Simson tuning. Megéri? 15/F
A krómot felesd el.
matt és fényes festés valamint egy szín pl szürke több árnyalata egy motoron az néz ki jól.
bigbore hengert választanák 110 vagy 130ccm
Én régen sokat mentem szimóval, szerettem is meg minden, de szerintem manapság már nem okos dolog két kilót elkölteni 30 éves technológiára. Persze ha fanatikus vagy, akkor hiába mondja akárki, az old timeresek is öntik a pénzt a cuccukba és nekik úgy jó. :)
De racionálisan gondolkodva ez túlzás.
Nem, nem éri meg. Erőben és megbízhatóságban sosem fogja tudni hozni egy újabb típus eredményeit. Kinézetben olyan lesz, amilyet szeretnél; cserébe azt a pénzt sosem fogod viszonlátni, mert ami neked tetszik, az esetleg (mondjuk ha váltasz 125-ösre vagy nagyobbra és eladnád a Simsont) a vevőnek nem fog tetszeni, úgyhogy nem fog soha senki annyit kifizetni, mint amennyibe neked kerülni fog.
Az átfestés oké, a két ETZ lengéscsillapító oké (mert az kellhet, jobb, mint a gyári és visszaalakítható simán), a gyári lámpabúra helyett fehér felcsavarozása sem nagy dolog. De a hengerszett, a drága karbi szerintem teljesen értelmetlen.
Ha ilyen egyedivé alakításon gondolkozol és még nem volt előtte ilyen típusú motorod, akkor a helyes irányvonal szerintem az, hogy megveszed, üzembiztossá teszed (tehát ami rossz kicseréled, a többit úgy hagyod ahogy volt) és használod.
Használat közben rájössz hogy egyáltalán ilyen lovat akartál-e, érdemes-e vele foglalkozni. Sőt, a Simsont nagyon gyorsan ki lehet nőni.
Az, hogy megveszed, azonnal szétkapod, megcsinálod és utána derül ki hogy mégse, akkor megint elment egy halom pénz a semmire.
Hidd el, saját tapasztalat.
#2 - ja, az oldtimerek... De ha megvettem egy 80e forintos, papíros Pannoniát, "ráöntök" 200e forintot amiből a gyári állapot felé "terelem" (ez nem elhanyagolható részlet), akkor azt el fogom tudni adni 280e forintért, azaz komoly veszteség nélkül.
Simsonból is csak annak van értéke, ami gyári állapotú, lehetőleg érintetlen, nem taiwani alkatrészekből felújított. Az átalakításoknál az ember a saját pénztárcája terhére bevállalja a sok melót, a sok szívást és az összes költség "lenyelését", azaz hogy azt a pénzt sosem látja viszont.
#4 - attól függ, mit értesz OT alatt.
Ha magát a veteránminősítést, akkor ilyen kisteljesítményű motoroknál amikkel én foglalkozom (szoci kétüteműek, mint a Pannonia), azoknál a minősítés egy esetben kifizetődő: ha valaki kárt okoz a motorban, mert akkor szép nagy összegekkel számol a biztosító. Egyébként nincs kimutatható anyagi előnye, nagyjából nullára jön ki.
Egy Mustangnál, ahol a minősítés miatt megúszod a regadót és a jelentős teljesítményadót, ott van anyagi létjogosultsága.
Ha a veteránozást, a régi motorokkal foglalkozást érted alatta, akkor fontos, hogy mihez ért a gazdája, mire van berendezkedve. A jelenlegi piaci árakkal haszonszerző tevékenységként folytatni nem éri meg, vagy legalábbis nem abban a minőségben amiben saját magának megcsinálná az ember.
A felújított motorokat nehezebb eladni, az biztos. Mindenki a romot keresi, mert ha magának csinálja azért, ha valami hasznot remél belőle azért.
Ha magadnak csinálod és csak a fényezés-krómozás-ülés újrakárpitozás hármast adod ki a kezedből, akkor meg lehet úgy csinálni, hogy a piaci ár alatt maradjon a költség. Persze ehhez tudni kell kereket fűzni, fémalkatrészeket javítani (egyengetés, hegesztés, pótlások megfelelő legyártása), kellenek célszerszámok a blokk felújításához, egy rakás holmi, műhely. Persze ha a munkaórákat (még ha egy Pannoniát össze is lehet rakni egy hétvége alatt ha megvan minden alkatrész) is átlagos motorszerviz árain számolnád, akkor fölé menne valószínűleg.
Szóval azt akarom kinyögni, hogy saját magadnak veteránozni, 1-2 darab motorral nem akkora nagy pénztemető - csak észen kell lenni már a motor kiválasztásánál is. Ha megcsinálod tisztességesen és utána az állapotára vigyázva használod, akkor az értékvesztése nulla környékén marad, ami komoly előny gazdasági szempontból.
Én megszabadultam a felújított motorjaimtól, mert értek a veteránozáshoz meg a felújításhoz, csak nem való nekem a késztermék. Majd ha benőtt a fejem lágya, 10 év múlva, 40 évesen... :P Most épp egy nagyon alacsony költségvetésű (220e alatt kell maradnia átírással és mindennel együtt) Pannoniát építek, napi használatra. Addig meg nyúzom a 30 év feletti Suzukimat, ami el van hanyagolva, de nagyon bírja a nemtörődömséget.
Köszi a kifejtést.
