Egy dízeles vagy egy benzines motor hatásfoka a nagyobb?
Az alacsony fordulaton kifejtett nagy nyomatéktól nem lesz dinamikus egy autó, magas fordulaton kell nagy nyomaték, akkor repeszt. Nézd meg a Forma1-es autókat... ~750 lóerő és "alig" ~350 Nm nyomaték, aminél egy mai 20d BMW is többet ad le(184Le 380Nm).
A dízelt hajtók szeretik hangoztatni, hogy pl manapság egy 1.8-asban is van 300 Nm nyomaték, egyébként itt egy konkrét érték, két telesen azonos autó, de különböző motorral:
2001 Ford Focus 1.8 tdci - 115Le/3800 és 250Nm/2000
0-100: 10,8s
2001 Ford Focus 1.8 benzin - 115Le/5500 és 160Nm/4400
0-100: 10,3s
Most akkor mire is jó dinamika szempontjából az a +90Nm nyomaték? Jah, hogy semmire, mert nagyon alacsony fordulaton jelentkezik, tehát ritkán tudja kifejteni a motor ezt az erőt.
Ha úgy tetszik, vehetjük a nyomatékot úgy is, hogy erőkifejtés/fordulat... mi is a nagyobb erő?
Ha percenként 2000x fejtek ki 250Nm-t, vagy ha 4400x 160Nm-t, tény jól gyorsulna a dízel, ha magasabb fordulaton is lenne benne nyomaték, de sajna 4000 környékén, ez a motor kb 50Nm-re képes.
Egy szívó benzinmotor, ami annyi nyomatékot fejt ki mint egy dízel, az kb 2x olyan jól gyorsul, mert pl 223Le/270Nm nyomaték van az ST220-as Mondenoban, ami sokkal nehezebb mint a focus, mégis 7,4 alatt van 100-on.
Tehát még egyszer: az alacsony fordulaton jelentkező nyomaték csak vontatásra meg hegymenetre jó, gyorsulni nem... hiába van 56%-al nagyobb nyomatéka az 1.8 tdci focusnak mint az 1.8 szívó benzinesnek, nemhogy jobban, de még lomhábban gyorsul.
Köszönöm utolsó. Ezt nagyon szépen leírtad.
Nekem ebből az jött le, hogy a hatásfok nem jelent semmit a gyorsaság/hatékonyság szempontjából. Feltéve, ha a fogyasztástól eltekintünk.
Kedves Urak!
Nem győzöm hangsúlyozni,hogy a gyorsulásnál a teljesítmény / nyomatékgörbe ami számít.
Itt egy lusta diesel gyorsul le éppen egy amcsi benzintemetőt,konkrétan egy golf 3 tdi ;)
#14
Igen, de ennyi erővel oda állíthatsz mellé egy F1 autót is... :D kb az is annyit fog fogyasztani, mert egy dízel, ami így kormol, elég messze áll a jó hatásfoktól, remélem tudod mikor kormol egy dízel, és nem kell részleteznem...
Mellesleg, turbóval bármit ki lehet hozni egy motorból, csak minél tovább tekered a töltőnyomást, azzal egyenes arányban csökken is az élettartam... :)
Ennyi erővel:
http://www.youtube.com/watch?v=1LRJ83ylRec
Egy rommácsavart gép minden, csak nem jó hatásfokú, legyen az akár dízel akár benzines, mivel eleve túl kell dúsítani, különben még hamarabb szétmegy...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!