Hogyan érhető el ilyen magas sűrítési viszony?
1200-es Ladáról van szó. Gyárilag 8,5 körül van ez az érték, így arra gondoltam, hogy ezt felviszem olyan 9,5-ig.
Megnéztem egy sportvezérműtengelyt és annak a megfelelő működéséhez 11,2-es érték szükséges. Ezt hogyan lehet elérni? Vagyis, nem az elérésére gondolok (mert az még megoldható), hanem arra, hogy hogyan tud ekkora kompressziós viszony mellett rendesen működni a motor, vagyis nincs öngyulladás, "kopogásos égés"?
100-as benzin. Vagy tisztán etanol.
95-össel természetesen már nem használható.
A geometriai kompresszióviszony egy olyan szám, aminek van némi köze a sűrítéskor történő dolgokhoz, de a világ nem olyan egyszerű, hogy a motor mindig ennek megfelelő térfogatra és nyomásra komprimálja a beszívott keveréket.
Példának okáért ott van az, hogy a sűrítés gyors, adiabatikus folyamat. A gáz felmelegszik, ezért a 8,5-es kompresszióviszonyú Lada-motor simán kitol magából 10 baros sűrítési végnyomást is (sőt, akkor jó a motor, ha fölötte van). Aztán ott van a gázdinamika: a szelepösszenyitás alatt a kipufogógáz meghúzza a befelé tartó keveréket, amitől több keverék áramlik be, megint csak nő a végnyomás.
De néha csökken a nyomás: a nagy nyitású tengelyeknél a hosszú nyitási idő alatt a dugattyú jól ki is tolja a keveréket, sok a veszteség. Ezért aztán hiába 11,2-es a kompresszió, a végnyomás nem száll el az égbe, megmarad kezelhető szinten. A 95-ös benzin általában nem elég ezekbe a motorokba, mert az 13,5 bar fölött detonál, de a kevésbé kihegyezettek elmentek 98-assal is, amíg volt és a keményebbeknek is elég a 100-as prémiumbenzin.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!