Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért jár adott sebességnél...

Miért jár adott sebességnél magasabb fordulaton a motor, ha emelkedőn megyünk fel?

Figyelt kérdés
Persze, a gravitáció miatt nagyobb erőt kell kifejtenie ilyenkor, értem. Amit nem értek, az az, hogy amikor a kuplung összezár, akkor a kerék a váltón keresztül a motorral egy szoros rendszert alkot ami között valamilyen áttétel van. Na most ha elképzelünk két fogaskereket amint egyik hajtja a másikat, a másiknak hiába kell nagyobb súlyt felemelni, akkor sem kell az egyiket gyorsabban forgatni, csak nagyobb erővel. Tehát nem értem hogy pl. 3. fokozatban X km/h sebességnél Y fordulatszám hogy változhat meg úgy, hogy nagyobb lesz a fordulatszám, a sebességünk pedig mégsem nő. Ha csak a kuplung nem csúszik el, ez lehetetlen, mivel a motortól a kerekekig az egész egy fix áttételű rendszert alkot.

2013. szept. 8. 14:23
 1/5 anonim ***** válasza:
81%

Egyébként te érted, mit írtál?

Beteszed a váltót egy adott fokozatba, összezárod a kuplungot, a gázt egy adott állásban tartod, azt' mész az úton. A sebességed nem változik, a fordulatszám is állandó. Amíg sík úton haladsz, minden egyszerű, de amint megérkezel az emelkedőre, a motor fordulata elkezd esni, majd lefullad. Nincs szó arról, hogy jobban pörögne.

Az ok egyszerű: a gázkar vagy gázpedál adott állásában a motor adott teljesítményt tud. Ez a teljesítmény elég arra, hogy sík úton tarts egy bizonyos, állandó sebességet, emelkedőn viszont már nem elég ez a teljesítmény, a sebesség csökken, a motor nem bírja úgy vinni a járművet, mint sík úton.

Ha több gázt adsz, a motor teljesítménye megnövekszik. Ha emelkedőn adsz gázt, akkor kicsit növekszik a fordulat, gyorsul a jármű, ha az emelkedőre felfutáskor fokozatosan adsz gázt, akkor csak állandó marad a fordulat és a sebesség - csak ugye ezt emelkedőn éred el.

Adott sebességben tehát csak akkor pörög jobban a motor emelkedőn, ha több gázt adsz. Az meg teljesen hétköznapi, hogy több gázra jobban pörög a motor, a jobb erőforrásoknál ez össze szokott jönni. De ha változatlan a fojtószelep állása (fogjuk rá, hogy benzinmotorról van szó), akkor emelkedőn nem fog jobban pörögni.

2013. szept. 8. 14:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
51%
Amit írtál példát teljesen jó, egy adott fokozatban egy fordulatszámnál a kerekek ugyanannyit pörögnek. A fordulatszám akkor változik ha sebességet váltasz, de ahogy olvasom ezt te is tudod. Amire gondolhatsz az az lehet, hogy pl.: 3-asban emelkedőn nagyobb gázt kell adni ugyanakkora sebesség/motorfordulatszám eléréséhez. A nagyobb benzin mennyiség elégetése és kipufogása teljesen más hanggal történhet, ezt lehet magasabb fordulatszámnak hallani.
2013. szept. 8. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%
Ha pedig a fordulatszám mérő valósan magasabb fordulatot mutat akkor, lehetséges hogy csúszik a kuplung.
2013. szept. 8. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
48%

Gondolom csak a sebességmérőt és a fordulatszámmérőt figyelted.

Azt hogy milyen fokozatban van a váltó, már nem.

Pedig ez a nagy rejtély kulcsa.

2013. szept. 8. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
Te magad árultad el a megoldást, csak kizártad a lehetőségét, pedig ez tipikus jele a kuplung elhasználódásának. A dombon felfelé nagyobb forgatónyomatékot kell leadni a sebesség tartásához, ezt a kuplung már nem tudja átvinni, ezért a tárcsa megcsúszik, a fordulatszám pedig felszalad. Cseréltess kuplungot.
2013. szept. 8. 20:37
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!