Miért jár adott sebességnél magasabb fordulaton a motor, ha emelkedőn megyünk fel?
Egyébként te érted, mit írtál?
Beteszed a váltót egy adott fokozatba, összezárod a kuplungot, a gázt egy adott állásban tartod, azt' mész az úton. A sebességed nem változik, a fordulatszám is állandó. Amíg sík úton haladsz, minden egyszerű, de amint megérkezel az emelkedőre, a motor fordulata elkezd esni, majd lefullad. Nincs szó arról, hogy jobban pörögne.
Az ok egyszerű: a gázkar vagy gázpedál adott állásában a motor adott teljesítményt tud. Ez a teljesítmény elég arra, hogy sík úton tarts egy bizonyos, állandó sebességet, emelkedőn viszont már nem elég ez a teljesítmény, a sebesség csökken, a motor nem bírja úgy vinni a járművet, mint sík úton.
Ha több gázt adsz, a motor teljesítménye megnövekszik. Ha emelkedőn adsz gázt, akkor kicsit növekszik a fordulat, gyorsul a jármű, ha az emelkedőre felfutáskor fokozatosan adsz gázt, akkor csak állandó marad a fordulat és a sebesség - csak ugye ezt emelkedőn éred el.
Adott sebességben tehát csak akkor pörög jobban a motor emelkedőn, ha több gázt adsz. Az meg teljesen hétköznapi, hogy több gázra jobban pörög a motor, a jobb erőforrásoknál ez össze szokott jönni. De ha változatlan a fojtószelep állása (fogjuk rá, hogy benzinmotorról van szó), akkor emelkedőn nem fog jobban pörögni.
Gondolom csak a sebességmérőt és a fordulatszámmérőt figyelted.
Azt hogy milyen fokozatban van a váltó, már nem.
Pedig ez a nagy rejtély kulcsa.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!