Mi lehet a baj?
Alapvetően a probléma forrása, hogy manapság igen közkedvelt - a robogók körében pláne - a mindenféle szakértelemtől mentes "tuning".
Egyáltalán nem biztos, hogy több nyihaha jön ki belőle csak azért, mert lecseréled a gyári légszűrőt egy "sport-" -nak nevezettre. Ugyanígy, a szükségesnél nagyobb karburátor a legtöbb esetben inkább ront a motoron, mintsem hogy javítana.
A belsőégésű motorok komplex rendszerek, így nem árt róluk tudni ezt-azt, mielőtt az ember hozzájuk nyúl. Nem vagyok magam sem motorguru, de azért vettem anno a fáradságot, hogy megtanuljak róluk ezt-azt, ha már az életem szerves részét képezik.
Ha fordulaton okés, akkor az alapjárati, illetve az átmeneti rendszerek háza táján lehet érdemes körülnézni, ámbátor abból kifolyólag, hogy légszűrőcserét követően jött elő a gond (próbáld ki a régi légszűrővel), az elsődleges gyanúsított a lambda kell, hogy legyen. Az egyik lehetőség, hogy az esetlegesen nagyobb mennyiségű beszívott levegő miatt elszegényedik a keverék. A másik, hogy valamelyik agyas "utána állított", mondván, hogy a sportlégszűrővel több levegő jön be, úgyhogy mehet rá a több benzin. A gond ezzel (többekközt) az, hogy alapjárat közelében a sportlégszűrő hatása nem érvényesül, így itt a többletbenzin túldúsíthatja a keveréket, addig a lamba értékig, ahol az már gyulladásképtelen.
Persze az is előfordulhat, hogy nem a karburátor beállítása a ludas...
Ha nagyon nem akar összejönni a dolog, akkor alapvetően két dolgot tehetsz:
- Ha a gyári szűrővel jó, akkor azt használod
- Elviszed a taligát egy tisztességes szerelőhöz. Mivel négyüteműről van szó, Dáloki Gergely neve jut eszembe, de nyilván nem ő az egyetlen, valós szakértelemmel bíró személy a szférában.
Ilyen kis csettegők "tuningjába" egyébiránt nincs sok teteje pénzt lapátolni. Ha erő kell, vagy vegyél egy nagyobbat, vagy akár azonos hengerűrtartalmú kétüteműt.
Azt erősen kétlem, hogy csak a gyári légszűrő lenne a jó. Ellenben, ha a gyárival jól működik az újjal meg döglődik, akkor érdemes lehet elgondolkodni a gyári darab visszarakásán. A 2T vs 4T szívóerő-teória nem játszik, mert a sportlégszűrőnek éppen az volna a lényege, hogy jóval kisebb ellenállással lehet rajta átrántani a levegőt.
Mivel a cucc csak alapjáraton rohadozik, a helyzet az, hogy az alapjárati és/vagy átmeneti fúvóka által szállított keverék minősége nem megfelelő.
Esetleg - de ez csak nagyon halovány tipp - a sportlégszűrőn könnyebben beáramló, nagyobb mennyiségű levegő a henger alapjárathoz közeli vákuumját csökkentheti oly mértékben, hogy az már nem elégséges az üzemanyagnak az alapjárati/átmeneti fúvókából a torokba való "behúzásához". Ha bármi okból kifolyólag ebben van igazság, úgy ha a sportlégszűrő használata mellett valamilyen extra ellenállást is képzel a levegő útjában, a tünetek enyhülnek, avagy megszűnnek. A helyes gyógymódot ezesetben nem tudom.
Ha fent van a sportlégszűrő, mekkora a lambda?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!