Fogyasztáscsökkentés szigetelőszalaggal?
Egyik barátom csak autópályán jár és azt monda hogy ha le vannak a rések szigetelőszalagozva és a hűtőnél szinte teljesen eltakarja annyira hogy csak a cooler-nek is csak a fele kap levegőt 0,4.0,5 literrel csökken fogyasztása focus 2.0tdci (persze csak télen nyáron szabadon hagyja az egész coolert de a felső részt eltakarja akkor is.
Ez onnan jött hogy nézetezgettem a kocsiját és akkor fedeztem fel a szigetelőszalagot. 5 éve használja ezt a módszert és eddig minden autójánál bevált. Azt nem tudja kisebb sebességnél (90km/h) is működik e ennyire látványosan sőt kapna -e elég hűtést úgy a motor.
Van alapja annak, amit a barátod állít. A hűtőnyílásokon belépő, majd a hűtőkön áthaladó levegő a motortérben mindenfelé áramlik, a látszólag szép, áramvonalas orr helyett a benti öntvényeken, műanyagokon kavarog. Ha ezt el tudja kerülni, csökkenhet a fogyasztás.
Hogy ez lehet-e 0,4-0,5 liter 100 km-en, azt nem tudom. Egyrészt nincs mérési adatom arról, mennyit jelent egy "mezei" orrmotoros autó esetén a hűtésnél fellépő légellenállás, másrészt a szigetelőszalag közel sem ideális áramlásterelőnek: hullámosodik, gyűrődik, belekapaszkodik a levegő.
Egyébként olyannyira nem hülyeség a dolog, hogy a manapság divatos fogyasztáscsökkentési mánia kapcsán feltámadó, egykoron hűtőzsalu néven ismert alkatrész is hasonlóan működik (csak persze elektronikával megbolondítva). Ha nincs szükség a teljes hűtőteljesítményre (ez az autók üzemidejének 99%-ában így van), akkor a hűtő előtti-mögötti légterelők a levegőt igyekeznek elterelni, hogy az autó fölött áramoljon. Nekem fejből a Mercedes megoldása ugrik be, ott szinte teljesen le lehet zárni a hűtőnyílásokat.
Csak sajnos vegyes használatban (város/országút) a szigetelőszalag eléggé kényelmetlen. Kizárólag városban talán működne is, bár ott a kis légsebesség miatt még a szükséges kevés hűtőteljesítményhez is kell keresztmetszet bőven, talán az sem lenne baj, ha csak 80-90-es lakott területen kívüli tempóhoz tudnád optimalizálni a hűtést. De városból lakott területre érve garantált lenne a motor megrottyanása (egyébként a gyengélkedő hűtőrendszerű, soha nem kapcsoló hűtőventillátorral súlyosbított autók is ilyenkor főzik meg a vizet). Az meg nem valami kényelmes, ha mindig ragasztgatni kell a szalagot, ahogy változnak az üzemi körülmények.
De ha van türelmed kitapasztalni, hogyan kell takargatni a hűtőnyílásokat és néha szoktad figyelni a vízhőmérőt (már ha van), bele lehet vágni. Ha másnak nem, érdekes kísérletnek jó.
Azért ezt a mérést hagyjuk ,mert nem laboratóriumban mérik ki a fogyasztást és ez sokmindentől függ.
Lehet hogy valamit ér,de a fene se tudja...
Amúgy meg minek vesz az ember olyan kocsit aminek sokallja a fogyasztását? Gyári cuccokkal kevesebbet úgy sem fog fogyasztani...Ha meg valaki sokkalja a fogyasztást vegyen kisebb autót vagy motort vagy suzukit!
Hypermilerek szoktak berakni a hűtőhöz kartonlapot vagy ilyesmi, de jobbára télre. A hardcore hypermilerek eleve nem száguldoznak, s lehet, hogy a légelellenállásról is szó van, de inkább a motor túlzott hűtését akarják elkerülni azzal, hogy a téli hideg levegőt kevésbé engedik be.
A párom is használ ilyesmit, motoron, de nem tudja kimérni a hatást (főleg, hogy télen eleve megváltozik több tényező, pl. leesik a sebesség a köd és több sötét miatt). Elvileg van értelme, ártani nem árt, ennyi.
Autópályatempónál minden hasznos, ami a légellenállást csökkenti, de ehhez nem értek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!