Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Robogó helyzetjelzőjébe led?

Robogó helyzetjelzőjébe led?

Figyelt kérdés

Ki szeretném cserélni a robogómban az izzót ledes világításra. T10-es foglalattal rendelkezik. Kinéztem ebayen egy 9W-os CREE ledet. Azt szeretném megtudni, hogy ezekhez is kell LED driver, és ha igen, akkor milyen?

Ezt a ledet néztem ki:

[link]



2014. júl. 13. 13:05
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:

"Később még tervezek akarok rá egy árnyékoló lemezt. Mert 90°-on nagyon vakít."


Ezt én így oldottam meg:

[link]


Felül van egy lap, amin egy tükör fólia van elhelyezve egy sík felületre. Az éppen vonalban van az optika felső szélével és kicsit bebillen elé néhány fokban. Ezt szemre lehet jól beállítani a vetített kép alapján.


A letükröződő fény az utat világítja meg.


.


Egyébként itt anyám kis szobájában készült egy bemutató videó az éles határolásról: https://www.youtube.com/watch?v=YaXkuYq77M0

2014. júl. 20. 15:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 anonim ***** válasza:

Amit kifelejtettem ez a fajta "felső határolás módszer" domború lencsével működik így hatékonyan, tükörrel nem.


Ami még fontos a tapasztalataim szerint, hogy a lámpában belül az optika mögött ne legyen semmi, ami lefelé, a lencse alja felé tükrözi a fényt, mert onnan a lencsén keresztül felfelé vetül. Ezért inkább fekete réteggel vontam be azokat a világos fémesen tükröző részeket.


Előtte még így a külső terelővel is vakított valamennyire a lencse alsó feléről. Akkor még villogtak rám. Ez elég volt, hogy még valamit csináljak. Azóta ez megszűnt.

2014. júl. 20. 15:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/26 A kérdező kommentje:

Igazatok van, lehet, h sok lesz az a 9w-os led. Inkább kipróbálom az 1w-ost. Kicsit utána olvastam, autóknál lényegesen jobb a gyári 5w-osnál. Már meg is rendeltem ebayről, de az kb. 3 hét, mire ideér.

A Graetz diódából nekem melyik kellene? Van egy csomó ebből is. 1A/1000V, 1A/600V, stb. Van más amper és voltszámú is.

2014. júl. 21. 13:31
 14/26 A kérdező kommentje:

Esetleg ez nem lenne jó?

[link]

2014. júl. 21. 14:39
 15/26 anonim ***** válasza:

Graetz híd nem feltétlenül jó. A robogón a test gondolom a vázon van és az égő egyik fele is arra van kötve. Tehát vagy átalakítod a foglalat bekötését hogy az égő foglalatának mindkét kivezetése független legyen minden mástól, és erre kötöd a graetz + és - kimenetét. A bemenetére pedig megy a váz és az a kábel ami a világításhoz ment eddig.

A másik megoldás hogy csak egy diódát iktatsz közbe, a dióda után pedig egy elektrolit kondenzátort(égőbel párhuzamosan). (1000uF bőven elég, persze ha kevés a hely akkor tegyél valamivel kisebbet) aztán mehet az égőre.


Az a ketyere amit linkeltél nem tudom esetedben miért lenne jó. Szükséged nincs rá ehhez.



Bicajlámpára visszatérve:

kell egyáltalán olyan éles felső határvonal? Autók, motorok fényszórójának sem olyan éles a felső határvonala(vagy csak a videón látszik annyira élesnek?)

2014. júl. 21. 16:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/26 anonim ***** válasza:

"kell egyáltalán olyan éles felső határvonal? Autók, motorok fényszórójának sem olyan éles a felső határvonala(vagy csak a videón látszik annyira élesnek?"


Ez valóban ilyen élesen határolt. Azért is készült a videó, mert extrém módon sikerült ezt megoldani. Ha megfigyeled, az autók tompítottja is hasonlóan élesen vetít jobb esetben.


Korábban próbálgattam úgy is, hogy belül nem volt sötétítve az alsó része sem a led körüli fényesebb részeknek. Akkor még rendszeresen villogtak rám, amikor próba úton voltam. Aztán rájöttem, hogy ezen még javítani kell. Sőt voltunk teleholdason a lámpásokkal bringával és ott is mondta az egyikük "DöG" úr, hogy az még bizony vakít rendesen. Azért tényleg elég nagy a kilépő fényerő és ha abból csak egy kicsi is kiszóródik felfelé, az már eléggé vakíthat.


