Mit ajánlanál egy újdonsült autótulajdonosnak?
Megvásároltam az első autómat, egy 2002es Volkswagen Golf 4es, 1.6os benzines motorral. Szeretnék nagyon odafigyelni az autóra, szépen vezetni, vigyázni rá.
Mire figyeljek oda leginkább, ha azt akarom, hogy hosszútávon jól menjen, meghibásodás nélkül? Meg mik azok, amiket okvetlen tanuljak meg megcsinálni rajta, ha például egyszer valahol, mindentől távol lerobbanok vele?
Első lépés:
FÜggetlenül attól, hogy mit mondott neked az eladó vagy kereskedő az autó előéletéről, cserélj:
- Motorolajat
- Váltóolajat
- Lég, olaj és üzemanyag szűrőt
- Vezérlést (vezérműszíj vagy lánc) - ha ez elszakad akkor akár kuka is lehet a motor
Amit ellenőrizz ha még nem tetted:
- Fékbetétek és tárcsák
- Futómű, gömbfejek, porfogók, lengéscsillapítók
- Kipufogó rendszer nem szelel-e, nem rohadt-e, gumitartók helyükön vannak-e
- Olaj, benzin vagy bármi egyéb folyadék folyás van-e a motortérben
- Gumialkatrészek állapota a motortérben (kellemetlen, amik egy vákumcső szelel)
- Futómű beállítása (szakemberrel utóállítani ha kell)
Amire a későbbiekben figyelj oda:
- Rendszeres olajcsere és szűrőcserék az előírt periódusokban
- Gumik minősége (kor, repedések, futófelület, felni kisúlyozása)
- Folyadékok ellenőrzése (fék, hűtő, hidraulika), csereperiódusonkénti csere
Ezek már nem azok az autók, amiket szerszámosládából megjavítasz az út szélén.
Minimális tudás: Az akksit ki tudod szerelni és cserélni, izzókat tudod hogy kell cserélni az összes fényszóróban, tudod hol kell emelni és vontatni a kocsit, ha esetleg be kell tolni akkor tudod hogy kell beindítani.
Ha nagyon szeretnél rá vigyázni, akkor az olajcsere periódus a gyári km-ajánlás közelébe se érjen, meghálálja. Persze ez nem egy 13 éves autónál igaz, ahol ki tudja mikor lett cserélve olaj, de mindegy.
Szűrők, folyadékok, gumik állapotát figyelni, a felvillanó/világító check engine, meg olajszint meg ABS-lámpát nem kiköttetni a szomszéd Lacival, hanem elhúzni nagyongyorsan szervízbe.
Amit tarts az autóban:
-Vontatókötél
-Bikakábel (nem gagyi autósboltos, amin a szigetelés a vastag és nem a rézvezeték, hanem csináltatni hegesztőkábelből)
-Emelő, pótkerék, pótkerék állapotát és nyomását figyelni
-Minimális szerszámkészlet: pár villáskulcs ami kellhet, csavarhúzó, szigszalag, pótégők, kesztyű, stb.
-Elsősegély készlet (mellesleg kötelező is)
-Nálam mindig van egy-két palack ásványvíz, akár szomjas leszel, akár vizet kell utántölteni sürgősen, akár lemosni/letisztítani valamit
-Télen egy pokróc se árt, de nyáron se, ha alá kell feküdni, vagy arra tudsz térdelni kerékcserénél, esetleg valami olyan dolgot kell szállítani a csomagtartóban ami olajos vagy koszos
- Nálam rágó, zsepi, meg kézfertőtlenítő van még.
Ennyi jutott hirtelen eszembe.
Leld az új kocsidban sok örömed, és boldog új évet kívánok!
Rég óta használom már az oldalt, de ilyen kedves hozzászólókkal sem találkoztam már egy jó ideje, mint amilyenek ti ketten vagytok!
Köszönöm szépen a válaszokat, és nektek is boldog új évet kívánok! :)
Nagyon szívesen.
Azért nem, mert a GYIK már csak ilyen. MIndjárt jön egy hülye aki mindkettőnket lepontoz, majd lehülyéz téged, hogy miért nem 1.9 tádét vettél...
:)
Széles utat.
Igyekezz minél jobb olajat tenni bele és viszonylag gyakran. Meghálálja majd az autó motorja. A többi olajra és egyéb folyadékokra is gondolni kell majd néha.
A vezérlést is még a csereperiódus előtt jóval ki kell cserélni.
A futóműkopogásra is figyelj, legtöbbször csak viszonylag olcsó szilent, vagy stabpálca okozza. Jobb ezeket időben cserélni és akkor nem megy tönkre másik alkatrész is a futóműben.
A kormányműre is, ne erőltesd ütközésig a kormányt, kerülgesd a gödröket.
A karosszériát legalább ősszel és tavasszal kend be vastagon jóféle viasszal. Ha vannak kisebb sérülések a karosszérián (szinte minden használtautón vannak), karcolások, kőfelverődések, akkor azokat a részeket is jól megvédi. A műanyagokra is időnként (havonta) műanyagápolószert kenni, hogy elejét vegyük a kifehéredésének.
Már az autó megvétele után csináltass üregvédelmet és alvázvédelmet, jól kifújva minenhol, a kerékjáratokat is belülről, mert általában ott kezdenek el rozsdásodni. Néhány évente megismételni, ha szükséges. Nem a legolcsóbb művelet, de nagyon megéri hosszú távon.
Ha kertes házban laksz, akkor legalább egy autóbeállót dobj össze neki, ha garázs nincs. A fentebb leírt kezelésekkel a szabad ég alatt is ellessz, de még jobb, ha nyáron nem szívja a nap, télen nem hullik és fagy rá a hó, vagy ónoseső.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!