Suzuki jimny forgalmi szerint M1 kategória, valójában terepjáró. Miért nem M1G szerepel a forgalmiban? Az idevonatkozó rendelet szerint az összkerekes az terepjáró. Akkor hogy is van ez?
Mert ezt írták be az okmányirodában. Van hogy konkrétan a teljes típust elírják, ehhez képest most egy G betű semmiség.
A másik lehetséges magyarázat szerintem az lehet, hogy látták a papirokon, hogy egy Suzuki és reflexből vesték is az M1-et. A jimny nem egy gyakori típus, nem biztos hogy tudják hogy az egy terepjáró.
Pl. A Subaru Impreza is összkerekes, mégse terepjáró.
Ha nagyon zavar akkor menj be szólni hogy elbaszkurálták. Én mondjuk ezért nem állnék órákig sorban.
Pontosan ezt akartam mondani: személyautó, M1.
Viszont melyik rendeletben van benne a G kategória definíciója?
Ez érdekelne, mert én nem találtam ilyet.
Aha - megtaláltam. "A" melléklet, 4. szakasz.
Terepszögek és minden stimmel hogy beleférjen a kategóriába?
Válaszolok megint magamnak, mert kikerestem a Jimny adatait.
5/1990 (IV 12) rendelet, A melléklet, 4. szakasz:
"b) legalább egy differenciálmű-zárral vagy legalább egy hasonló hatású mechanizmussal rendelkeznek"
Ez tudtommal nincs a kis Suzuban, emiatt rögtön elesik a G kategóriától.
A hasmagassága sem tudom mennyi, illetve a neten 190 mm van, a rendeletben pedig:
"d) az alábbi hat követelmény közül ötnek megfelelnek:
i. a megközelítési szög legalább 25°;
ii. az elhagyási szög legalább 20°;
iii. a terepszög legalább 20°;
iv. a szabad magasság az első tengely alatt legalább 180 mm;
v. a szabad magasság a hátsó tengely alatt legalább 180 mm;
vi. a szabad magasság a tengelyek között legalább 200 mm."
Szerintem se IV, se V, se VI pont nem oké.
Első terepszög 42,0º
Hátsó terepszög 46,0º
Rámpaszög 31,0º
Szabad hasmagasság 190 mm
Oké, a szögek jók, a szabad hasmagasság nem. Szóval eddig a hatból 3-at tud, 1-et nem.
A Jimny-n kicsi kerekek vannak, közöttük ott a difi, kizárt hogy a tengely alatt van 180 mm magasság.
No meg ugye a diffizár.
Szerintem ezzel megoldáshoz is jutottunk, mármint hogy - habár terepre is jó a kocsi - a hivatalos besorolásban nem terepjáró, így nem lehet M1G-nek minősíttetni, nem fér bele a G kategóriába.
"b) legalább egy differenciálmű-zárral vagy legalább egy hasonló hatású mechanizmussal rendelkeznek"
Az első hajtást ha bekapcsolod,olyan mintha a nivánál beraknád a difizárat (osztóműzár). Így tényleg nincs difizár a jimnyben, de van (relativ) olyan eszköz ami hasonlo mehanizmussal bír. Azért relativ, mert nincs benne középen differelásra alkalmas eszköz egyáltalán, (ez egy fix egység) azaz jimny esetében kizárólag ott alkalmazandó az első hajtás, ahol ki tudja magát rúgni a kerék (bárhol ami nem szilárd burkolat), az első és a hátsó tengelyen lévő kerekek esetleges fordulatszám eltérése miatt (pl kanyarodáskor)
A műszakin a 4x4 pótdíjat mindenképp kell fizetni. Pl.: Az Audi Quattro négykerékmeghajtású de nem terepjáró.
A kérdezőnek üzenem: a dolgot úgy tudod tisztázni, hogy felkeresed a legközelebbi NKH vizsgahelyet. Ők az első forgalomba helyezésből és/vagy a típusbizonyítványból megmondják hogy M1 vagy M1G kategóriába tartozik. Erről kapsz egy adatlapot kb 3000 forintért és ha valóban M1G akkor bemész vele az okmányirodába és ingyen csinálnak egy új forgalmit mert elírásnak minősül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!