Mi ez a váltó fóbia? Miért gyártanak még most is tengelykapcsolós kocsikat?
Sokan utálják az automata váltót, kérdezett vmit az egyik tanár az automata váltóról és azt mondta egyik osztálytársam, hogy sz*r meg mindenki akivel beszéltem erről azt mondja, hogy nem jó meg elveszi a vezetési élményt meg stb. nyavalygások. Sőt az előző kérdésemnél azt írták, hogy többet fogyaszt az automata váltós kocsi. Sajna én még nem vezettem ilyen kocsit, most állok egy forgalmi vizsga előtt és egyszerűen nem értem ezt. Elvileg ez egy újabb, modernebb technika és könnyebb is kezelni egy automatás kocsit, mint egy tengely váltósat. Már az ősrégi Knight Riderben a Pontiac is automata váltós volt. Amerikában már szinte minden kocsi ilyen.
Ki, mit gondol erről?
"Mégvalamit az automata váltóról,ha tönkremegy hová viszed szervizelni?És mennyiért? remélem ezzel kifejtettem a fő bűnét a váltónak. "
Ezt már több kérdésnél is kifejtettük, hogy butaság. Az automataváltók baromi sokat bírnak, ha megfelelően vannak olajcserézve és nincsenek gyilkolva akkor minimum 3-400 000km, amíg hozzá kell nyúlni. Ha veszel egy új autót és évi 20 000-ret mész vele, akkor 20 év, bár ha új autót veszel, akkor nem fogod 20 évig megtartani.
A kézi váltót nem kell olajcserézni olyan gyakran, mint za automatát. Néhány éve viszont már csak olyan autók készülnek - leszámítva az 1.6-1.8 alatti mákdarálókat- amikben bizony van kettős tömegű lendkerék. Az sem bír ám normál használatnál 300 000km-nél többet, de ha valami "vezetési élményre hajtó" user használja, akkor lehet 200 000-nél elpusztul. Annak a cseréje sem olcsóbb, mint egy automatát felújítani , csak ezt az apróságot mindig kifelejtik a kézi váltó fanok.
Hűha, nagy itt a képzavar mindenki részéről. Akkor tisztázzunk néhány dolgot: a tengelykapcsoló nem ugyanaz mint a sebességváltó. A tengelykapcsoló az hagyományos (manuális) autóban is van, félautomatában, automatában, pirosban, kékben meg mindenfélében, mert nélküle nem menne semmi - a hajtáslánc szerves része. A motor önmagában egy nagyon buta szerkezet, ezért szabályozni kell - sajnos a magyar szakkifejezés elég félreérthető, mert a "kapcsoló" szó miatt a sebességváltóra vagy nyomatékváltóra asszociálnak, pedig ezek mind más-más szerkezetek. Lényeg a lényeg, a tengelykapcsoló az autón kívűl is számos belsőégésű motorral ellátott eszközben (rotakapától kezdve a hajóig) jelen van. Ne menjünk mélyebben bele és a többi alkatrész feladatát sem részletezném, mert sokkal nagyobb wall of text lenne belőle.
Szóval amire te gondoltál, hogy miért félnek az emberek az automata váltótól? Mert okuk van rá: egyesek még a dízel autóktól is félnek, attól függetlenül, hogy éppen a jelen évtizedben aktuális-e a dolog (én egy modern benzinestől jobban fénék, de ne térjünk el megint a tárgytól). A vezetési élmény nem rosszabb, csak más. Én még mindig amondó vagyok, hogy aki maximálisan a kezében akarja tartani az autót, vezessen manuálisat, mert soha egyetlen automata nem fog olyan visszajelzést adni. Ettől függetlenül általános célokra ma már tényleg az automata megoldások jobbak. Utcahosszal. Aki nem tud autót vezetni, csak vele közlekedni, az igenis automtába üljön. Sőt, én is szívesebben ülnék néha automatában, mert jó. De ha jövök lefelé ezerrel a hegyről vagy váltóolajat kell cserélni...na akkor visszasírnám a jó öreg manuálisat. Hiába van x évtizede automata, nem fogja soha leváltani a manuálisat. Ez olyan, mint a billentyűzet vs. kontroller csata: aki csak játszogatni akar, annak elég egy joystick is, aki viszont komolyan veszi a dolgot és ért is hozzá, az mást választ. Végkövetkeztetés? Aki nem tud különbséget tenni a tengelykapcsoló és váltó között, annak maradjon az automata - neki nem kell tudni, hogy működik az autó - elég ha betolja a félmilliós szervizekre az autót a márkaszervizekbe. De ne felejtsen el köszönni a fószernak, akinek az autójában a sarokban épp kuplungot cserélnek párezer forintért - lehet, hogy én leszek az.
