Az alul kormányzott autót kézifékkel lehet a legjobban megfogni?
Hát hogyne. Talán egy másik univerzumban, ahol más a fizika.
Ha elkezdi kitolni az orrát kanyarívről, az azért történik, mert az első kerekek elvesztették a tapadást. Innentől az autó egyenes vonalú mozgást végez. A hátsó kerék blokkolásával annyit érsz el, hogy a hátsók is elvesztik a tapadást - ez nem oszt, nem szoroz.
Vagyis majd akkor fog osztani meg szorozni, amikor a csúszás miatti sebességvesztés következtében az elsők visszanyerik a tapadást és a reflexből történő ellenkormányzás eredményeképp próbálna viszafordulni az autó a helyes ívre - na ekkor a blokkolt hátsó kerék olyan meglepetést fog okozni, hogy ember legyen a talpán, aki egy kézzel a kézifékkaron, másikkal a kormányt markolva meg tudja fogni az autót.
Kézifékkel nem lehet megfogni. Attól csak megcsúszik a hátulja, onnantól kezdve már annak sem lesz tapadása, túlkormányzottá válik az autó.
Alulkormányzottságnál az első kerekek tapadása kevés, nincs elég oldalvezető erő, az autó eleje lecsúszik a kijelölt ívről. Ilyenkor arra van szükség, hogy az oldalirányú erő csökkenjen, tehát vagy a sebességnek kell kisebbnek lennie, vagy a kanyar sugarának kell növekednie. Ha fékezel, nem lesz jobb: az egyébként is tapadását vesztett keréknek még fékerőt is át kellene vinnie, nem fog neki menni. Elég csak a gázról lelépni, hadd lassuljon magának, ha pedig még a motorfék is sok neki (van az úgy néha), akkor be kell nyomni a kuplungot. Emellett a kormányt is kissé vissza kell forgatni, amennyire a helyzet engedi, mert akkor nő az ív sugara, meg tud tapadni a kerék. De a kézifék rángatása ilyen esetben egyáltalán nem hasznos, akkor sem, ha a szomszéd Peti gyerek szerint hótt' menő.
Igazából a kérdést sem értem..
Miért kéne megfogni?
Meg miért számít bármit is az, hogy alulkormányzott.
Ha fenti válaszokból indulok ki, hogy már csúszik az autó, akkor már hiába kapkodsz a kézifék után, nem fog segíteni, meg időd se lesz rá.
Gázzal, (ellen)kormányzással esetleg finom fékkel kell korrigálni.
Mindegyiket kellő időben, szükség szerint, aztán vagy segít, vagy nem.
De ha már idekerültél, még az imádkozás sem árt, kérdés mi van "odébb", korlát, árok vagy szakadék.
Kérdés: van-e benne ESP.
Meg: a fizika határokat feszegetve segít az ESP hogy megússzad, ha átléped, akkor már az elektronika semmit se segít, esélyeidet már csak a sokpontos biztonsági öv és bukókeret növeli....
Nem azért mondtam, hanem mert az ESP ugyanezt csinálja, mint amit amit a kérdező kérdezett. Attól függően, hogy az eleje, vagy a hátulja csúszik az autónak, az ellenkező tengelyen lévő kerekeket fékezgeti. Természetesen sokkal kifinomultabban, de szorult helyzetben, mikor más lehetőség, a kézifék berántása egy pillanatra is segíthet.
Gázzal pedig csak rontasz a helyzeten, még jobban kiegyenesíted a kanyart.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!