Autópályán sebességváltás?
Arra lennék kíváncsi, hogy autópályán hogy váltok sebességet.
Gondolom fokozatonként nagyobb sebességig megyek mint azt tenném városban. De mégis körülbelül hanyas fokozatba mekkora sebességgel menjek?
Szépen ugyanúgy váltasz felfelé, ahogy egy főúton tennéd.
Annyi az eltérés, hogy a megengedett maximális sebesség 40 km/h-val több.
Szóval a megszokott módon gyorsítasz, amikor a legnagyobb sebességi fokozatban vagy, akkor nem csak 90 környékéig nyomod neki, hanem kicsit tovább.
Ne stresszelj feleslegesen ilyesmin. Szépen felmész, felveszel egy kényelmes tempót (mondjuk mint a forgalom többi részvevője), betartod a megfelelő követési távolságot és kész.
Ugyanúgy figyelni kell az útra, a tükrökre, a többi autósra ahogy minden más úton.
Felhajtásnál vagy sávváltásnál érdemes jobban figyelni, főleg a tükörbe, hogy simán be tudj sorolni.
Csöppet függ attól, hogy milyen autó. Ha leírnád többet lehetne segíteni.
Kicsi benzinessel kb 30-nál 3as, 50-60 4-es, 70-90 nél lehet 5-öst rakni. Ez autópályán sem változik. Ha előzni kell / emelkedő, visszadobom 1-2 sebességgel.
Egyébként érdemes inkább hang/érzés alapján váltani, mert ha végig az órát lesed akkor nekimész valakinek.
nem az a lényeg hogy mennyivel mész hanyadikban.
hanem hogy nyomd neki ameddig nem éred el azt a sebességet mint a többi, és ha elérted a többi tempóját akkor a gyorsítósávból kihajtasz ha éppen van rá mód.
A hármasban 80 még messze nem NFS kategória, még egy mezei Suzuki is 90 körül tilt k e t t e s b e n.
Szóval, ha nincs fél kilométeres szabad hely, akkor arra van a felhajtón a gyorsítósáv, hogy felvedd a tempót, és besorolj két kocsi közé.
Mikor válts.... vedd elő a kocsid adatait, nézd meg a maximális nyomatékhoz tartozó, és a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámot. Ha egy városi tempójú felhajtóról (50... 60) fel akarsz gyorsulni a külső sáv 100-110es tempójára, és nincs párszáz méternyi "luk", akkor kettesben érkezz a gyorsítósáv elejére (kb 3000/min fordulat, pont jó. TÜkör, kinézed a helyed messze mögötted, addig a közerliek elmennek melletted, és gáz. A max teljesítményhez tartozó fordulatnál váltasz (kb. 5500), jól áttételezett váltónál ilyenkor pont a max nyomatékra érkezel a következő fokozatban. Elvileg negyedikben leszel kb 110-es a gyorsítósáv végére, kby 4000-es fordulaton, és besorolsz. Ha a belső sáv a célod, akkor megint bal tükör... nem jön senki, nyomod tovább, és felveszed a tartós 130-140-es tempót. Persze csak ha a külsőben kamionok konvojoznak, egyébként semmi nem indokolja a belső sávot, csak a kígyúrt kopasz emberek nagy fekete autókban gondolják úgy hogy a "B"-kategóriás jogsi a "B" mint belső sávra szól...
Ha nem telített a pálya, akkor úgy gyorsulsz mint városban, kicsit tovább huzatva. A gyorsítósávból a külső sávba átsoroláskor azért illik elérni a 80-as tempót. Ha nincs senki mögötted, kapcsolhatod a leghosszabb fokozatot, és felveszed a 110-es utazót. Vagy a 90-et, ha nem akarsz kisorolni a kamionok közül.
Amúgy meg biztonságos vagy 90-el a kamionok között (nem mennek a nyakadba, ha tartod a tempót, nyugi...), vagy a belsőben azzal a tempóval, amivel a többség megy (kb 140). Amit soha NE csinálj, nem menj be a belsőbe 110-el óvatoskodni, mert ez a legrosszabb, amit tehetsz.
Ez attól is függ, hogy mekkora a forgalom és milyen hosszú a gyorsítósáv.
Ha belenézel a tükörbe és van helyed böven, akkor pakolhatod hamar felfelé, de ha jönnek az autók akkor érdemes hamar felvenni a tempójuk mert nem mindenki húzódik be a belsö sávba hogy beengedjen.
Ha kell oda kell lépni, akkor 120-ig is odalépek 3asban.
Egyébként nincs mit váltogatni. Bp-Calais távon csak tankolásnál meg dugó esetén vettem ki 5ösböl.
Érdemes jobban kihúzatni a sebességi fokozatokat gyorsításkor, igen, hogy optimális és egyenletes legyen a gyorsulásod.
Kipróbálhatod úgy is hogy hamar felváltasz 5.-ig és onnan próbálod nyomi neki, de rá fogsz jönni hogy ez így nem a legjobb választás.
Az, hogy melyik sebességi fokozatot meddig érdemes kihúzatni, erősen autófüggő. Függ pl a váltó áttételezésétől és attól is hogy benzin vagy dízel motorral szerelt autóról van szó.
Én dízelen így szoktam, kb 2500-3000-es fordulatnál elváltva:
3. 60km/h,
4. 90km/h,
5. 90-től
Amúgy annak idején mikor tanultam vezetni engem se vittek se éjszaka, se pályára.
Az oktatóm említette, hogy éjszaka kellene elvileg de fölösleges bohóckodásnak tartja ezért éjszaka nem megyünk.
Pálya pedig 150km-es körzetben nem volt felénk, ezért nem autóztunk át az ország túlsó végébe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!