egy kis(!) 1300 motor felújítása egy autó szerelő műhely által végezve. Ha te magad sk csinálod/szereled és intézel/viszel mindent, akkor talán 70-80ból megoldhatod magadnak.Itt 1 cég, és itt alulra görgetve láthatod a gépműhely árakat.
HA két autó frontálisan ütközik egymásnak akkor a dugattyú "behorpaszthatja" a hengert vagy nyomot hagy rajta?
A válaszokat köszönöm!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!