Robogó helyzetjelzőjébe led?
Ki szeretném cserélni a robogómban az izzót ledes világításra. T10-es foglalattal rendelkezik. Kinéztem ebayen egy 9W-os CREE ledet. Azt szeretném megtudni, hogy ezekhez is kell LED driver, és ha igen, akkor milyen?
Ezt a ledet néztem ki:
Ha ilyen foglalatba árulják akkor valószínűleg a driver bele van építve. (meg a méretéből is erre következtetek)
Viszont elég gyanús nekem ez a dolog. Egy 9W-os, 900lm-es LED-nek már komoly hűtés kel (tudom, építettem már pár LED-es lámpát), amit ez a pici fém ház aligha tud biztosítani. Főleg nem egy zárt búrában.
De ha mégis beruházol rá akkor kíváncsi vagyok a tapasztalataidra. Főleg a hosszú távúakra (túl sok hő a LED élettartamát csökkenti)
Egyébként egy átlag autó fényszórója 1000lm körül van. Gyakorlatilag elég sok autónak annyira szar a fényszórója hogy az 1000lm-es bicajlámpám mellett eltörpül a fényük.
(10W-os, 1000lm-es lámpának az egész háza alu, 13 cm hosszú 25-ös anyagból. De a prototípus még úgy is nagyon melegedett. Javított verziót 30-as anyagból csináltam, első 5cm-en végig bordázva, így már elég a hűtés neki. De még így is az egész ház átmelegszik.)
Ez azt jelenti, hogy akkor bírja a váltóáramot?
Mert ő dc-t vár. Gondolom kéne vmi ac-dc konverter, ami stabilan tudja a 12v-ot a gyújtás alatti kb. 14v-ból.
Háááát. Kérdéses.
Ami LED meghajtókat használok azokban mind van egy dióda. (fordított polaritás elleni védelemkánt itt is kellene hogy legyen)Tehát váltóáramot is bírnák. De a fő kérdés itt inkább az hogy mennyire jól szabályzott az a váltóáram?
Ha jól szabályzott akkor ki lehet próbálni.
De valószínű hogy láthatóan vibrálni fog. Ezt úgy lehet nem megszüntetni hogy elé bekötsz egy diódát, dióda után pedig egy kondit.
Nézd meg jobban az adatlapot.
Az oldalon haladsz lefelé és eljutsz ehhez a részhez:
Ott megtalálod a róla közölt infót (amit a képen is láttál).
A lap tetjén a legelső információk között ezt találjuk:
"Compatibility: See compatible vehicles "
Kompatibilitás: Lásd a kompatibilis járművek
Lejjebb találsz egy kitölthető táblázatot, ahol beírható az évjárat, gyártó márkajelzése, típus és még néhány részelt.
Ott lehet azonosítani, mivel is kompatibilis.
Mivel ezel 12v -RÓL ÉS EGYENFESZÜLTSÉGŰ AKKURÓL MŰKÖDŐ AUTÓK, AZÉRT EZT A FESZÜLTSÉGET KELL BIZTOSÍTANI HOZZÁ. (bocs, benyomódott a Caps-Lock)
Legfeljebb a válóáramú elektromos hálózattal működő motorkerékpárodra kapcsolhatsz egy Gaetz egyenirányító hidat és a kimenetére egy 25V 470-2000 mikrofarád elektrolit kondenzátort polaritáshelyesen. Utána már elvileg működnie kellene.
Ezeket a fizikai fogalmakat még érdemes lenne átnézned az egyenirányítás elméletével kapcsolatban.
.
Azért van itt más gond is.
A 900 lumen fény teljesítmény itt nagyon nincs rendben. Az kb. megfelel egy 55 Wattos autó halogén reflektor fény teljesítményének és kb 3 A áramot igényelne a paraméternek megfelelő működéshez. Ennyit egy kismotor generátora (szerintem) nem állít elő, vagyis túlterhelné ekkora áram és leesne a feszültsége, ami más üzemi rendszerek (pl azonos mágneses körről működő gyújtás) működését csökkenthetné. Viszont ha mégis megtáplálná akkor viszont elég jó hűtés kell a ledre még megfelelően áramló levegő mellett is (úgy, hogy nincs zárt légtérben).
