Miért megy nehezen az elindulás lámpánál? És még mindig van, hogy lefulladok.
"emelkedőn hogy érdemes elindulni friss jogsis ként"
Na ezért volt jó régen a tanpálya mert ott volt egy pici domb ahol az ember gyakorolhatta. (sőt a választható vizsgafeladat volt.)
Elméletben így tanítják:
kézifék be van húzva. Beteszed 1-esbe. kuplungot elkezded csúsztatni majd amikor már menne a kocsi akkor kiereszted a kéziféket.
(bár forgalomba nem így indulok el kisebb emelkedőkön)
A gáz meg a kuplungra meg rá kell érezned
Amikor én tanultam, volt a tanpályán egy épített domb amin ezt lehetett gyakorolni.
Behúzod a kéziféket, 1-esbe rakod, és megpróbálsz elindulni, mintha nem is lennél emelkedőn. Elsőkerék meghajtás esetén érezni fogod ahogy lemegy az autó hátulja, ekkor kell kiengedni a kéziféket és már mész is. Hátsó meghajtásnál is lehet érezni ezt a pontot.
Mindig keresd meg a kuplung azon pontját ahol már elkezd fogni, ekkor kezdj gázt adni és egyszerre engedd a kuplungot is fel.
Emelkedőn elindulásnál lehet még simán üzemi fékkel is, de ezt inkább csak kis meredekség mellett ajánlatos. Ez annyiból áll, hogy kuplungot felengeded a tapadási pontig, majd gyorsan átlépsz fékről a gázra. Ha nem vagy elég jó, vissza fog gurulni a kocsi. Sokan elbénázzák ezt, ezért emelkedőn mindig hagyjál bőven helyet az előtted lévőnek.
Köszönöm a segítségeket! Tudom, hogy a régi rendszer jobb volt, én sose láttam már tanpályát, pedig nem lett volna rossz. Nekem ez mondjuk fura is, hogy hogy adhatnak jogosítványt úgy majd nekem, hogy sose indultam el emelkedőn.
Nem beszélek arról, hogy a km miatt plusz órákat kell vegyek, régen szerintem ennyit nem kellett venni. (plusz 10 órát ,,kötelezően" kell vegyek h meglegyen a km-erem.)
Hali, szintén friss jogsis vagyok (2 hónapja van meg).
Az elindulás nekem is gondot okoz (dízelről váltottam benzinesre), és valószínűleg az okát is tudom. Az a tudat hogy ott vannak mögöttem eléggé zavar, már-már annyira koncentrálok hogy nehogy lefulladjon a kocsi, hogy sikerül lefullasztani. (a gáz-kuplung kombót kell jól eltalálni), no meg a dízelnél elég a kuplungot felengedni, itt meg gázt is kell neki adni rendesen.
Sima terepen: jó a mérleges magyarázat a kuplung gázhoz amit szoktak mondani, kiegészíteném annyival, hogy fogáspontnál egy picit tartsd meg, amíg megindul az autó. Utána folytathatod tovább.
Gyakori hiba, hogy fogáspontnál mindenkin folytatja a mérleget és szinte álló helyzetnél kiengedi a kuplungot. Ezért fullad le az autó.
Addig engedd fel a kuplungot (mellé kicsi gáz), hogy elinduljon a verda. A gáz mértékével és a kuplung kiengedésével szabályzod a gyorsulást, viszont (kivéve padlógáznál), kb 10km/h-ig engedni kell csúszni a kuplungot.
Dombon fel: kézifékest jól leírták, de ott sem szabad leugrani a kuplungról ha megmozdult az autó.
Üzemi fékkel ugyanígy gyakorlattal bármekkora dombon elindulsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!