Benzines autónak nincs nyomatéka? Mivan?
a bátyám beszél mindig erről a barátaival, és már teljesen összezavart. Mindenki azt mondja, a benzines autó jobbak, nem kell annyit költeni rá, stb. Ehhez képest mégis mások dicsérik a dízeles kocsikat, hogy milyen "nyomatékosak", mekkora élmény vezetni, stb.
Akkor egy benzines autót nem élvezet vezetni? Nincs benne elég nyomaték? Vagy hogy van ez?
Örülnék ha valaki leírná, köszönöm.
Ahogy már írták előttem is, a két itthoni "kult" márka fanatikusai hajnaka mindenféle ökörséget, amitől már már görbül a tér...
Sokan a számok bűvöletébe estek, nagy szám a Nm előtt, nagy szám a kW előtt, kis szám a fordulatszámmérőn.
Ha onnan közelítjük meg, hogy teljesen már a dízel és a benzin motorok használható fordulatszám tartománya, akkor máris jelentős eltérést tapasztalunk. Tehát alapból két nem egyforma dolgot hasonlítunk össze.
Ha a maximális nyomaték környékét hasonlítjuk össze, és ezt a fordulat számtartományt nem 1/min értékkel vizsgáljuk, hanem a rendelkezésre álló fordulatszám %-ban, és ezt tekintjük, egy a motor legjobban kihasználható/autózható tartományának, akkor a szívó benzines és a feltöltött dízelek "hasznos" tartományában egy kb 10%-os átfedést fogunk tapasztalni. Ezen a módszerrel majdnemhogy össze lehet hasonlítani, egy 13 literes sor6-os kamionban muzsikáló dízelmotort egy Honda VTEC-kel, pedig a kamion már 1100RPM-nél leadja a maximális nyomatékot :D
Ha hasra ütésre választunk kitüntetett értéket, ami alapján összehasonlítjuk a motorokat, akkor jön elő ez a : " de a dízel alacsonyabb fordulaton húz" meg a nyomaték duma.. Ha valaki arra akar élvezni, hogy alacsony fordulaton nagy nyomaték, akkor próbáljon ki egy 14 hengeres Wartsila hajómotort, ott garantáltan nagy nyomaték lesz már 350 rpm-en...
Ahogy írták a nyomaték csak egy dolog, de ez csak egyik komponense a motor munkavégző képességét jellemző teljesítménynek. Természetesen lényeges, nyilvánvaló, mivel egy szorzatról beszélünk, minél nagyobb forgatónyomaték, annál nagyobb teljesítmény , ha azonosak a vizsgált fordulatszám tartományok.
A dízelek azért tűnnek erősebbnek, mert alacsony fordulaton nagyobb nyomaték leadására képesek. Vagyis igazából ez csak akkor igaz, ha balga módon feltöltött dízelt próbálunk összehasonlítani szívó benzinessel.
Az alacsony fordulaton leadott magasabb nyomaték következménye, hogy alacsony fordulaton magasabb lesz a motor teljesítménye, a miatt tényleg jobban fog "húzni" és gyorsulni alacsony fordulaton, mint egy hasonló benzines. Itt is lehet dobálózni a számokkal, de - mint ahogy már előttem is megjegyezték - ez csak az adott fordulatszámon értendő csúcsnyomaték és csúcsteljesítmény esetén igaz, azaz ha áttaposod a gázpedált a padlólemezen. Normál használatnál nem fog előjönni a mérhető maximum, mert senki nem nyomja mindenhol nyélgázon? :D ( vagyis de, mert amíg csutkagázzal autózó TDI fant ritkán látni, mert akkor nem tudná hegyezni a répát az 5.5 literes fogyasztásra, viszont üveghangon gyorsuló boyracer kivikest már annál inkább.. )
Ha a fent már említett hasznos tartományban vizsgáljuk a két motor csúcsnyomatékát és csúcsteljesítményét és eltekintünk az RPM-ektől, akkor nem lesz akkora eget verő különbség.
