Utólag beszerelt nappali menetfény mikor kell, hogy kikapcsoljon?
Hello! Alfa Romeo 147-en cseréltem a gyári (B) ködfényszórókat menetfény-ködlámpa modulokra.
Mivel helyzetjelzővel szabálytalan közlekedő járművet kivilágítani, viszont az egy helyben állót menetjelzővel (DRL) tilos, kapcsolásom A KÖVETKEZŐ: gyújtásráadásnál menetfény automatik BE, helyzetjelzőnél (és "afölött") automatik KI. Ködlámpa része csak helyzetjelző után indítható, az eredeti, gyári ködlámpa-kapcsolóval. Fénykürtnél nem kapcsol le.
Ezzel a kapcsolással várakozó járművemet ki lehet világítani helyzetjelzővel gyújtásráadás után (pl ventilátorhasználathoz), a menetfény szabálytalan világítása nélkül.
Ez így műszaki-vizsga képes? Ugyanis a rendeletekben ( [link] a tompítottat (fényszórók, kivéve fénykürt) írja elő lekapcsolási feltételnek a DRL-hez.
+INFO: az utólag felszerelt modulok E4, RL00, F3 jelzésűek, és minden tekintetben (fényerő, szín, megvilágított terület, elhelyezés) szabályos beépítésűek. Az átalakítás 2014 áprilisában történt.
ez így rendben van
viszont azt nem értem, hogy helyben állónál miért tilos a DRL?
ráadom a gyújtást, és világít, vagy csak simán arra gondolsz, hogy otthagyom a rosszul kivilágított útszakaszon?
Köszönöm a válasz(oka)t. Nem, nem a közvilágítással nem rendelkező helyekről beszélek. Tulajdonképpen, most így utánakeresve, dunsztom sincs miért mondtam, hogy szabálytalan a menetfény bekapcsolva tartása várakozásnál. Valahol olvastam, illetve logikusnak is tűnik:
(1) Nyilván a menetfény (drl) feladata, hogy a forgalomban részt vevő jármű láthatóságát növelje. Na most a várakozó jármű nem vesz részt a forgalomban - ezáltal megtévesztheti a többi közlekedőt, ha sütteti a fehér ledeit.
(2) Mint említettem, ez egy E-s modul (nem karácsonyi t-gazdaságos ledsor :)), és mint így, akkora fénye van a megvilágított területre (szembe jövő retinája ebbe definíció szerint beleértendő), mint 6 napnak. Ritkán, de láttam pár szétszórt figyelmű "új/modern-autóst", aki menetfénnyel közlekedett éjszaka, s bizony akkor termetes erővel vakít. Na most attól még, hogy én egy helyben állok gyújtással, az ugyan úgy vakítani fog. Ez is a dolga a drl-nek, csak nappal a vakítás átmegy könnyen láthatóságba az erősebb fényviszonyok miatt.
(3) A DRL tulajdonképpen a tompított fényszóró "látszani" funkcióját helyettesíti mind rendeltetését tekintve, mind gyakorlatilag - jobb hatásfokkal. Tompítottat pedig csak borzalmas látási körülmények között lehet használni álló járművön és nyilván nem azért, mert felmelegítené az utat a túl sok egy helyben állástól - itt is a "látszani" elv, és a "tompított: valszleg mozog" társítás érvényes.
Talán megoldás lehetne, hogy a kézifékbe épített kapcsoló levegye a drl-t várakozásnál/parkolásnál, de akkor meg pirosnál kapcsol le a drl, ráadásul sokszor elég a motorfék, úgyhogy ebben kár gondolkodni. :(
Köszönöm az utolsó választ is. Tompítottnál már nem ég (hiszen helyzetjelzőnél kikapcsol a menetfényem, a helyzetjelző pedig kell a tompítotthoz). Vezetés/közlekedés szempontjából teljesít minden gyakorlati feltételt.
A kérdés tárgya inkább az, hogy szabályos-e, hogy a DRL nem tompítottnál, hanem helyzetjelzőnél kapcsol ki.
DRL használata helyzetjelzővel nem létezik!!! TÉVHIT!
DRL-t csak önmagában lehet használni vagy tompított fényszoróval együtt lehet használni abban az esetben, HA a DRL-nek van plusz egy funkciója, azaz ismeri a helyzetjelző funkciót, ehez 0A2 jelnek meg kell lennie a DRL-en, így használható helyzetjelzőként a tompított fényszoróval, ami azt jelenti, hogy ilyenkor x %-kal kisebb fényerővel világít a DRL, kb 30-40 %-kal, azonban a jogszabály szerint, ehez ki kell venni a meglévő 2 db helyzetjelző égőt a lámpatestből, mivel előre nézve csupán 2 világítótest lehet helyzetjelző!
Tehát nem világíthat a helyzetjelzővel!
Megint más kérdés, ha gyári beszerelt tartozék, mivel érdekes módon, ott világíthat együtt, ott 2 helyett 4 db helyzetjelző van így...
Nekem utólagosan beszerelt, azonban helyzetjelző funkcióval, s így alkalmazható a használata, de én nem használom ezt a plusz funkcióját, mert fölösleges szerintem, s bőven elég a DRL, tompítottnál, nem akarom, hogy a DRL is világítson kisebb fényerővel, minek?!..
Álló járműnél pedig szabad a DRL használata, nappal semmi gond, este pedig ugyanaz, nincs gond...nem vakít, hiszen megfelelő módon kell pozicíonálni, hogy ne az emberek szemébe világítson.
Valamint egyes autó típusoknál már úgy van, hogy a teljes lámpatest ultramodern ledes, ezért látni ritkán, hogy valaki mintha csak DRL-lel menne éjszaka, pedig az már nem DRL, hanem DRL-hez hasonló led tompítottban!
Nekem is volt ilyen, csak az enyém nem gyárilag jött ki így az autó, s egy jó ember kiszedette velem! Pedig a xenon cuccok jobban vakítanak...
Utolsó! Ezért írtam, mert akik még nem ismerik a technikát, azt hiszik, hogy csak sima DRL, pedig teljesen fain led, nem csupán DRL!
U.I.: JÓ NEKED! :-P
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!