A hidrogént miért nem alkalmazzák üzemanyagként?
Mert a hidrogén olyan 100x veszélyesebb gáz, mint a cng vagy az lpg. Úgyhogy a "tartályos" megoldás élből nagyon veszélyes - ezáltal nem merik alkalmazni laikusok között, forgalomba.
Más részről a hidrogén molekulák sokkalta kisebbek, mint akár az LPG, így az üzemanyag-rendszer tömítettségét sokkal nehezebb megoldani.
Harmadrészt pedig a hidrogén szállítása és előállítása nagyon költséges - nem lehet pl. úgy csöveken szállítani, mint a földgázt vagy a kőolajat. Gazdaságosan előállítani pedig csak napenergiából lehetne, az pedig a modern országokban kevés van, Afrikából meg nehezen és költségesen lenne szállítható a gáz.
hidrogent nem robbanomotoros autoban szoktak hasznalni, hanem uzemanyagcellasban.
Toyota FCV, Honda FCX, ket mukodo prototipus.
elottem mar leirtak, hogy egyelore milyen problemak vannak a hidrogennel: 300bar-on kell tarolni, konnyen megszokik a legkisebb tomitetlensegen keresztul is, eloallitasahoz aram kell (a legegyszerubb ugye vizbontassal eloallitani).
http://www.youtube.com/watch?v=jH-mhZLuGRk
Lehet már hidrogénautót építeni, csináltak is, nem is eggyet, de nekem személy szerint borsódzik a hátam a gondolattól, hogy ezt a technológiát odaadjuk az egyszeri sofőrnek. Nem a hidrogénnel üzemeltetett motor a gond, hanem az, hogy hogyan kéne csinálni egy olyan hülyebiztos rendszert, ami soha nem fog berobbani senki alatt. Nézd meg mit csinálnak az emberek az autóikkal: PB-gázpalackkal pótolják ki a rendes LPG-rendszert, kiszedegetik a részecskeszűrőt, a katalizátort, EGR-szelepet, házilag fúrják fel a motort, satöbbi - s most még csak nem is egy harmadik világbeli autó üzemeltetéséről van szó, hanem egy teljesen átlagos európai felhasználói környezetről. Szerinted mekkora pusztítást végezne egy szivárgó hidrogén-motor mondjuk egy nagyvárosi dugóban?
Normál gáz üzemű módban használható átalakítás nélkül is. De a tisztán hidrogénnel való működésnek vannak következményei.
Egy kevés tüzelőanyag és olaj mindig keveredni fog.
És hogy csinálják a margarint? Hidrogén+növényi olaj.
A többit a fantáziátokra bízom.
A hidrogén tárolását meg lehet oldani biztonságosan. Modernebb technikával lehet olyan biztonságos mint akármelyik gázos autó.
Mint már előttem írták, a nehéz/költséges/bonyolult tömítési rendszer az egyik legnagyobb probléma. A hidrogén ugyanis a legkisebb méretű elem az egész periódusos rendszerben: annyira apró, hogy sok anyagon, egyes fémeken (pl. a vason is) probléma nélkül átdiffundál. A vas olyan neki, mint a levegőnek a szúnyogháló. Persze, minél vastagabb a tartály fala, annál lassabb ez az átszivárgás, de ugye a falvastagság növelése jelentősen növeli a rendszer tömegét is. Ezért aztán mindenhová speciális anyagokból kell tervezni az alkatrészeket, amik jelentősen megdrágítják az egész rendszer költségeit. És ez nem csak a tartályra vagy az üzemanyagrendszerre igaz, hanem az előállítására, a tárolására és a szállítására is.
Valaki említette, hogy a hidrogénből harmadaannyi energia szabadítható fel, mint mondjuk az LPG gázból. Ez igaz, ha egy molekulára nézzük a kinyerhető energia mennyiségét. Ám egy hidrogénmolekula jóval kisebb, mint egy propánmolekula (LPG legfőbb összetevője). Ha csak 9x kisebb, akkor azonos tömegű hidrogéngázban máris 3x annyi energia tárolódik, mint az LPG-ben. Nem tudom mennyiszer kisebb/könnyebb egy hidrogénmolekula mint egy propánmolekula, de szerintem nem jártam túl messze a valóságtól a 9-es szorzóval - sőt gyanítom, még alá is lőttem némileg.
Mindenesetre általánosságban elmondható, hogy egységnyi tömeg/sűrűség mellett az összes létező anyag közül a hidrogén az, amelyikből a legtöbb energia szabadítható fel. (Ez pedig nem csak a kémiai, hanem a fizikai úton felszabadítható energiatartalomra is igaz (fúzió), bár ezt még jó ideig biztosan nem fogjuk tudni alkalmazni a gyakorlatban.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!