(már az első huzal kiv. ledes kísérleteknél, még 2003-ban, amikor csak kék ledek voltak relatív erősebben, már akkor rá jöttem, hogy a felfelé kilépő fényt le kell tükrözni az útra magunk elé. Akkor nem is vész el és nem is vakít)


Végül megcsináltam ezt a tényle nagyon élesen határolt lámpát. Kimentem egy tesztere és direkt próbáltam, hogy magasra világítsak de még éppen ne mnjen a szembejövők szemébe. Nem villogott senki! hatalmas élmény volt, hogy végül megcsináltam.


Aztán bringásokkal próbálgattuk, hogy megvilágítottam valaki alul, egészen a melléig és kérdeztem, hogy vakítja-e? Mivel nem vakított, ezért próbáltam, hogy mikor vakít. A nyakáig megvilágítottam, akkor kezte már vakítani. Sajnos erre szükség van ha komolyan verszzük, hogy ne vakítsunk el másokat. Persze ez csak a finoman adagolható táv mozgató rendszerrel használható tökéletesen, mert kicsiket kell korrigálni a pillanatnyi út és forgalmi viszonyoknak megfelelően.


Amikor erdőben megyek és nincs előttem senki, bátran felemelem a fényt. Ha meglátok valakit, a melle magasságáig felemelhetem bátran, de feljebb már nem.


Ezzel biztosítom, hogy mindig optimálisan lássam ami előttem történik de ne vakítsak el senkit. A finoman kezelhető billentés ehhez legalább olyan fontos, különben ott lnee a "félkarú óriás", amivel nem sokat érnék ha nem tudom szinte pillanatonként mindig precízen, út és terep és forgalmi viszonyoktól függően megfelelő pozícióba állítani.


Tudom, ez már kicsit mániákus szint, de ha lúd, akkor legyen kövér! :)


Korábban, egy időben mindig villogtak a szembe jövők, amikor még nem volt ennyire élesen lehatárolva, hiába állítottam alacsonyabbra a magasságot.


Ha jobban megnézzük, még itt is kicsit magasabbra (is) szóródik, mint kellene, legalább is az autó retroreflektív visszaverő felületén látszik, de talán ennyi még elmegy.

https://www.youtube.com/watch?v=AoTtfzhQU2Q


Volt amikor a Jánoshegyről jöttem lefelé és jött egy ilyen rendőrautó szembe. Mivel a kezem (ujjam) mindig rajta van a billentő karon, azonnal le tudtam venni a fény magasságát és nem szóltak csak néztek. Nem szoktak hozzá autónyi fényhez a bringákon, főlegg, hogy állíthatóan tompított is legyen. A gyári lámpák általában durván vakítanak. Sőt sok házi építésűvel sem foglalkoznak ilyen szempontból.


Korábban volt amikor 180 db huzal lábas led volt felrakva a bringára. Ahhoz is volt billentési lehetőség hasonló távirányítással a kormány markolat mellől állíthatóan.

Annak ez volt a fénye (ahhoz képest brutál és széles is):

[link]

2014. júl. 22. 02:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/26 anonim ***** válasza:

És a tápellátását mivel biztosítod?


Én 1db 2800mAh-s lítiumos aksival. Persze többnyire csak alacsony fényerőn használom.

(agydinamó nálam sajnos nem játszik, nincs belőle vízálló kivitel. Márpedig mentem már párszor tengelyig érő vízben.)

2014. júl. 22. 13:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/26 anonim ***** válasza:

Ehhez ledenként 1 db (6 li-ion cellás) Canon BP-970 utángyártott akkut használok, amit még 2005 környékén darabonként 8.000,-Ftért vettem.


Erről teljes fényerőn, lassan csökkenő, töltöttséget követő teljesítmény felvétellel, nyáron kb. 6-8 órán keresztül működik jó fénnyel a lámpa. Kb. 3-4 óra után már szemre kicsit észrevehető, mint ha már nem lenne akkora a fénye. Nyilván ez már korábban mérhető lenne de a lényeg, a látás szempontjából szemre a jó látást biztosító fényt megfigyelni a lényegesebb.


