Miért hátsókerék meghajtásúak az amerikai autók?
"sokkal egyszerűbb legyártani és kivitelezni egy elsőkerék meghajtású autót..."
Nem biztos az. Elsőkerekes hajtásláncból kétfélét ismer a technika. Az egyik a hosszmotoros kivitel: itt a motor vagy teljesen az első tengely előtt van (Audi quattro), vagy teljesen mögötte (Citroën Traction Avant, DS), vagy fölötte (Wartburg). Egyik sem igazán jó. Az első tengely elé lógatott böhöm nagy V8-assal menthetetlenül orrnehéz lesz az autó, a tengely mögötti motort meg lehetetlen javítani. A tengely fölöttivel túl magas lesz a súlypont és a motorhoz-váltóhoz lehetetlen normálisan hozzáférni. A másik megoldás a keresztben beépített motor, itt is lehet választani, hogy a váltó a motor alá (Mini) vagy mellé (Fiat 128 és a mai elsőkerekes autók döntő többsége) kerüljön. De képzelj el egy akkora autót, amiben egy nyolchengeres "ebbe' még van anyag" motor keresztben elfér. Szép, nagy tepsi, el sem fér az úton. Főleg kettős keresztlengőkarokkal, ami az '50-es, '60-as években a legelterjedtebb elsőkerék-felfüggesztés volt.
De ami mindegyik megoldásban közös: olyan féltengelycsukló kellene, ami elviseli a bazi nagy motor éktelen nyomatékát és normális kormányszöget lehet vele produkálni. Ezt csak kb. 20 éve sikerült megalkotni és így is sok gond van az erős elsőkerekes autókkal: az egyszerű McPherson-felfüggesztéssel csak tekergetik a kormányt, az ilyen-olyan függőcsapszeges felfüggesztések (RevoKnuckle és még ki tudja, mi) pedig drágák.
Az egyszerű technikájú amerikai batárokhoz sokkal célszerűbb volt a hátsókerekes hajtáslánc. Elöl a motor kényelmesen elfért, meg lehetett hajtani viszkóval vagy fixen a hűtőventit, a tekintélyes méretű váltóalagútban még a korabeli, jókora méretű automata váltók is elfértek, hátul pedig lehetett merev hidat használni, amihez nem kell féltengelycsukló és a terhelést is jól bírja. Telitalálat.
Az elsőkerekes autókat egyébként összeszerelni egyszerűbb, nem gyártani. A McPherson-felfüggesztés kötelező elem (csak így fér el keresztben a motor), ez azért elég fejlett gyártástechnológiát igényel, mert a gólyaláb egyszerre rugózik, csillapít és még az oldalvezetést is adja amellett, hogy az első kerekek kormányzásában is szerepe van. Kettős keresztlengőkarnál nincs gond: a rugó rugózik, benne a gátló csillapít, oldalirányban támasztanak a lengőkarok, a nyomtávrúd meg a két gömbfejen át forgatja a csonkállványt. Minden alkatrész csak egy feladatot lát el, de azt jól. A féltengelycsukló is jóval bonyolultabb elsőkerekes autón, mint hátsókerekesen: teljesen alászedett kormánynál is hellyel-közzel szöghibamentesen, rángatás nélkül kellene átvinnie a nyomatékot. Hátsókerékhajtásnál kisebb szögekben kell dolgozniuk a csuklóknak. A váltóval is több a gond: kisebbnek kell lennie, mint egy hátsókerekes váltónak (mert különben nem fér el), de bele kell zsúfolni a differenciálművet is a házba. A motoron is kevesebb lehet a helyrabló, mindenfelé kiálló sallang (generátor, vízszivattyú, gyújtáselosztó), ezért mindent kisebbre kell venni, jobban kell integrálni. A kormányműnek sincs annyi helye, el kell férnie a tűzfal tövében, a hűtőfolyadék jóval több szűk kanyart kell, hogy megtegyen, a leömlő vagy a hűtőt fűti hátulról, vagy a tűzfal előtt kanyarog - mindenre van megoldás, de jóval bonyolultabb módon, mint a hátsókerekeseknél.
Viszont ha a jóval bonyolultabb technológiával készült hajtáslánc megvan, azt egyszerűbb összeszerelni a karosszériával. Alulról jön a motor-váltó-diffi együttes, beletalál a segédvázba és kész. Nem kell méteres kardánt beerőlködni az autó alá (és előtte kiegyensúlyozni, hogy ne rázzon), nem kell a hídban roppantógyűrűvel szórakozni, csapágy-előfeszítést állítani, hogy hajtson is a féltengely, de az autó tömegét is vigye - sokkal egyszerűbb ez a gyárnak.
Akkoriban pedig ez volt a lényeg. Egyszerűen gyártható, marha erős autó kellett a népnek. A biztonság pedig sokadrangú volt és nem csak a hátsókerékhajtás miatt. Javaslom, hogy nézz utána Ralph Nadertől az Unsafe at Any Speed című könyvnek. Elég részletes leírása annak, mennyire nem törődtek a biztonsággal a detroiti óriások.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!