Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Hengerfej vetemedés mit...

Hengerfej vetemedés mit takar? Mitől alakulhat ki?

Figyelt kérdés

Most hívott a szerelő, eddig is tudtam, h hengerfejes, de mondta, h nem elrepedve van, hanem el van vetemedve.

Neten nem találtam róla semmit , mindenhol csak a repedést említik szinte.

Nagyon nem akartam belemenni telefonon keresztül, a kocsiért meg majd jövőhéten megyek és csak akkor tudnák személyesen rákérdezni, szal tudnátok ebben segíteni?

Köszönöm előre is a válaszokat?



2013. ápr. 8. 13:59
 1/1 anonim ***** válasza:
100%

Ha már láttál hengerfejet, tudhatod, milyen. Alul fekszik fel a hengertömbre, ott vannak benne az égésterek, egyébként meg síkba van köszörülve, hogy tömítsen. Feljebb meg ott a vezérműtengely háza (már ha OHC-vezérlésű az autó), vannak benne víz- és olajjáratok - egy bonyolult, üreges szerkezetű alumíniumöntvényről van szó, ami alulról óriási hő- és mechanikai terhelést kap minden egyes munkaütemben. Az égés minden egyes alkalommal megpróbálja lenyomni a hengerfejet a hengerblokkról, de mivel nem sikerül neki, ezért a dugattyút taszajtja lefelé. Nem véletlen, hogy a hengerfejet sok, nagy erővel meghúzott csavar fogja.

Ezt az igénybevételt hosszan elviseli a hengerfej, de nem örökké. Ha minden rendben van, nem melegszik túl a motor és még kenés is akad, akár több százezer kilométert bír ki gond nélkül a hengerfej (először a szelepfészkek, szelepvezetők, himbák kopnak), de ha túlmelegszik a motor, bizony el tud vetemedni a hengerfej.

Az alumíniumötvözet ugyanis, amiből a hengerfejeket készítik, könnyű, erős és jó hővezető, de a hőtágulása is jelentős. Alulról fűti a motor, benne kering a jó meleg hűtőfolyadék, a kipufogócsatornán végigmegy a forró kipufogógáz - kap meleget bőségesen. Ettől pedig elkezd tágulni. Ha a motor az előírt hőmérsékleten belül marad, nincs gond, nem nagy a tágulás mértéke, a hengerfejcsavarok megtartják a hengerfejet. Ha viszont túlmelegszik a motor, a hengerfej a kelleténél jobban tágul. A csavarok fogják, nem tud szabadon terjeszkedni, ezért tekeredik, amerre éppen tud. Aztán lehűlés után nem nyeri vissza az eredeti alakját.

Na, ezt hívják vetemedésnek. Ilyenkor a hengerfej eredetileg sík illeszkedő felülete elhúzódik, többé már nem lesz sík, nem lehet úgy ráhúzni a blokkra, hogy tömítsen. Ezt viszont - ha nem nagy mértékű a deformáció - lehet javítani síkköszörüléssel: ekkor levesznek pár tizedet a hengerfejből, a kialakuló új felület pedig újra sík lesz. Ha szerencséd van, ennyivel megoldható a dolog.

2013. ápr. 8. 14:12
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!