Mi történik, amikor a szükségesnél magasabb sebességfokozatban van az autó?
Azt tudom, hogy amikor kisebb segességben van (pl 1-esben megyek vele 20-al -elméletben, nem szoktam ilyet), akkor nagyon zabálja az üzemanyagot. De ha felrakom pl. 5-ösbe 35-40-nél, kicsit rángat, de megy, akkor az tesz a motorral valami rosszat?
(Ritkán, véletlenül fordul ez elő, ilyenkor megijedek, de nem tudom, van-e rá okom, és ha igen, akkor mi?)
A motor fogyasztása függ:
1. a terheléstől (teljesítmény)
2. a leadásához szükséges fordulattól (mennyire esik ez egybe a hatásfok-maximumhoz tartozó fordulattal)
3. az üzemidőtől
4. az esetleges terhelésváltás (növelés) sebességétől (mennyire hirtelen a gázadás)
Innen közelítve eltekinthetünk a váltótól és a haladási sebességtől, melyek átkerülnek a terheléshez.
1-es 20 = kis terhelés, közelebb a hatásfok-maximum fordulatszámához, viszont az adott távolság megtételéhez ebben lesz a leghosszabb az üzemidő, könnyen követi a gázadást, tehát a fordulat növeléséhez kevés többlet-üzemanyag kell
5-ös 35-40: nagy terhelés, messze nem a hatásfok-max közelében, a fordulat emeléséhez sok gázt kell adni és az elégetés hatásfoka rosszabb, adott esetben a túl sok üzemanyag is fullasztja a motort, ugyanakkor adott távolsághoz sokkal kisebb(?) üzemidő tartozik
A gyakorlatban: én 20-al 3-es alapjárat körül mennék; valójában nem érdekel a sebesség, hanem mindig az optimális vonóerő tartományában használom a motort.
Ha csak félrekapcsolsz és aztán korrigálsz, az nem gond, nem különösebben árt a motornak, akkor van gond, ha tartósan ott erőlteted...
20 meg nem 3-as, hanem 2-es, kedves második válaszoló, mert alapjáratnál megintcsak nincs nyomatéka a motornak, úgyhogy csak szenved...
Attól függ milyen autó, de gondolom valami kis benzines.
A családba van egy 2.0-ás Diesel autó aminek olyan nagy nyomatéka van hogy 50-nél 6.-ba simán lehet vele közlekedni :)
Persze nem járnak így vele, de semmit nem rángat a motor, a nyomaték simán elviszi még így is. Igaz gyorsulni nem nagyon lehet vele ilyenkor.
Benzineseknél rossz esetben lefulladsz vele.
("tegnap")16:24 :
3-asban alapjáraton, gázadás nélkül, a kuplung lassú felengedésével elindul az autóm.
A kérdésre vissza: kifejtettem az összefüggést a terhelés-fogyasztás tekintetében. Egyszerűsítve: a hatásfok optimumon (fordulatszám) az adott terhelésen eszik az autó 1 egység üzemanyagot per pillanat(nyi). Emelni kívánsz a fordulaton, tegyük fel, az állandósult új terhelés (gyorsítás befejezve), ill. fordulat pillanatnyi fogyasztása 1,2 egység legyen. Viszont ez a gyorsítás pillanatában (ideje alatt) nem igaz, a gyorsítás akár 5-10 egységnyi többletet is igényelhet (5-10 szeres fogyasztás az adott időre/szakaszra!), ami a kérdés alapján közelítve:
1: egyesben ugyan relatíve nagy a fordulat, de a legkönnyebb a motor dolga, tehát maga a gyorsítás és a belőle fakadó többletfogyasztás csak rövid ideig áll fenn
2: ötödikben, ráadásul rángató (erőlködő) motorral gyakorlatilag a motorvezérlő nem tesz mást, mint érzékelve a fordulatszám leesését a minimum alá, gázfröccsöket ad, azaz "gyorsítgat", tehát eleve többet eszik a motor, majd, ha ekkor gyorsítani akarsz, benyomod a gázt, a motorba megy a sokszorosa (mint az 1-ben), de erre jóval tovább van szükség, tehát a nagy fogyasztás hosszabb ideig/nagyobb távon lesz aktuális.
A fogyasztás tehát kedvezőbb, ha alacsonyabb fokozatban gyorsítasz és magasabb fokozatban haladsz, illetve, ha a megtett utat minél kevesebb gyorsítással és a lehető legalacsonyabb, de még rángatásmentes fordulaton, minél magasabb fokozatban teszed meg.
Sokan nem gondolják végig, hogy kis fokozatban odalépve sokkal kevesebb dugót okoznának + a magasabb fogyasztástól való félelmük éppen nagyobb lehetne az órákon át araszolás okán, hiszen ekkor lényegében minden előrelépés egy gyorsítás - sok kicsi sokra megy.
A rángatás a hajtáslánc elemeinek egészen biztos, hogy kevésbé kedvez, mint a normál működés melletti egyenletes egymásnak feszülés.
Általában minden autó kézikönyvében (vagy a neten valahol) meg lehet találni a motor karakterisztikáját ábrázoló görbét. Ebben látható hogy milyen fordulatszámon adja le a legnagyobb teljesítményt a motor és hol fogyaszt a legkevesebbet. Ezeket figyelembe véve érdemes mindig abban a tartományban tartani a fordulatszámot, ahol nagy teljesítményt ad le a motor, alacsony fogyasztással.
Ötödik sebességben 30-40-el biztos hogy nem ilyen tartományban lesz a fordulatszámod, és mivel feleslegesen nagy terhelésnek teszed ki a motort a fogyasztás is nőni fog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!