Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Igaz, hogy az automata váltót...

Igaz, hogy az automata váltót is egy magyar találta fel?

Figyelt kérdés

2014. aug. 29. 13:33
 1/5 anonim ***** válasza:
32%
Nem, söt a többi "magyar" találmány nagy részét sem.
2014. aug. 29. 13:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
89%
Természetesen mindent a magyarok találtak fel, ez már évtizedek óta közismert egyes kocsmatudósok körében. Egyébként vannak olyan magyar szabadalmak, amelyek automatikus erőátvitelhez köthetőek, de az "automata váltó" néven régóta ismert hidrodinamikus kuplunggal szerelt, hidraulikusan működő bolygóműves egység nem magyar találmány. Galamb József használt bolygóműves váltót személyautón, de hagyományos, súrlódóbetétes kuplunggal, illetve Bíró Lászlónak volt egy teljes automata erőátviteli rendszere, de az mechanikus volt, más elven működött.
2014. aug. 29. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 A kérdező kommentje:
végulis akkor az alapokat mi fektettuk le! Én egyebkent ezt angliába hallottam angoloktól,nem "kocsmatudosoktól":)
2014. aug. 29. 15:37
 4/5 anonim ***** válasza:
89%

"végulis akkor az alapokat mi fektettuk le!"

Nem egészen. A bolygóműves váltó már ismert volt, mikor bekerült a Ford T-be, Bíró László automata váltója pedig érdekes sztori. 1932-ben jegyezte be rá a szabadalmat, ugyanakkor, mikor a tengerentúlon megjelent a hidrodinamikus váltó első használható prototípusa. A GM meg is vette a mechanikus automata váltó szabadalmát, de a szerződésben nem vállalt gyártási kötelezettséget, így a váltó tervei a fiókban maradtak, helyette a hidrodinamikus kivitelt fejlesztették használhatóvá, ebből lett 1940-ben az első Hydra-Matic. A Bíró-féle megoldás tehát egyidős a hagyományos, olajkavarós váltókkal, de más elven működik, viszont nem terjedt el. Tehát tényleg van olyan automata váltó, amit magyar ember talált fel, de a máig is használt kivitel alapelvei két brazil mérnökhöz köthetőek.

2014. aug. 29. 16:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

akkor még egy legenda..


a Ford azért alkalmazta soron kívül Galamb Józsefet, mert mint friss bevándorló ugyan nem beszélte az angolt, de mérnök ember lévén mutatott egy rajzot, amin a kétsebességes automata váltó -mint saját találmány- díszelgett..

Ford azonnal felhasználta a találmányt a T Fordokba, és elkezdődött az automata váltó pályafutása..


A Ford múzeumban Galamb(később főmérnök)mint a Ford fejlődésének oszlopos tagja szerepel..hálásak is még az emlékének is..


a kezdetleges automata váltót igen, magyar találta fel.(ha jól tudom 1912-ben)

2014. aug. 30. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!