Autómata váltós autoba a fék egyben a kuplung is?
Nem, a fék nem a kuplung. A kuplungot az "autó" kezeli helyetted.
Parkolásnál ha nem állsz egy pedálon sem akkor nagyon-nagyon lassan, alapjáraton gurul az autó.
Automata autóban egyáltalán nincs olyan szerkezet, amit manuálisban kuplungnak hívnak.
Más elven működik az egész. Automatával úgy kell parkolni, hogy ha haladni akarsz akkor a gázt nyomod, ha megállni, akkor meg a féket :) Automaták egyébként D állásban felengedett féknél "kúsznak", tehát gáz nélkül is gurulnak előre. Ezért van az, hogy látszólag ok nélkül állnak sokan a féken lámpánál. Sokaknak egyszerűbb, mint kirakni mindig N-be.
Gondolom az előző kérdésedre adott hülye válasz (3. válaszoló) adta az ötletet ehhez a kérdéshez:
http://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__604..
"akkor DSG,PDK,Powershift ezekbe van egyébként kuplunpedál?"
Nincs, de magában a szerkezetben van, sőt ezek dupla kupplungosak, de ettől eltekintve a váltó felépítése olyan mint a manuális, tehát fix fogaskerékpárok vannak, meg kupplungtárcsa+ kinyomó szerkezet, mint egy robotizált kéziváltó egyszerűen fogalmazva. Ennél motorfékez az autó ugyanúgy mintha te nem kinyomott kupplunggal gáz nélkül gurulsz, és ha nagyon alacsony a fordulatszám, akor oldja a kupplungot.
A "hagyományos" automatánál, mint amilyen a tiptronic, ott nincs ilyen kupplung, az áttételeket sorga kapcsolt bolygóművek alkotják, a kupplung szerepét egy ilyen hidrodinamikus konverter tölti be, leegyszerűsítve egy házban egymáshoz nagyon közel szemben lévő lapátkerékszerű alkatrész van közöttük olajjal, a hajtott "Lapátkerék" ahogy kavargatja az olajat, az örvénylő olaj forgatja meg a másik vele szemben lévőt, ami hajtja a bolygóműves áttételt, a váltás pedig terhelés alatt történik, közben a nyomatékátvitel nem szakad meg. Alapjáraton ha D-ben van a váltókar, akkor alapjáraton kavargatja az olajat ez a hajtott "lapátkerék", némi kis nyomatékot átadva ezzel a másiknak, így szép lassan kúszik az autó előre, lassabban, mint egy manuális váltósnál egyesben alapjáraton gurulva. Közben nyomhatod a féket is, ekkor megáll, de nem fullad le a motor, mert ahogy írtam nincs fix kapcsolat, nincsenek összezárva ezek a "lapátkerekek".
Padlógáznál pedig ált. 3-ik fokozattól kezdve ezt a két "lapátkerékszerűséget" összezárja a váltó így fix lesz a hajtás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!