Esetleg ha elírták (szinte biztos lehet) csak 90 lument és legfeljebb 1 Wattot (350 mA-t) írtak volna, az még nagyjából egyensúlyban lenne a kívülre szerelhető és menet közben, áramló levegővel folyamatosan hűtött burkolat által lesugározható veszteségi hővel és az élettartamhoz írt viszonylag kevés "Lifespan: 20000 working hours" várhatóan 20000 órával, viszont fő fénynek, látni mellette, ahhoz az már elég kevés lenne a 90-100 lumen.
Ezeket "heeegany nevű felhasználó" már az elején nagyon pontosan leírta.
Egyébként kedves "Heeegany" kollega, véletlenül nem szoktál a következő lámpa építő fórumon írogatni? ..mert ennyire pontosan, ilyen részletekkel az ott "nevelkedett" emberek szokták átlátni a témát.
Már 2004 nyár óta (a téma elejétől) ott igyekszem elvetni a led fényforrások előnyeiről a magot (más néven indult a téma. Bringa világítást 20-40 Wattos halogén izzóval akarta valaki megoldani, "száraz_ernő" féle sokpólusú generátorról, de végül átírta a mod, mert led lett az általam indított irány a fő cél elérése érdekében).
Azóta már elég komoly ismeretekkel rendelkező társaság fejlődött és alakult ott ki és települt meg egyéb helyekről. Egy időben sok tapasztalatot osztottunk meg, ami lámpa építés közben az elmélet és gyakorlat közben gyűlt össze.
Ebből gondoltam, hogy aki ennyire jól ismeri az összefüggéseket, még az is lehet, hogy ott gyarapodott a tapasztalatokkal..
Nem ismerem azt a fórumot. De így belenézegetve vannak ott hasznos infók szép számmal.
Én barlangászlámpákat csinálok főleg. Saját tervek alapján. Kb 2 éve kezdtem, azóta folyamatosan fejlesztem a tapasztalatok alapján. (és már eljutottam oda hogy vannak olyan konstrukciók amiken nem kell változtatni)
Én főleg adatlapok és saját tapasztalatok alapján dolgozom. Lámpák házát én tervezem és gyártom barlangi körülményekhez mérten.
(amit addig nem tud elképzeli az ember amíg nem jár egy agyagban, vízben csúszós-mászós barlangban)
Na meg van egy Pannóniám. Picit itt-ott átalakítva, modernizálva. Szóval ilyen téren is van már némi rálátásom a dologra.
És persze a bicaj. Amin már sok lámpát használtam (legjobb egy 6000ft-os cateye) volt, de az sem az igazi. Úgyhogy inkább terveztem egy olyat ami a barlangi körülményeket is bírja. És persze jó a fénye.
Egyébként a modern motoroknak +3A többnyire nem probléma. Elég szépen túl van tervezve az elektromos rendszerük.
Nem beszélve arról hogy ez a LED kb 4V-on veszi fel a 3A-t. Tehát megfelelő elektronikával ez jóval kevesebb is lehet.
De 18650-es aksiról működtetve 3 A kell neki. Egy 40W-os, szintén 4V-os LED-hez meg 9A (40W a névleges, valójában kevesebb jön ki ha kiszámolod) ehhez való cellát már nem lehet laptop aksiból bontani sajnos... (persze ha olyan elvetemült valaki hogy egy aksiról akarja üzemeltetni)
Amit még érdemes megcsinálni, az egy ilyen billentés a kormány markolása közben. Igaz, ez nem motorra, hanem bringára lett kivitelezve.
Itt meg látszik a 30 Wattnyi led fény és a hagyományos közötti különbség. Először a három hagyományos fényű bringa suhan el a sötét fal előtt, utána felkapcsolom és megemelem a sajátom fényét. Szóval az nem a széles vásznú mozi, ami a videón látszik :)
Egész jól néz ki :)
Lámpa billentését mondjuk én nemigazán használnám ki.
Inkább az optikát állítom. 90°-on szépen terít, de 5°-ig állítható.
Ha meg állítani kell kézzel billentek rajta. (régi lámpáim is így működtek, ehhez szoktam hozzá)
Az optika nálam is állítható:
[link] Itt csak kettő led van berajzolva, de három db került bele.
