Egy új gyári turbós, DSG váltós autóba érdemes lefúvószelepet rakni?
A lefújószelep annyit csinál, hogy mikor elveszed a gázt, kinyit, így a bezáruló fojtószelep mögött nem torlódik fel a turbó által nyomott levegő. A turbó tehát nyugodtan pöröghet, a levegő nem fékezi, mert szabadon kinyomja a motortérbe (ilyenkor fütyül) vagy visszavezeti a légszűrőházba (ilyenkor meg nem). A magas fordulaton pörgő turbó pedig jó dolog, mert újabb gázadáskor nem kell megvárni, mire újra összeszedi magát.
Ha valaha is jártál fizikaórán, akkor valószínűleg tanultad a dízelmotorok működését. Igaz, hogy ma már kicsit más ez, mint ahogy akkor mondták, de az még mindig igaz, hogy a dízelmotorban nincs fojtószelep, ami gázelvételkor bezárulna, hanem mindig teljes keresztmetszeten áramlik befelé a levegő, a teljesítményt pedig az ehhez nyomott gázolaj mennyiségével szabályozod. Tehát gázelvételkor nem fog feltorlódni a levegő a fojtószelep mögött, így a lefújószelepnek dízelautón nincs értelme.
Igen, tudom, a mai dízelekben már van fojtószelep, én is láttam már olyat. Viszont ez a fojtószelep nem olyan, mint a benzineseké, nem a gázpedál mozgatja közvetlen módon. Éppen ezért ennek a bezáródása ellen sem ér semmit a lefújószelep.
Dízelen azért jó ez a kütyü, mert tök vicces, mikor a kerregő, morgó motor gázelvételkor füttyent. Aki ért az autókhoz, jól mulat azon, hogy Tédéjihívő Miska már megint fejlesztett tuningboxszal és kamionturbóval súlyosbított, koromokádó dízelmozdonyon, aztán a T***O-parkolóban el is magyarázza a haveroknak, hogy ez milyen hasznos találmány, mert az óta 3 másodperccel gyorsabban van 100-on a verda és két literrel kevesebbet fogyaszt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!