A mekkora élmény vezetni az megint egy szubjektív dolog. Ha kinevezzük a tapossuk ki a belét üzemmódot "élményautózásnak" akkor itt igazából a csúcsteljesítmény számít. Más kérdésnél már volt több összehasonlítás, lusta vagyok visszakeresni, de a lényeget az lett: akármennyire is feltöltött dízel kontra szívó benzines: a gyorsulásuk azonos teljesítmény esetén kb azonos. Ha megpróbálunk minden félrevezető tényezőt kiszűrni, akkor célszerű olyan modellt választani, amiben megfordult mindkét motor azonos vagy közel azonos teljesítménnyel. Pl Audi C4 2.5TDI 140le(290Nm) vs Audi C4 2.0E 140le(185Nm) a gyári gyorsulásuk között 0.1 másodperc eltérés van. ( aki perverz az kiguglizza 1.9TDI-re meg 2.0 8v-re is ).
Ha jól emlékszem az azonos teljesítményű 320i és 320d gyorsulása is 0,5 sec-en belül van. Ez a fél másodperc vagy azon belüli különbség azt jelenti, hogy ebből utcán az ég világon semmi különbség nem lesz a két autó között, mert egy váltás, egy kuplungolás, az út minősége,gumi stb elmossa ezt a fél másodpercet.
Persze mondhatnám, hogy ez esetben is mérjünk úgy, mint erősebb kocsiknál: 0-200km/h. Viszont az átlagos teljesítmény kategóriákban a magasabb elérhető fordulatszám miatt talán előnybe kerülne a benzines, az meg akkor megint inkorrekt lenne :D
És itt jönne az, hogy eddig szívó benzines hasonlítottunk feltöltött közvetlen befecskendezéses dízellel. Ha feltöltött benzinest teszünk a dízel mellé, esetleg egy feltöltött közvetlen befecskendezéses benzinest, akkor ott már teljesen más a helyzet. Ott már jelentős előnybe kerül a benzines a dízellel szemben. Megmarad a benzinesekre jellemző széles fordulatszám tartomány és e mellett a forgatónyomatéka is már már dízeles méreteket ölt és az elérhető csúcsnyomaték tartománya is szélesebb. Na ez már érezhetően kapkodja a lábát és nem csak alul van hátbavágás, hanem bárhol.
A fent leírtak miatt itt már egy picivel jobban gyorsul a benzines, bár a 0-100-as sprintben még itt sem lesz 1-1,5 másodpercnél nagyobb eltérés, viszont egy 0-200-nél már 10 másodpercnél is többet adhat a dízelnek a benzines. Persze aki csak a lámpától a dohánybolt parkolójáig nyomja, annak ez totál mindegy.. :D
Ha megint házon belül maradunk, akkor a VWnál van olyan 2.0TFSI aminek azonos a teljesítménye a 2.0CRTDI-vel mégis minimálisan jobban gyorsul(pedig mindkettő 170ló, 320vs380Nm). Ha csalni akarunk vagyis, ha önkényesen kijelölünk egy tényezőt, hogy most ez a legjobb ( vagyis smoke&sárm-os boyracerként gondolkozunk :P) akkor legyen nyomaték! 2.0CR TDI 380Nm, 2.0 TFSI 350Nm, oké a dízel megy, viszont ebben az esetben a dízelünk 177 lovas míg a benzines 211. Gondolom sejthető a végeredmény :D
A lényeg, hogy olyan esetben, ahol egy mennyiség/mérték/szám egy komplex rendszernek csak egy tényezője, ott nem szabad elveszni a számokban, mert félrevezetjük magunka. Tudom buta analógia, de egy magasabb órajelű processzor sem feltétlen "gyorsabb", mint egy alacsonyabb órajelű társa ( pl 3.06Ghz Celeron vs 2.53Ghz Core i3 :D ).
Köszönöm szépen a válaszokat, az utolsó válaszolónak külön köszönet a belefektetett munkáért.
A tesómnak amúgy 1.8 turbós audija van, benzines, de a haverjainak főleg dízeles autói vannak, azért mondogatják neki folyton hogy a benzines nem húz, stb. Pedig én egy csomószor ültem már a kocsijában, és szerintem igen is jól húz, és erős motor van benne, meg ehhez képest nem is kell mindig tankolnia. Csak ezért zavarodtam össze, hogy akkor a dízelesek mire fel ilyen szívózóak.
A feltöltött benzinesben azért már kis jóindulattal dízellel összemérhető nyomaték van. Az 1.8T esetén ez 210Nm, míg egy korabeli 110-es TDInél ugyanez 235Nm.
Ahhoz képest, hogy a benzines nem húz, ezt csak a V6-os TDI-vel éred utol. Nem kell ezekkel foglalkozni, hülyeséget beszélnek, hagy mondják :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!