Egy Pannónia még alkalmas lehet rendszeres használatra?
Tetszenek a régi Pannónia motorok, szeretnék egyet a közeljövőben.
Kérdésem az lenne, hogy ha rendbe van téve, alkalmas akár napi szintű használatra? Persze nem minden napra, de heti 4-5 alkalommal akár?
Alkatrészt milyen nehéz hozzá találni? A legtöbb, amit árulnak, lelakott, vagy pajtában fellelt darab, így a felújítás elkerülhetetlen.
Mennyire nehéz karban tartani? Egy Simsonon edződött ember (vagyis én :) elboldogulna vele?
És még egy kérdés: ti melyik típust ajánlanátok?
Hát elég sokan vannak akik rendszeresen használják :)
Én még nem mondanám rendszeresnek, az enyémet egyenlőre többet szerelem mint megyek vele. Dehát ilyen ez az első pár 1000km a felújítás után :)
Ha veszel egyet felújításra a fő szempont az legyen hogy legyen hozzá forgalmi, hiánytalan adásvételi láncolattal. És persze megfelelő váz és blokkszámok valamint a váz és a blokkház legyen jó állapotú. Ha ez megvan akkor már van mire építkezni. Alkatrész van hozzá, veteránbörzéken "olcsón" hozzá lehet jutni bármilyen alkatrészhez. T5-öshöz meg faluhelyen kb minden 2. házban lehet találni alkatrészt :D 1 hengeres P széria jobb valamivel, de abból kevesebb is van(bár a P10 kb 90%-ban egyezik a T5-el) A 2 hengeres P széria meg más kategória. Jóval drágább és ritkább, alkatrész is kevesebb van.
Hogy mennyire nehéz karbantartani? Hát a simson ehhez képest űrtechnika. Szóval elboldogulnál vele :)
Egyébként meg:
Igen, alkalmas lehet, DE a Pannonia (legalábbis az egyhengeres) nem szereti az erőltetést, tehát 80 km/h környéke az utazója. Én nagyon szeretem, mert ha vigyázol rá és jól van összerakva a fent említett tempóval elmegy a világ végére is, feltéve hogy kap elég 1:25-ös keveréket. Abból is olyan 5-6 liter 100 km-enként.
Alkatrész van minden, persze nem fillérekért. A krómozás a nagyon drága, illetve az utángyártott kipufogórendszer (ami önmagában 70-80 ezer forint) sem filléres tétel. Egy komplett felújítás alsó hangon negyedmillió-háromszáz között áll meg, úgyhogy szép és gyári állapotú mocit olyan 400-ból lehet összehozni.
Olcsóbban lehet kapni felújított és 1-2 évet használt darabokat, illetve a lelakottabb példányok, amiknek van műszakija 170-től kezdődnek kb.
Karbantartás? Nem bonyolult, tulajdonképpen a lánc utánállításán és a gyakori gyújtásellenőrzésen (gyári előírás 500km!, de ha a megszakító kenőfilcén van műszerolaj elég, akkor ezt ki lehet tolni) kívül más nem szokott lenni.
Melyik típus? Az egyhengeresek blokkja egyforma (kivéve a nagyon korai típusokat, ott 1-0-2-3-4 a váltó, míg a legtöbbön 0-1-2-3-4 kiosztású), vázban alig van eltérés (a P12-n került máshova a hátsó rugóstag). Amik változtak az évek során, azok a fékek: 1964 előtt 200 mm-es fékdob volt rajtuk, utána 160 mm-es. Ezen kívül a lámpák változtak, semmi egyéb.
Szóval nézz körül mi tetszik és mi van jó áron, olyat válassz: minimális az eltérés, hogy TLF, T1, T5, T5H, P10, P10H vagy P12 (esetleg valami ritkább kivitelre bukkansz, mint T8, P9, akkor azt meg kell venni - de nem azért mert annyival másabb, hanem ha egyszer el akarod adni azt majd hamarabb megveszik a ritkasága miatt).
A legtöbb, amit árulnak már ilyen-olyan felújításon átesett. Az igazi az, hogyha környékbeli idős bácsikától veszel egyet és azt rakod rendbe, nem olyantól veszel, akinek semmit sem jelent.
Illetve a papírjaikra illik nagyon odafigyelni: ha nincsenek papírok, akkor nem nagyon lehet forgalomba helyezni - szóval lesz egy kupac vasad, ami sosem kap rendszámot (esetleg ha végre elintézzük a muzeális értékre való tekintettel az egyedi elbírálás alapján történő forgalomba helyezést újra...).
Meg jó előre kitalálni, hogy mit szeretnél: ha felújítani és OT vizsgáztatni, akkor érdemes olyat választani, amin a legtöbb alkatrész eredeti.
Bármilyen kérdésedre szívesen válaszolok, én is 2 rendszámos és sok szétbontott Pannonia gazdája vagyok. :)
Köszönöm a válaszokat. Igazából még csak gondolkodom egy Pannónia beszerzésén, még friss az A2-es jogsi. :)
De már gyerekkorom óta szeretnék egy igazi magyar motort, szóval nem fogok letenni róla, előbb-utóbb meglesz.
Célom: hát, ezen még nemigen gondolkodtam, de nem feltétlen a teljesen eredeti állapot a cél, csak hogy használható legyen, és szépen nézzen ki. Olyan igazi motor, amit megbámulnak, és utánafordulnak. :)
Most pedig egy P20/P21-et gyárinál jobbra meg lehet csinálni: japán hajtórudak, minőségi dugattyúk, jobb generátor és elektronikus gyújtás... Csak pénz kell, mint mindenhez...
P24? Azt lenne szép szerezni, mert csak prototípusban létezett. A Közlekedési Múzeumban a motoros részleg jobb oldalán figyel a gyönyörű kék festése alól. :)
A gyújtás az 70-80000 ft körül van újonnan.
A dugók, őő 15 a kettő talán? A 2 hajtókar fogalmam sincs hogy mennyi lehet. (majd Agent K kolléga gondolom tud írni pontosabb árat is :))
De Egyhengeresekhez a gyújtás kb ugyanannyi. Viszont felül tűgörgős hajtókart(főtengelyestől) épp ma vettem 17000-ért. Dugattyú meg 5000.
Heeegany! Wartburg-Trabant alkatrészekkel kombinálsz? :P
Csak mert az egyhengereshez a Kawasaki hajtórúd kb. a duplája újonnan a 17000-nek. És akkor még nincs benne a főtengelyben...
Nem olcsó megcsinálni nagyon jóra egy kéthengerest - konkrétan annyi pénz, hogy én utána sajnálnám már mindennapos motornak. :)
Konkrétan forintra nem tudom megmondani, elég jó pénzeket kérnek a japán mocikhoz való alkatrészekért. Tehát egy bármilyen bolti csapággyal és szimeringgel, elfogadható állapotú gyári hajtórúddal és magyar v. indiai utángyártott dugattyúval történő felújítást hármas vagy négyes szorzóval felszorozva lehet tervezgetni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!