Én csak mínuszos sztorikat hallottam eddig, igaz, nagyon részletesen nem tudok róluk sokat, csak hogy utólag semelyik ismerősöm nem kezdett volna bele ismét :)
#6 - na igen, az első motor mindenkinél mínuszos, mert még nem ért hozzá. :) Én túl vagyok pár Pannonián, most egy Pannonia, egy MZ meg a Suzukim áll a műhelyben. Meg egy Jawa 360 a garázsban. És van már Superelastik oldalkocsim, csak még Trophy 250-et keresek mellé...:P
És ezek közül csak a Pannonia meg a Suzu fog megmaradni, a többit el kell adni, mert nem férek már megint el.
200 ezer ft? Xd
70-es henger dugóval 20 ezer /felfelé kerekítve/,blokk kimarása,/hogy el is férjen/ további 3 ezer,Mz telók,karbi,kormány összesen nem több 50-nél.A csicsázásba nem szólok bele,de a túl sok flanc már idétlenül hat...
Nagyszaki nemtudom miért szól le,talán mert kinőtte a simsont..
Csapj bele szerintem nyugodtan,mert ezek az új /3-5 év tervezett avulással készülő/ motorcsodák sehol sem lesznek már,amikor izzót kell cserélni a simsonodon..
Szia,
Egy kicsit szerintem tisztázni kellene magadban mire is vágysz igazán. Mert a megéri attól lesz függő.
Ha egy erős, megbízható motorra vágysz amit az utcán is megnéznek és csak használni akarod a motort, akkor a válasz egyértelműen nem.
Ha viszont tényleg tuningolni akarsz - igen.
A tuning egy folyamat, az alaphoz képest eljutsz valahová. Tök mindegy hogy teleaggatod vackokkal, vagy 20 lóerős blokkot faragsz bele, a lényeg az hogy tudod milyen volt és most épp milyen.
Így ha komolyan gondolod, akkor a mennyit szánsz rá dolog is átalakul. Igen ha tényleg elindulsz az úton a 200-at és még többet is el fogsz költeni, de nem azonnal.
A legtöbb tuningoló ugyanazt az utat járja be - én is, talán te is.
Miért Simson?
Miért nem Ducati, Aprilia, Yamaha, Honda stb. - mert minden kapható hozzá, mert mindenkinek volt, és mert a beugró tuning alkatrészek olcsók. Mert itt a teljesítmény érezhető és a műszaki vizsgán se kell lerágnod a 10 körmöd :)
Hogyan indulsz el?
Pont úgy ahogy írod. Álmodozol, hogy mi az amitől ütős lenne a bringa. Nem a cél lebeg előtted - tehát milyen fordulatszámon mekkora hasznos tartomány legyen, stb, hanem legózni akarsz és ez jó. Aztán megveszed az alapmocit, megveszed a cuccokat és legózol. Ennél a pontnál válaszút elé állsz. Mert jönnek a gondok. Pl. Összerakáskor egy két dolog előjön - pl az alapmotort az utolsó csavarig cserélni kell, az összerakás se könnyű, a vásárolt új\használt cumók kukások, vagy csak kompromisszumokkal használhatók stb.
Itt a legtöbb ember kiszáll a buliból - mert az elköltött pénzéért egyelőre csak egy nagy kalap szívást kapott. A moci még rosszabbul megy mint előtte, ráadásul minden porcikádba érzed az összeszerelés szívásait.
Mi a következő szint?
Érzed, hogy az általános iskola technika órán tanultak már nem elég, már érted miért kellenek jó szerszámok - mi több be is ruházol néhányba, mert a mostani csavarhúzóddal nagyobb kárt csinálsz mintha hozzá se kezdtél volna. Olvasgatsz, most kezded megérteni mit jelentenek a fogalmak 2 felömlő, torokátmérő, fúvóka stb.
Továbbra is legózol és próbálod beállítani összerakni a megvett henger\kipu karbit. De ahogy már kitaláltad a motor még csak nem is hozza az elvárt teljesítményt. Viszont már felismerted, hogy még sokszor lesz olajos a kezed és ez még nem az amikor lealázod a pirosnál az Aprilia Sr-t.
Következő szint
Túl sok változó van a rendszerben így downgradelsz. Vissza alakítasz amit lehet és elkezded a motor beállítás cikkeket olvasni és megtanulod, hogyan kell helyesen gyujtást állítani, karburátor alapjáratot állítani, karburátor súberállást és helyes fúvókát választani. Mire eljutsz eddig a pontig, már legalább 2 szer széthúztad a blokkot, youtube video alapján szépen össze tudod rakni a mocit, de még nem a gyári alapján. Izgat a sok dolog a hézagokról, az indikátor óráról és a nyomatékokról így elkezdesz vásárolni, vagy kölcsön műszerrel kezdesz el méregetni. Hézagoló alátétet aprózol, jó esztergályossal centíroztatsz, mert már ki tudod mérni a 2 századot csapágyhelyen.
Ennek a szintnek az eredménye az, hogy végre jól működő motorod van, és ez már sok boldogsággal tölt el.
Innen fog indulni a TUning és móka része a dolognak, mikor is tényleg fel tudod rakni a tuning hengert, mert már be is tudod állítani, de ahogy talán már kitaláltad még sok szívás és szerelés árán jön el az a pont amikor újra dönthetsz - folytatod, vagy kiszálsz és tiszteled a gyári kompromisszum mentes következő motorodat vagy autodat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!