Ha átvált a gyalogos lámpája pirosra, de nem ér át az úton és elütik, a rendőrök szemében az a gyalogos vagy az autós hibája lesz?
Bizonyára Veletek is előfordult már, hogy átmentetek az úttesten, de az út 3/4-nél átváltott pirosra a lámpa.
Esetleg már villogott a lámpa, amikor elindultatok.
Magyarországon még nem volt ebből kellemetlen élményem, de Barcelonában, amint a gyalogos lámpája átvált pirosra, az autósok megindulnak, mit számít, hogy még ott a gyalogos az úttesten. Ezért már Magyarországon is rohanok át mindig a zöldön :D
Ebből az a kérdés fogalmazódott meg bennem, hogy tegyük fel, zöld lesz a lámpa, de elindulnak az autósok és mondjuk el is gázolják a gyalogost.
Ha mondjuk alapból zöld volt a lámpájuk, mennek, de berohan a gyalogos az úttestre és elütik az a gyalogos hibája.
Viszont ilyen esetben kit vonnak felelősségre?
De pl az a pillanat; a gyalogos zöldön indult el, de közben átvált pirosra és rögtön indulnak az autósok és egyik elgázolja.
Jó mondjuk akkor is piros van a gyalogosnak és lényegében akkor épp piroson megy át.
De a sofőrök logikáját se értem ilyenkor; más, ha pl épp zöldjük van és mennek a kocsival és hirtelen valaki átrohan előttük és persze, hogy nem tudnak megállni időben.
Viszont, ha állnak és várják a zöldjüket és látják, a gyalogos lámpája pirosra vált, nekik is zöldjük lesz, mit várnak? Hogy ha elindulnak a gyalogos szárnyakat növeszt és átrepül az úttest felett és így nem fogják elütni?
Jogosan gondolják úgy, hogy van a szabály; nekik meg kell állniuk ha piros a lámpa, de ha zöld, mehetnek, minek ácsorogjanak, volt a gyalogosnak elég ideje átérni, de azért azt is figyelembe vehetnék, hogy az nem azt jelenti, hogy elinduljanak, még ha a gyalogos a zebrán van még. Max rádudálnak vagy kiordítanak neki a kocsiból... De nekem is a nagy mázlimon múlt ilyenkor, hogy elkezdtem rohanni majd kitörve a nyakam, amikor láttam, hogy ott vagyok még a zebra felénél, de megindultak az autósok :D
Ha a gyalogos kiugrik eléd féktávon belül a bokor mögül és te elütöd, akkor ott nem vagy hibás.
Másik: A gyalogos kilép az úttestre, ahol nincs zebra, tehát elsőbbsége se. Az út közepén megáll, te érkezel. Nincs jogod elütni, annak ellenére, hogy a gyalogosnak semmi keresnivalója előtted. Volt alkalmad lefékezni, és mivel nem tetted, ezért ez szándékosság lesz, vagy marha nagy bambulás ha nem vetted észre.
Ugyanez a lámpánál. Attól, hogy neked zöldre vált a lámpa, nincs jogod elütni egy előtted ragadt gyalogost.
Nem azért mondom, de a lámpa felülírja a zebrát, mint ahogy a lámpát is felülírja a rendőri forgalomirányítás. A gyalogosnak nem szabad a piroson átmennie, vagy a villogó zöld alatt az úttestre lépnie. Annak nincs elsőbbsége, akinek piros a lámpa (kivéve, ha a rendőr integet neki, hogy mehet, vagy neki van kék villogója és szirénája – mindkét esetben időben tud róla a keresztező forgalom).
Természetesen vigyáznunk kell egymás testi épségére, ha valaki kilép elénk, még ha szabálytalanul is, meg kell próbálnunk elkerülni az ütközést. De ha ez már nem áll módunkban, akkor nem mi leszünk a hibásak a balesetért, hanem ő. (Legalábbis normális helyeken ennek így kéne lennie.)
> „…tegyük fel, zöld lesz a lámpa, de elindulnak az autósok és mondjuk el is gázolják a gyalogost. ”
Ez az autósok hibája. Ha ilyet csinálnak, minimum hirtelen felindulásból elkövetett testi sértés.
> „Ha mondjuk alapból zöld volt a lámpájuk, mennek, de berohan a gyalogos az úttestre és elütik az a gyalogos hibája.”
Igen, az a gyalogos hibája. Gondolom, hogy felelősségre vonják-e, az külön vizsgálat tárgya. Ha például gyerek, akkor biztos nem, de ha felnőtt, csak szívatni akarja az autósokat, nem először fordul elő,… akkor közúti veszélyeztetésért is felelősségre vonhatják. (Szerintem. Például gondolj arra, amikor egy autó a vonat előtt ragadt, de a vezetője még kimenekült. Ott is megvizsgálták a felelősségét. Ez hasonló eset, csak az autó a vonat, a gyalogos az autó.)
A kérdésben felvázolt eset csak egy a nagyon sok lehetséges helyzet közül, ami a közlekedésben előfordulhat, de megvan a rá alkalmazandó KRESZ-szabály.
A közlekedésben részt vevő a lehetőségeinek hátárain belül köteles mindent megtenni a mások által előidézett vészhelyzet megszüntetéséért, még akkor is, ha elsőbbségi helyzetben van...
A közlekedési alapelv az, hogy senkit nem veszélyeztetünk, ok nélkül nem akadályozunk, és nem zavarunk másokat a közlekedésben, de ha mások által előidézett veszélyhelyzetet észlelünk, lehetőségeinkhez mérten megpróbáljuk elhárítani - erre kötelez is a KRESZ, nem csak ajánlás.
Másik példa:
Sok helyen szokássá vált a kijelölt gyalogátkelőhelyen kerékpározva átkelni.
A kijelölt gyalogátkelő "szent hely" itt a gyalogosokat még zavarni sem szabad az átkelésben, de a keresztbe kerékpározónak nincs elsőbbsége (ha tolja a biciklit gyalogos), de az úttesten közlekedő nem mehet neki a biciklisnek, mert annak nincs elsőbbsége.
A példákat lehetne sorolni a végtelenségig, balesetnél a rendőrség azt vizsgálja, hogy a közlekedős a szabályokat betartották-e, és a baleset elkerüléséért mit tett a vétlen fél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!