Inkább ezt a megoldást választottam, de csak részben kényelmi szempontból. A másik, talán fontosabb dolog, hogy nehogy úgy járjak mint már néhányan, akiknek valami sokat reklámozott kapcsüzemű áramgenerátor biztosította a tápellátást, az erdő közepén merülne le az akku mert a fényerő nem csökkent, a visszajelzőt meg nem vette komolyan, aztán nézhetnék a sötétben.



Inkább a teljesítmény folyamatosan kövesse a merülést és a legvégén is maradjon valami kevés fénye, mint fordítva.


Egyébként télen kb három óra után már pislákol, de az a mínusz fokoknak köszönhető. A Lítium-ion akku nem szereti a hideget, azért a harmadrésznyi üzemidő.


Arra már én is gondoltam, hogy valami agy generátort (agydinamót) kellene beépíteni vésztartaléknak, hogy legalább pislákoljon valami ha netán... de legfeljebb 8 óránál hosszabb távú tekerésnél kis fokozatban használnám a lámpát. Akkor kibírna nyáron akár bő két éjszakát is. vagy nem kapcsolom fel mindhárom zónát egymás mellett, csak a középsőt és még több tartalékom maradhat.


Ez az az akku:

[link]


A súlya 28-29 deka körül van. A három együtt 90 dkg-ot nyom.

Ennyit könnyen elvisel az ember azért, hogy sokáig jól lásson.

2014. júl. 22. 21:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/26 anonim ***** válasza:

8000ft azért nem kevés. Legalábbis az én bontott aksijaimhoz képest :)

Fényerő nálam is szépen lassan csökken. LED magajtó csak áramot korlátozza, feszültséget direktbe kapja az aksiból. Tehát ahogy csökken az aksi feszültsége úgy csökken lassacskán a fényerő is.

Persze egy darabig fényerő csökkenés nélkül. Aztán elkezd lassan csökkenni. Egy idő után az áram is drasztikusan csökken, végül a LED elparázslik magának még 1-2 napot.(bár ezt 3W-os LED-el próbáltam. De LED meghajtó ugyanolyan IC-kből áll)

2014. júl. 23. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/26 anonim ***** válasza:

A fejlámpához már én is bontott laptop akkukat használok. :)

Egy kulacs formájú szerszám tartóba építettem 2X7 db 18650-es akku cellát. Mindegyikre forrasztottam multifuse öngyógyuló biztosítékot(mindent megfelelően zsugorcsövekkel elszigetelve). biztos ismered, de azért leírom. Az nem más mint egy nagyon meredek karakterisztikájó PTC, ami kritikus áram fölött túlmelegszik és annyira felfűtve tartja magát (belül 90 Celziusz körül), hogy megszalad az ellenállása és a zárlai áram csak korlátozott értékű lesz. Amikor a zárlat megszűnik, akkor vissza áll minden üzemi körülményekre.


.


Egyébként egy párhuzamos kötésű Lítium-ion cella csoport feszültsége (2.7 - 4.2 Volt) annyira közel van a fehér led max üzemi áramhoz tartozó nyitó feszültségéhez (3.3 Volt), hogy egy közönséges 0,6 - 0.8 Ohmos ellenállással (+ a vezeték ellenállása) oldottam meg az áram korlátozást. Nem "áramkörözgettem" aktív elemekkel.


ilyenkor nagyon kicsi a veszteség, mert az akku feszültsége illeszkedik a led igényéhez, csak minimális korrekcióra van szükség, vagyis nem sokat kell elfűteni, nehogy megfusson és elszálljon. Az saccra, legfeljebb max 22% lehet.


Az a fullra töltött akkunál beállítja a legnagyobb megengedhető áramot. Ahogy csökken a feszültség, a gyakorlatban sokáig nagyon jól használható fényünk van. Aztán meg leginkább a fényerő csökkenése figyelmeztet, hogy takarékoskodjunk (lekapcsolhatok még kisebb fokozatra, esetleg led csoportokat iktathatok ki) ha még sok út van előttem és már nagyon merül az akku. Ilyen eddig csak egyedül télen fordult elő, mert nem kalkuláltam a hideg okozta kapacitás csökkenéssel.

2014. júl. 24. 03:11
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!