Robogóba megéri tuning variátort venni vagy fölösleges?
65km/h-át megy a Honda Dio típusú robogóm. Tényleg nem jelentene semmit egy tuning variátor? Dinamikusabb gyorsulás, 5-10km/h-ával nagyobb végsebesség.
Értem, hogy mindent vagy semmit, de ha a tuningolt robogón segít, akkor a gyárin miért nem?
Bocsi, de nem nagyon értek hozzá.
tuning variátor csak annyiban tuning, hogy masszívabb, esetleg más méretű görgőket is bele lehet tenni, de a dinamikán semmit nem változtat...
a robogó erőátviteli rendszere elég bonyolult:
a kraft elindul a hengerből ugyebár, de a motor teljesítménye nem egyenletes, egy bizonyos fordulatszámon a legerősebb, de alatta/felette már gyengébb, ezt hívják csúcsteljesítménynek...
nos mivel a robogó nem szokványos váltóval és kuplunggal van ellátva, hanem teljesen automata az egész, ezért a rendszert össze kell hangolni, hogy jól összedolgozzon...
a röpsúlyos kuplungban rugók és pofák vannak, ez körülbelül úgy néz ki, mint egy dobfék, csak itt a pofákat nem a pedál nyomásával feszíted neki a dobnak, hanem a fordulatszám emelkedésével, a visszahúzó rugók erejét legyőzi a röpsúlyokra ható centrifugális erő, és ezért nekifeszülnek a dobnak, ekkor kezd fogni a kuplung...
tehát -> minél erősebb a rugó, annál nagyobb fordulat kell ahhoz, hogy fogjon a kuplung, ha pedig gyengébb, akkor sokkal alacsonyabb fordulaton fog
itt jön a képbe a csúcsteljesítmény, ha a te hengered mondjuk 8000-es fordulaton adja le a csúcsteljesítményét, akkor a kuplungnak kb 7500-8000 fordulatszám között kell fognia, mert ha nem -> akkor vagy túlpörög a motor, ahol már gyengébb, és folyamatosan túl magas fordulatszámon üzemel, ami sem az élettartamnak, sem a fogyasztásnak, sem a gyorsulásnak nem tesz jót, vagy -> túl alacsony fordulaton fogja meg a kuplung, és alig fog tudni meglódulni, mert amíg nem éri el a csúcsteljesítményét, csak szenved és erőlködik...
de mi van akkor, ha a gyári 8000-es fordulaton dolgozó hengert, lecseréled egy tuning, 10 ezres fordulaton dolgozóra? ekkor jön a képbe a tuning kuplung, amiben erősebbek a rugók, hogy magasabb fordulaton nyisson, és ne a teljesítményének 70%-án küszködjön a motor, hanem rögtön indulásnál le tudja adni a 100%-át
a kuplung leginkább az állórajtot befolyásolja, (hacsak nem túl magas fordulaton nyit, mert akkor folyamatosan küszködik a motor) mivel az idő haladtával, a rugók elgyengülhetnek, ezért általában inkább az szokott előfordulni, hogy túl hamar fog a kuplung, és a motor csak küszködve tud elindulni, pl.: hiába téped a gázt egy emelkedőn, nem bír felpörögni a motor, mert a kuplung túl hamar megfogja, ezáltal ereje sincs...
a variátorról itt találsz leírást, nincs kedvem ezt is leírni
ezért hangsúlyos a robogó tuningnál a "mindent vagy semmit", mert ha a simsonra rádobsz egy 60-as hengert, meg egy nagyobb első lánckereket, már el is értél egy kicsit nagyobb végsebességet ugyanolyan gyorsulással, de a robogónál sajnos nem ilyen egyszerű ez...
Köszönöm a kimerítő válaszodat! Zöldet adtam!
Marad akkor a gyári és a görgők súlyával játszok egy kicsit. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!