Mi az a Launch Control (rajtautomatika)?
F10 BMW-ben is van.
Mikor áll az autó, padló gázon 2950-3000 között mozog a fordulatszám, és ha rárúgod a kuplungot, akkor kipörög, de addig ott szabályoz, hogy az erősebb autók el is bírjanak indulni, ne kaparják szétt az életüket.
a rajtautomatika az konyhanyelven fogalmazva egy olyan program, ami elintézi neked az ideális rajtolást. miután aktiváltad, mondjuk akkor maradjunk az M5-ös BMw-nél, több gomb megnyomása után (spormód kiválasztás stb..) nyomod a féket, ráálhatsz a gázra, és amikro a féket felengeded az automatika ugy szabályozza a gázadást, illetve a kipörgésgátló segítségével a gyorsulást, hogy az a legideálisabb legyen, ne pörögjenek el a kerekek. Direkt féket írtam, mivel az M5-sben nincs kupplung, már az előző szériában (2004-es modell) sem volt, mert robotizált automata váltója van.
Az ALS anti lag system az más. Az turbófeltöltős autóknál van, (leginkább csak rally-ban láttam még). Arra szolgál, hogy gázelvételkor ne fékeződjön a turbófeltöltő. Mivel amikor elveszed a gázt, a pillangószelep elzárja a levegő utját, az addig folyamatosan nagy nyomással a motorba tóduló levegő így nem tud hova menni, a gázt elvetted, tehát a feltöltő turbinakerekét sem hajtja semmi, így az lefékeződik. Ennek a mérséklésre az egyik megoldáas a lefujószelep, ami ilyenkor a nagy nyomás hatására kinyit, és azt e "feltorlódott levegőt" elengedi a szabadba jellegzeted "tüsszentő hang kíséretében". az ALS meg azt csinálja, hogy ilyenkor gázelvétel esetén, amikor is motorféküzem van (ha csak ki nem nyomod a kupplungot), eltolja a gyujtás időpontját arra az időre, amkor a kipufogószlep nyitva van. így némi benzin (alapjárati benzin és levegő, vagy előre beállított mennyiség passz) berobbanva nyitot kipufogószelepen keresztül hajtja a turbninát (turbófeltöltőt), így az nem lassul le, következő gázadáskor, mondjuk rallyba a féktáv után egyből a max töltönyomssal tud üzemelni.
szóval ennek az egésznek az a lényege gázelvétel utáni gázadáskor ne kelljen a turbófeltöltőnek megint felpörögnie, mert ez időbe telik, igaz csak fél-1 mp, de az is jelentős egy versenyen. Ha nézel ilyen ideókat legjobb pl. a WRC autókról, akkor ott láthatód/hallhatod hogy féktávon folyamatosan ropogó hangot ad ki, ez a motorféküzemben nyitott kipufogószelepen át kiramló berobbanó benzin-levegő keverék által keltett durrogások...
Lenyegeben: launch c: olyan nyomatekra teszi a fordulatot ahol a leheto legjobb a gyorsulas ÁM nem kapar el.
Anti lag: kesleltetett gyujtassal robbantja a turbo miatt a kevereket h porgesse a turbot allandoan. Ez a turbo es a kipufogo rendszer rovasara megy tovabba a szelep szem tulzottan szereti
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!