Melyik a jobb: A régi Lada 1200 (vas), vagy a mostani új (műanyag) autók?
"Mert sokan mondják hogy a Lada még igazi vas autó volt..."
Hej, azok a régi, jó vas ótók, de jók vótak! A vasbeton kerítést is kidűtötték, azt' meg se karcolódott a lökhárítójuk! Mer' régen még mindenbe' vót anyag, minden jobb vót. A szilveszteri Rádiókabaréba' is többet nevettünk Hofin, mint ezen a sok mai humoristán.
Az a helyzet, hogy a régi autók tényleg vasból voltak. Jó sz*r, gyengén ötvözött, kis szilárdságú vasból. A masszívnak tűnő lökhárítók, sárvédők, hossztartók úgy csuklottak össze ütközésnél, mint a papír, főleg, ha el is rohadtak egy kicsit - márpedig a régi autók jobban rohadnak, mint az újak, mert nagyjából 10-15 éve jutott el arra a szintre a korrózióvédelem, hogy tényleg kibírjon az autó akár 10 évnél többet is komoly rozsdásodás nélkül. A Ladáknál például a háromévenként esedékes műszaki vizsgák előtt mindig volt munka a karosszérián: először a küszöb és a padlólemez adta meg magát, utána a sárvédők, végül a 6 vagy 9 év utáni vizsgán már az ajtóborításokat is cserélni kellett.
Manapság már sokkal jobb anyagokból építkeznek: megjelentek a nagy szilárdságú acélok, a melegen hengerelt lemezek, elterjedt az erősebb varratot adó lézerhegesztés. Így az utasscellák sokkal merevebbek, mint a régi autókon, ez a túlélés egyik feltétele. Épp ebből adódik az is, hogy ma már nem lehet kilátni rendesen az autókból: a merevséghez nagyon vastag, óriási holtterű oszlopok kellenek.
Egyébként meg - a közkeletű tévhittel ellentétben - egyáltalán nem baj, ha egy autó balesetnél törik. Nem az a biztonságos jármű, ami karcolás nélkül dönti be a kaput, hanem az, amelyiknél a gyűrődőzóna ellátja a feladatát: összetörik, összehajlik, de elnyeli az autó mozgási energiáját, a lassulás kisebb, a benn ülőkre nem hatnak akkora erők. Balesetnél pedig ez a lényeg, nem az, hogy kell-e cserélni a sárvédőt vagy nem. Persze utána a kocsmában meg az autós fórumokon lehet játszani a Janit, hogy "nekem a passzát úgy letarolta a sziviket, hogy a lökhárító se sérült", de egy nagyobb csattanásnál már veszélyes a kőkemény, deformálódásra képtelen vázszerkezet.
Igen, valóban egyre jobban terjednek a műanyag karosszériaelemek. Például egy műanyag lökhárító előnyösebb, mint a krómozott acél: ha nekitámasztod a T***O-parkolóban a bevásárlókocsik ketrecének, rugalmasan viselkedik, meg sem látszik rajta. A műanyag sárvédőben is ez a jó. De a lemezek alatt ott vannak a fémből készült energiaelnyelő elemek, az utascellát pedig nagy szilárdságú acél védi.
Na,de sok a szöveg, beszéljenek helyettem a képek. Általában ezzel a videóval szoktam jobb belátásra téríteni a "jaó a masszív régi ótó, mer' lenyomja az újat" lelkes terjesztőit. Mer' ugye az '59-es Bel Air az még anyagbú' vót, biztos széttapossa a hulladék, műanyag Malibut...
Ja, tényleg, a videó:
http://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
(megfeküdte a gyomromat az ebéd, azt' hülye vagyok)
Figyelj, nem voltak rosszak a Ladák, sőt, a maga korában nagyon jó volt.
De össze sem lehet hasonlitani egy modern autóval, mert sokkal jobbak minden szempontból az új autók.
Erre így nem lehet válaszolni, hogy ez vagy az a jobb.
Mert attól függ, milyen szempontból.
A Lada egy olcsó, olcsó fenntartású, igénytelen autó. Ami persze nem azt jelenti, hogy nem kell karban tartani.
Az újabb autók kényelmesebbek, biztonságosabbak, halkabbak. Viszont olyan idős korukban mint most a klasszik Ladák, már rég a roncstelepen lesznek. Tele vannak elektronikával, így rengeteg a hibalehetőség. Egy öregebb autónál pedig a javítás több százezer forint is lehet, ami miatt már lehet hogy nem is éri meg megcsináltatni, noha minden más működik rajta és szép csilli-villi, akkor is megy a bontóba.
A 3as válaszoló jól elmesélte.
Viszont hozzátenném még hogy a mai autók nagy fémmennyisége elég tévesnek mondható. Olyan vékonyka a lemez hogy a kisujjammal behorpasztom. Én értem hogy gyűrődés kell hogy legyen a törésnél, hogy elnyelje az ütközés erejét, de ha a kisujjam behorpasztja, akkor mi lesz vele ha egy betonoszloppal találkozik?
Egyébként anyagminőségben a LAda nagyon pocsék. Kívül szép, tetszetős jármű, főleg az 1200es, de ha újra legyártanák a mai modern technológiával, takarékosabb motorral és könnyebb tömeggel, akkor még akár vinnék is az emberek. Na meg persze egy két extra sem ártana a bódéba, itt gondolok a légzsákra és a kényelmesebb ülésekre. Az emberek túlnyomó többsége két dolgot néz: a fogyasztást és az extrákat.
Ez az autó egy nagy környezetszennyező szutyok.
De az összes autó az. Éljen az elektromos autó! Egyszer bekövetkezik annak is a forradalma.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!