Egyébként a billentő kar nem mindig volt ennyire ergonómikusan beállítva. Régebben távolabb volt a markolattól és felülről kellett lebillenteni vízszintesbe ahhoz, hogy a lámpa fénye lejjebb billenjen.
.
Egyszer társasággal jöttünk át az éjszakában Pilismarót felől a hegyen át. A Királykúti-nyereg felől jöttünk és nem is volt semmi gond, amíg be nem értünk lakott területre. Szentedre előtti résznél van néhány S-kanyar, ahol az aszfalt széle is kicsit töredezett és kellett kapaszkodni a kormányba, de volt fény rendesen és nyomtam előre a képen láthatót 30 Wattal és a fejlámpát is keményen.
Az S kanyarban felbukkant előttem egy autó fényszórója. A fejlámpát lejjebb billentettem de láttam, hogy biztosan vakítom a kormány lámpával.
Igyekeztem elérni (az akkor még jelenleginél távolabb lévő) billentő kart, hogy állítsak a fényem magasságán, de sehogy se tudtam elérni a szakadozott aszfalton a kormányt markolva, pedig többször megpróbáltam. Nem lehetett közben annyira sem elengedni a kormányt, hogy pár centivel beljebb és magasabbra nyúljak, úgy pattogtam a szakadozott szélén.
.
Ilyenkor a kormány markolatot nem tudom elengedni, pedig azonnal kellene ilyenkor tompítani, különben elvakítom a szembe jövőt. Végül már annyira próbáltam elérni a fény billentő karját, hogy kétségbe esett próbálkozás közben az első fék kart véletlenül jobban meghíztam, mint kellett volna. A kerék megfordult és a bringa elszállt alólam. A vállamon és a könyökömön csúsztam egy darabon, mire megálltam.
Akkor elhatároztam, hogy még könnyebbé teszem a fény billentésének az elérését, hogy egészen szélsőséges körülmények között is biztonságosan lejjebb tudjam vinni a fényt. Végül a korábbi képen látható elrendezés volt a megoldás.
Az fontos volt, hogy a billentő kar eléréséhez ne kelljen felemelnem a kezem a kormány biztonságos markolásából.
A karon legyen egy kiegészítő segéd kar, amit kétséges helyzetben is ki tudok tapintani, és szinte bárhova nyúlok, akkor is elérjem a magasság mozdító karját. Még közelebb is került a kormány markolathoz, amennyire csak lehet.
Erre sajnos feltétlenül szükség volt ahhoz, hogy extrém helyzetben is biztonságosan kezelni tudjam. A saját káromon tanultam meg, azért merem ajánlani. Csak ilyenkor derül ki, hogy az bizony fontos, hogy kéznél legyen.
Ha még annyi sem lett volna, akkor ilyen pattogós úton a 35 körüli tempónál esélyem se lett volna, hogy elkerüljem a vakítást.
Hát megértem a helyzeted. De nekem a 72cm-es kormányfesztáv az öszzteló és a stabil konstrukció miatt ilyen problémám nincs :) Erdőbe, ökölnyi kövekből álló úton is két újjal megtartom a kormányt. Aszfalton meg elengedett kormánnyal sincs gond még a kátyúkban sem.
Persze ezt a régi bicajommal nem tudtam megtenni. Ott fogni kelletett a kormányt rendesen ha rossz volt az út:)
Bár ez a verzió még nincs teljesen kész(házam megvan, eloxálás kész, csak össze kéne rakni) de a belső része ugyan olyan lesz mint a prototípusnak. Csak ezen több a hűtőfelület.
(melegben max fokozaton kevés a hűtés. Barlangba fotózáshoz lett tervezve. Ahhoz persze jó is, ott hideg van)
Optika 6 bekezdéses 6-os menetemelkedésű menettel állítható.
Később még tervezek akarok rá egy árnyékoló lemezt. Mert 90°-on nagyon vakít.
Kérdező, bocs hogy eltértünk kicsit a témától, remélem nem probléma :)
Jutottál valamire az égővel kapcsolatban? Vagy elvetetted az ötletet?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!