Automatások, cserélitek/tetitek előírás szerűen a váltó olajat? Nem kerül egy vagyonba?
naná,hogy kicseréljük,amikor eljön az ideje,
és nem egy vagyon ,kb 30 ezer,egy Suzuki Wagon R-en ,160 ezernél van az első olaj szint ellenőrzés,300 ezernél meg az első csere,
Mert?
Vesz az ember egy új autót, megy vele 300e-t (mert addig nincs vele semmi műszaki probléma) aztán eladja és vesz egy másik újat...
Persze, lehet futtatni autókat 4-500e km-eket is, de az megint más tészta. 30 milliós autót én sem adnék el 3 millióért 7-8 évesen, mert futott 300e-t, de 4-5M-s autókat 1,5-2M-ért simán.
"Vesz az ember egy új autót, megy vele 300e-t (mert addig nincs vele semmi műszaki probléma) aztán eladja és vesz egy másik újat... "
Na ez azért nem egészen így van. Csak a váltóra koncentrálva:
A váltók nagy részében, sőt majdnem mindben van forgó fém-fém érintkezés. Ezek hiába olajban futnak, akkor is jelentkezni fog valamennyi kopás és emiatt keletkezik valamennyi nagyon apró szemcséjű finom fémtörmelék. Aki látott már ilyet, az tudja hogy ez mondjuk a liszthez képest olyan, mint a homok a sóderhez képest :D
Az olajoknak van egy olyan tulajdonsága, hogy egy bizonyos mennyiségig képes ezeknek a fémszemcséknek a lebegtetésére így ez szépen kering az olajjal a váltókarterig. Ott van egy mágneses fémcsapda, ami ezeket leválasztja az olajból. Ez eddig szép és jó. Amikor ennek a felülete megtelik teljesen és már nem tud magához több szemetet vonzani, akkor a retek lebeg tovább az olajban. Eddig a pontig a fémszennyeződés az olajban legfeljebb pár fordulatot tett meg a váltóban, utána találkozott a mágnessel. Ezután más folyamatosan kering az olajjal. Két érintkező fémfelületnél milyen szuper hatása van az olajban található fémszemcséknek...megnövelik a kopást (gondoljunk csak bele ez milyen jó megdolgozza a lapátokat a wandlerben) . Amikor már annyi fémtörmelék halmozódik fel az olajban, hogy nem képes mindent "lebegtetni", azaz magával vinni akkor ezek elkezdenek lerakódni. Pl a szeleptömb kanyarulataiban, szolenoidoknál stb.. Ennek a kiválásnak a legkedvezőbb körülmény, amikor nem történik olajnyomás változás a vezérlőelemekben, azaz álló helyben és hosszú távú folyamatos váltogatás nélküli haladásnál. Milyen jó is, amikor Gödöllőnél felmész a pályára, tempomat 130km/h aztán Nyíregyházán a második lámpánál dob az autó egy automataváltó szerviz hibát és lemegy vészprogramba. :)
Ugyanez a jelenség megvan a kézi váltóknál is, a fő különbség az, hogy a kézi váltón oda kapcsolsz ahova te akarsz, közvetlenül mozgatod a váltó bélését. Az automaták jelentős részében elektrohidraulikus a kapcsolás, elektromágneses szelepek nyitják-zárják az "apró" olajjáratokat, amiken keresztül olajnyomással kapcsolja a fokozatokat. Viszont ha a szelepre lerakódik egy rakás dzsuva, csak csökken a járatok keresztmetszete, akkor már olajnyomással nem lehet sebességet váltani ( alacsony nyomás,félig nyitott-zárt irányok stb..).
Normál használat mellett ez 180-280 000km között előjön, ha nincs benne cserélve az olaj. Ha nem volt gyilkolva és rögtön elmegy a váltó szervizbe, akkor megúszható egy takarítással, szelepek esetleg szeleptömb cseréjével. Egy új szeleptömb 100-250 000 forint, típusfüggő (+munkadíj+ki és beszerelés ).
Rendszeres mondjuk 40-60 000km közötti váltóolaj cserével ez jobb esetben szerintem közel a 1,5-2-szeresére kitolható. Akkor nem lenne ilyen para, hogy veszel egy kocsit 280k km-rel és fél éven belül lefingik a váltó.
Jól hangzik ez a lifetime olajfeltöltés, de ez nettó bullshit.
Nem véletlenül vannak szigorú előírások a haszonjárművek olajcseréire is, így azok gond nélkül nyomnak le 7 számjegyű futást probléma nélkül.
Nemrég láttam egy ZF váltószervizes videót, BMW E38 ugyanezzel a hibával állt meg. Szervíz kipucolta, szeleptömb csere összerakták, új olaj és a ZF szerviz is ugyanúgy ráragasztotta a "lifetime olajjal feltöltve" matricát. Jó biznisz :)
# 8
Nem igazán értem amit mondasz. Leírtam az 5. hozzászólásomban, hogy az autó élete alatt (ami az én esetemben 300,000 km-t jelent) EGYSZER kell olajat cserélni - azaz 150,000 km-nél. Akkor hol a gond?
Ott a gond, hogy leírtam, hogy ez a marketing szöveg miért hülyeség. Lehet egyszer is, de akkor tényleg max 300 000km lesz a váltó élettartama.
Ha tényleg ezt a fogyasztói társadalmi szemléletet követjük, vagy USA-t játszunk, hogy X év vagy 250 000km után megy az autó a zúzdába, akkor tárgytalan az előző hozzászólásom. :)
Viszont akkor 300k km-nél nem eladni kell majd az autódat, hanem bezúzatni, mert így csak az fog a váltóval szívni aki később megveszi a kocsit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!