Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi történik, amikor a szüksége...

Mi történik, amikor a szükségesnél magasabb sebességfokozatban van az autó?

Figyelt kérdés

Azt tudom, hogy amikor kisebb segességben van (pl 1-esben megyek vele 20-al -elméletben, nem szoktam ilyet), akkor nagyon zabálja az üzemanyagot. De ha felrakom pl. 5-ösbe 35-40-nél, kicsit rángat, de megy, akkor az tesz a motorral valami rosszat?

(Ritkán, véletlenül fordul ez elő, ilyenkor megijedek, de nem tudom, van-e rá okom, és ha igen, akkor mi?)


2009. dec. 15. 15:34
 1/8 anonim ***** válasza:
100%
Erőlteted a motort, azért rángat. hosszútávon nem tesz jót, ezért inkább kapcsolj vissza, ha rángat.
2009. dec. 15. 15:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%

A motor fogyasztása függ:

1. a terheléstől (teljesítmény)

2. a leadásához szükséges fordulattól (mennyire esik ez egybe a hatásfok-maximumhoz tartozó fordulattal)

3. az üzemidőtől

4. az esetleges terhelésváltás (növelés) sebességétől (mennyire hirtelen a gázadás)


Innen közelítve eltekinthetünk a váltótól és a haladási sebességtől, melyek átkerülnek a terheléshez.

1-es 20 = kis terhelés, közelebb a hatásfok-maximum fordulatszámához, viszont az adott távolság megtételéhez ebben lesz a leghosszabb az üzemidő, könnyen követi a gázadást, tehát a fordulat növeléséhez kevés többlet-üzemanyag kell

5-ös 35-40: nagy terhelés, messze nem a hatásfok-max közelében, a fordulat emeléséhez sok gázt kell adni és az elégetés hatásfoka rosszabb, adott esetben a túl sok üzemanyag is fullasztja a motort, ugyanakkor adott távolsághoz sokkal kisebb(?) üzemidő tartozik


A gyakorlatban: én 20-al 3-es alapjárat körül mennék; valójában nem érdekel a sebesség, hanem mindig az optimális vonóerő tartományában használom a motort.

2009. dec. 15. 16:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%
Összegezve: Az sem jó, akárcsak az általad említett eset. A sebességváltó éppen ezért lett kitalálva!!! Akkor is többet fogyaszt az autó, nem lesz tökéletes az égés, rángat és erőtlen lesz. NE TEDD, VÁLTS SEBESSÉGET LE IS FEL IS!!!
2009. dec. 15. 16:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
100%

Ha csak félrekapcsolsz és aztán korrigálsz, az nem gond, nem különösebben árt a motornak, akkor van gond, ha tartósan ott erőlteted...


20 meg nem 3-as, hanem 2-es, kedves második válaszoló, mert alapjáratnál megintcsak nincs nyomatéka a motornak, úgyhogy csak szenved...

2009. dec. 15. 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%
jobban kopik a motor elméletileg...
2009. dec. 15. 16:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

Attól függ milyen autó, de gondolom valami kis benzines.

A családba van egy 2.0-ás Diesel autó aminek olyan nagy nyomatéka van hogy 50-nél 6.-ba simán lehet vele közlekedni :)


Persze nem járnak így vele, de semmit nem rángat a motor, a nyomaték simán elviszi még így is. Igaz gyorsulni nem nagyon lehet vele ilyenkor.


Benzineseknél rossz esetben lefulladsz vele.

2009. dec. 15. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%

("tegnap")16:24 :

3-asban alapjáraton, gázadás nélkül, a kuplung lassú felengedésével elindul az autóm.


A kérdésre vissza: kifejtettem az összefüggést a terhelés-fogyasztás tekintetében. Egyszerűsítve: a hatásfok optimumon (fordulatszám) az adott terhelésen eszik az autó 1 egység üzemanyagot per pillanat(nyi). Emelni kívánsz a fordulaton, tegyük fel, az állandósult új terhelés (gyorsítás befejezve), ill. fordulat pillanatnyi fogyasztása 1,2 egység legyen. Viszont ez a gyorsítás pillanatában (ideje alatt) nem igaz, a gyorsítás akár 5-10 egységnyi többletet is igényelhet (5-10 szeres fogyasztás az adott időre/szakaszra!), ami a kérdés alapján közelítve:

1: egyesben ugyan relatíve nagy a fordulat, de a legkönnyebb a motor dolga, tehát maga a gyorsítás és a belőle fakadó többletfogyasztás csak rövid ideig áll fenn

2: ötödikben, ráadásul rángató (erőlködő) motorral gyakorlatilag a motorvezérlő nem tesz mást, mint érzékelve a fordulatszám leesését a minimum alá, gázfröccsöket ad, azaz "gyorsítgat", tehát eleve többet eszik a motor, majd, ha ekkor gyorsítani akarsz, benyomod a gázt, a motorba megy a sokszorosa (mint az 1-ben), de erre jóval tovább van szükség, tehát a nagy fogyasztás hosszabb ideig/nagyobb távon lesz aktuális.

A fogyasztás tehát kedvezőbb, ha alacsonyabb fokozatban gyorsítasz és magasabb fokozatban haladsz, illetve, ha a megtett utat minél kevesebb gyorsítással és a lehető legalacsonyabb, de még rángatásmentes fordulaton, minél magasabb fokozatban teszed meg.

Sokan nem gondolják végig, hogy kis fokozatban odalépve sokkal kevesebb dugót okoznának + a magasabb fogyasztástól való félelmük éppen nagyobb lehetne az órákon át araszolás okán, hiszen ekkor lényegében minden előrelépés egy gyorsítás - sok kicsi sokra megy.


A rángatás a hajtáslánc elemeinek egészen biztos, hogy kevésbé kedvez, mint a normál működés melletti egyenletes egymásnak feszülés.

2009. dec. 16. 09:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
100%

Általában minden autó kézikönyvében (vagy a neten valahol) meg lehet találni a motor karakterisztikáját ábrázoló görbét. Ebben látható hogy milyen fordulatszámon adja le a legnagyobb teljesítményt a motor és hol fogyaszt a legkevesebbet. Ezeket figyelembe véve érdemes mindig abban a tartományban tartani a fordulatszámot, ahol nagy teljesítményt ad le a motor, alacsony fogyasztással.

Ötödik sebességben 30-40-el biztos hogy nem ilyen tartományban lesz a fordulatszámod, és mivel feleslegesen nagy terhelésnek teszed ki a motort a fogyasztás is nőni fog.

2009. dec. 17. 11:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!