Mire kell figyelni egy turbodízel autó vezetésénél?
(lent)
Figyelt kérdés
Olyan hallottam, hogy mivel turbós, miután megálltunk az autóval, hagyni kell alapjáraton járni,. hogy lehűljön a turbo.
Illetve a fordulattartomány kisebb, mint egy 1.3-as Swift-en ugye?
Egy 20 éves Fiat Tempra-ról van szó, 1.9TD.
2013. okt. 17. 07:43
1/5 anonim válasza:
A TD autók jellemzően 2000 fordulat felett kezdenek feléledni, de még így is igaz az, hogy kisebb fordulaton kell használni mint a pörgősebb benzinest.
A sebességfokozatokat pedig a Suzukihoz képest elegendő egyel magasabban hagyni. pl. ahol a Swiftel 4-ben mentél, ezzel nyugodtam mehetsz 5-be.
Ezek a turbók már nem olyan érzékenyek, nem muszáj alapjáraton hagyni azért hogy hűljön, max akkor, ha egy jó kiadós autópályázás után akarnál azonnal megállni.
2013. okt. 17. 07:50
Hasznos számodra ez a válasz?
2/5 Dörmögő válasza:
A turbós motoroknál a használat utáni járatás leállítás előtt nemcsak a hűlés miatt szükséges. Mivel a turbó elég magas fordulaton dolgozik (100 000 fölött) ezért nem normál golyóscsapággyal van szerelve, hanem siklócsapággyal. A siklócsapágyakról azt kell tudni hogy nincsen fémes érintkezés a tengely és a ház között, hanem bizonyos fordulatszám fölött olajfilm réteg alakul ki az alkatrészek közt, és a tengely ezen a filmrétegen forog. Ha idő előtt leállítjuk a motort akkor az olajnyomás leesik, és a turbó nem megfelelő kenéssel pörög tovább, ami úgy nézhet ki végső esetben hogy fém a fémen csúszik, ami értelemszerűen elég nagy kopással jár. Mikor az autóval megállunk akkor azért illik járatnia a turbós autókat egy ideig hogy a turbó visszalassuljon. Pár új turbós autóban start-stop rendszer van, és ha megállsz vele a pirosnál akkor egy elektromos motor még egy darabig járatja az olajszivattyút, aminek az oka a turbó hűtése, és a további megfelelő kenése. Jótanács turbós autóhoz hogy érdemes előrelátóan vezetni, és ha tudjuk hogy nemsokára megérkezünk, és le szeretnénk állítani a kocsit akkor az utolsó kb kilóméteren már ne üzemeltessük a motort magasabb fordulaton, így a turbó nagyjából vissza tud hűlni, és lassulni mire a célunkhoz érünk.
2013. okt. 17. 08:32
Hasznos számodra ez a válasz?
3/5 anonim válasza:
Fentieket még kiegészíteném annyival, hogy indulás után amíg nem melegedik be a motor, ne hajtsad magas fordulaton. Az ok ugyanaz; az olaj hőfoka még nem megfelelő, így elképzelhető, hogy a turbó kenése nem lesz megfelelő.
2013. okt. 17. 09:35
Hasznos számodra ez a válasz?
4/5 anonim válasza:
Igen a fordulatszámtartomány is sokkal kisebb a dieselnél.
Nekem golf tdi m van. 5.ikben 2000fordulatnál megy 100km/orával. Szuzukinál szerintem olyan 3000et forog száznál.
2013. okt. 17. 10:36
Hasznos számodra ez a válasz?
5/5 anonim válasza:
inkább kitartó terhelés után érdemes járatni, de nem áll le a keringés azonnal ha érzékeli a magas hőfokot(úgy ahogy a start stop autónál sem áll le minden, mert elég hamar tönkrevágná így a turbót ha minden pirosnál leállítana mindent)
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!