Mennyi idő alatt melegszik be egy autó üzemi hőmérsékletre? Ameddig hideg a motor egy helyben járassuk vagy menjünk vele?
külső hőmérséklettől függően kb. 6-15 perc között éri el az üzemi hőfokot ha egyből elindulsz vele.
járatni elvileg nem kell de kemény fagyban van aki szokta (én is járattam anno kb. 3 percig.)
én télen beindítom, míg kinyitom a garázst/kiállok, majd kinyitom a kaput/kiállok addig jár, utána elindulok... sokáig szándékosan nem kell járatni, mert alapjáraton nagyon lassan melegszik...
ha utcán állsz, tehát nem kell sehonnan kiállni, indítás után várj pár másodpercet, majd kb fél percig járasd enyhe gázzal 1500-2000 fordulat körül, utána indulj el, 2-3 ezres fordulat között, túl alacsony fordulaton ne erőltesd, az rosszabb mintha nagyon pörgetnéd...
ez télre vonatkozik, nyáron nem nagyon kell melegíteni, indítás után néhány másodperccel rögtön indulhatsz is, csak pár km-en keresztül maradjon a fordulat 2-3 ezer között
"Mennyi idő alatt melegszik
be egy autó üzemi
hőmérsékletre?"
Kedves kérdező!
Az üzemi hőmérsékletre gondolsz vagy a szivató működésének leállására?
Mert a kettő nem ugyanaz!
Üzemi hőmérsékletről akkor beszélünk amikor az autó egy már megfelelő adott hőmérsékleten dolgozik.
Ez típusonként változó. Általában 80 és 95 fok között van ez az érték.
Ezt az értéket pedig maga a hűtőbordázat, termosztát, hőgomba, (lassú sebességnél a ventilátor is) és a vízpumpa szabályozza illetve tartja a megfelelő értéken.
Az, hogy a szivató mikor kapcsol le, az a külső hőmérséklettől függ. -azaz, hogy nyári időszak van vagy téli!
Ez meleg időben alapjáraton 1-2 perc,
hideg időben alapjáraton 14-15 perc is lehet.
De ekkor még nincs üzemi hőmérsékleten!
Azt majd menet közben a termosztát nyitásakor éri el.
Tehát ez egy összetett folyamat.
" Ameddig hideg a motor egy helyben
járassuk vagy menjünk vele? "
Nem tanácsos azonnal hidegen menni az autóval. Nem tesz jót a hengereknek sem, hiszen ilyenkor még az olaj is hideg és nem megfelelő a kenése.
(bár erről megoszlanak a vélemények)
A plusz fogyasztásról nem is beszélve! -a szivató miatt, mert amíg az működik, addig tolja neki a benzint rendesen.
Ha van időd, akkor várj vele egy picit.
Nyáron 1-2 percet. Amúgy hallani amikor csökken az alapjárat. Az pont elég ahoz, hogy a szivató is lassan kikapcsoljon és a motorolaj is melegedjen egy kicsit.
Télen inkább 10-12 perc (ki mire esküszik).
Én kivártam. Volt mikor többet is.
És bizony-bizony 1 literrel kevesebb is lett így a fogyasztásom, mint mikor türelmetlenül azonnal indultam.
Nem kell járatni alapjáraton. Mondjuk télen én is szoktam, amíg körbepucolom a kocsit, annyi nem árthat neki. De elvileg mihelyst kialszik az olajnyomást visszajelző lámpa akkor már lehet is vele indulni. Én azt mondom hogy dieselnél el is kell indulni, mert olyan kevés a veszteség hője hogy alapjáraton csak minimálisan melegszik (ha télen álló helyzetben járatod a dieselt a fűtés miatt akkor képes még visszahűlni is az üzemi hőfokról) Minél hamarabb eléri az üzemi hőfokot annál jobb. Dieselnél ráadásul a dúsítás miatt sem kell annyira aggódni mint a benzineseknél, mivel csak kisebb mértékben dúsít hideg motornál. Az üzemi hőfok jelentősége leginkább abban van hogy üzemmelegen ideálisak az illesztések, és ekkor a legkisebb a kopás. Bár a legnagyobb mértékű kopás mindig az indításnál jelentkezik mikor a motor már jár, de az olajnyomás még nem épült fel. A másik közbeszéd hogy az olajnak is akkor a legoptimálisabb a kenése mikor üzemmeleg a motor, mivel akkor hígabb és könnyebben szivattyúzható, csak hát arra felesleges várni az indulásnál hogy az olaj is melegedjen, mivel lassabban melegszik mint a hűtővíz, így a mutató szerinti üzemi hőfok után még idő kell mire az olaj is eléri a megfelelő hőfokot.
Lényeges hogy hideg motort ne pörgesd túlzottan, mert akkor előfordul hogy a henger és a hengerfej nem egyszerre melegszik és ha valami akkor letérdel akkor a zsebbe lehet nyúlni.
Nekem télen -2, -3°C-ról 3-4 km kell hogy a hűtővíz elérje a 80°C-ot. Pedig állítólag "baromi lassan melegedő" dízelem van.
Én nem tartom soknak ezt a 3-4 km-t. A benzines autómnál se volt lényegesen jobb ez az érték.
Sokáig járatni én sem szoktam. Télen esetleg 1-2 percet, amíg pakolászok a kocsiban, beállítom a gst-t, stb...
Utolsó.
Én elhiszem. Az, hogy mennyi idő alatt éri el az adott hőfokot, függ attól, hogy mennyi víz van a rendszerben.
Ha össz-vissz 3 liter van benne akkor egyértelmű.
De például egy régi 105-ös vagy 120-as Skoda aminek hátul van a motorja. . . . .
elől a hűtő, padló alatt a csövek stb, abban 11 liter víz van.
Mire az felmelegedett, kellett neki legalább 40 km! :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!