Nos egy automata váltós kocsi többe is kerül szóval el kell hogy menjen ,de mivel hogy azt is ember alkotta ,nem kell izgulni így is úgyis lesz baja.
Nos nemrég beszélgettem egy futárral aki csak 500ezret tett bele egy kis suzukiba,és csak a szokásos kopó szerviz alkatrészeket kellet cserélnie,és a váltóval soha nem volt baja.Lehet itt fikázni engem is mert Én szeretek váltogatni és nem is leszek lusta hogy automatát vegyek,meg hogy az Én vezetési élményem az nem olyan mint egy pályán.Azt aláírom hogy nem olyan mint egy pályán,mert Én nem születtem gazdagságba hogy ilyenekre pocsékoljam a pénzem,és nem is vagyok ezzel egyedül.Én kocsikban is szeretem ha nyers az egész!!!Pl egy zsiguliban van mit vezetni,nem olyan fosok mint a mai autók,mert azok annyira szervósak hogy úgy érzem magam mint régen a játéktermekben egy sivár szimulátorban.
Nekem soha nem lesz váltós kocsim,és nem is bánom hogy nem lesz!
"Nos nemrég beszélgettem egy futárral aki csak 500ezret tett bele egy kis suzukiba,és csak a szokásos kopó szerviz alkatrészeket kellet cserélnie,és a váltóval soha nem volt baja"
Ha elolvastad a kettővel ez előtti hozzászólásom, akkor ez a kitétel pont benne volt. :)
Most nem kötöszködni akarok, de mindenki a vezetési élménnyel jön. Azért talán amikor a vezetési élményre gondolunk, akkor nem a szakadt 3 ajtós pizzafutás suzka jut eszünkbe. Aztán te most azt írod, neked nem az a vezetési élmény ami pályán van. Nem kell ehhez pályára menni. Volt, hogy felmentünk éjjel a "hegyekbe" aztán a lelkét kitapostuk az autónak a kanyargós részeken. Ott már volt tempó, volt adrenalin , volt élmény, pedig csak szutykos 100 lovas autókkal mentünk. A normális közlekedés az minden, csak nem élmény. Bár ahány ember annyi szokás,úgyhogy ezen ne is vitatkozzunk, elvégre azért szép az élet, mert mindnyájan máshogy látjuk a világot :)
Élményem nekem a kocsikázásban nincs! :)
Én motoros vagyok!!! :)
És jobb mintha a pályán autóznál!
Amúgy kis autóval is élmény a vezetés,természetes addig amíg ki nem próbálja az ember a komolyabb gépeket.
Én kisautóval is sokat mentem hegyekben Én túrázó vagyok,nem gyilkolom ki a kocsit,csak mikor elkap a gépszíj...
Motornál meg minden élvezetet tud nyújtani!Ott nincsenek falak körülötted,ott nem úgy mész be a kanyarba ahogy tudod hogy a kocsi beveszi,mert itt nem a motor veszi be a kanyart hanem a motoros!
Amit én eddig levezettem (elég kevés, jogsi híján), nekem az jött le hogy akik kézit használnak, szeretik maguk irányítani a váltást, vagy csak simán nem futotta automatára.
És még egy bakizási lehetőség elindulásnál. :D
Az is benne van a dologban, hogy...
...ha az automata váltó elsz*ródik, a rendszer több tagja áldozatul esik ennek,
...az automata váltó körülményesebben javítható,
... az automata váltó javíttatása drágább.
Én azért nem érzem a vezetési élmény hiányát a kocsimban amiben egy 8 sebességes dupla kuplungos CF automata váltó van. Elég szépen összedolgozik a 3 turbos motorral és az xDrive-al:)
Volt egy Porschém is PDK-val. Egész jó élményt adott:) De nyilván egy alsó-közép kategóriás 120 lovas családi autó manuális váltóval nagyobb élmény:))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!