Belsőégésü motoroknak mennyi az ideális hőfoka?
általánosan 80-100 C fok mostani autók esetén.
De léghűtéses járgánynak ennél lehet nagyobb a hőfoka
Vízhűtésnél valahogy úgy, 85-95 fok.
Léghűtésesnél simán felmehet 100 fölé, ott talán 110-115-ig nem szokott elkezdődni a piros tartomány.
De ezek csak általános jellegű információk, egy-egy adott típus, lévén más anyagokat használhatnak benne például, eltérő értékeken üzemelhet - szóval egyetlen tökéletes megoldás van: előveszed a gyári kézikönyvét és elolvasod benne ami érdekel.
Az én járgányom 92- nél megáll, és ott tartja minden körülmények közt.(műszer szerint)
95-nél többre az álmoskönyv szerint sem állítják be a hőfokot.
80-105°C között általában nincs gond.
Az én autóm 85-89°C fokot szokott kiírni. De pl Egy 1.6-os benzines (Z16XER) Astra H-nál teljesen normális a 105 fok körüli üzemi hőfok.
Termosztátból - ami ugye a hűtővíz hőmérsékletét befolyásolja - lehet venni adott típushoz is többféle nyitási hőmérsékletűt. Sőt, lehet találkozni néha-néha még állítható termosztátokkal is.
Ugye a hő az elégetett benzinből szabadul fel. Egy részéből lesz a mozgási energia, egy nagyobb része eltávozik a kipufogón, egy másik része meg az alkatrészekbe "vándorol". Az utóbbit kell elvezetni a hűtéssel: azt pedig azért, mert a motor anyagainak szilárdságát valamint a motor működését a hőmérséklet elég komolyan befolyásolja.
Komolyabb motortuningnál alacsonyabban nyitó termosztátot szokás beépíteni - még ha ez a gazdaságosságra rossz hatással is van - de jobban igénybe lehet venni az alkatrészeket. Persze ez némi számolást és tapasztalatot igényel, egy gyári állapotú autóba alacsonyabb nyitási pontút beépítve maximum fogyasztásnövekedést lehet elérni (alacsonyabb hőmérséklet - mivel az ideális alá erőszakolja a hűtőrendszer a hőmérsékletet, kevésbé gazdaságos működés a "kinyerhető" többlet nélkül).
De manapság úgyis nagy divat a motor ún. "thermomanagement" a motorfejlesztésben, pl. kapcsolható tengelykapcsolón (mint a klíma) keresztül hajtott vízpumpa (Ford 1.5-ös 3 hengerese) és egyebek, szóval ez a hőmérséklet-optimalizálás még nem egy lejátszott meccs. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!