Ha van egy autóm egy autóm 75 LE-s motorral, és beteszek egy 130 LE-s motort a helyére, de ugyanazzal a váltóval, hamar tönkremehet a váltó?
A váltót általában adott teljesítményre és nyomatékra méretezik. Vagyis megvan az a legnagyobb nyomaték, amivel a motor csavarhatja a bemenő tengelyt és az a legnagyobb teljesítmény, ami átmehet rajta úgy, hogy hosszú távon, több százezer kilométeren át kibírja. A váltók ugyanis - kevés kivételtől eltekintve - rendkívül tartósak. A "mezei" kéziváltók általában túlélik a motort, sokszor még a karosszériát is.
Ha nagyobb teljesítményt engedsz a váltóra, csökken az élettartam. De mivel a váltók élettartama nagy, ezért ilyen mértékű teljesítménynövekedésnél is több tízezer kilométeres élettartammal számolhatsz, ha eleinte jó volt a váltó.
Viszont a váltót még ezen élettartam letelte előtt le fogod cserélni. Nem az állapota miatt: a fokozatkiosztás fog oda vezetni, hogy ezt megteszed. A gyengébb motorokhoz általában rövidebb áttételű, szűkebben lépcsőzött váltók készülnek, rövid végáttétellel. A kis teljesítményű motorok ugyanis általában nem nyomatékbajnokok, ezért nem árt nekik a rövid összáttétel (növeli a nyomatékot, de rendesen) és a szűk lépcsőzés (sokat van nyomatékmaximum közelében a motor). Az erősebb, nyomatékosabb motorral viszont a váltó-diffi kombináció értelmetlenül rövid, kellemetlenül szűk lépcsőzésű lesz. Gyakorlatilag használhatatlanná válik az autó, hamar ráunsz és beszerzel egy hosszabb diffit, valamint nagyobb lépcsőzésű váltót.
Egyébként meg lehet erősíteni a váltót, ha erre vágysz, de ennek csak versenygépeknél van értelme. Ilyenkor általában egyenesfogazású fogaskerekeket szabnak a váltóba. Itt nincs tengelyirányú komponense a fogakon ébredő erőnek, csak tisztán érintőirányban tekernek a fogaskerekek. Ettől a hangjuk rettenetesen visítóba vált, de ugyanakkora mérettel nagyobb nyomatékot visznek át. De ilyenkor már a fokozatok áttételei is módosulnak. Sőt, ilyenkor már sokszor kimarad a szinkronkapcsoló, mint (versenyszinten) gyenge és lassú elem, jön a kapcsolókörmös váltás.
Ezzel a módszerrel annyira meg lehet erősíteni a váltót, hogy általában a kuplung vagy a féltengely szokott lenni a hajtás gyenge láncszeme. De szerintem a te esetedben bőven elég a 130 lóerős kivitel gyári váltója - hacsak ez a 130 lóerő nem valami szénné tuningolt, hegyes nyomatékgörbéjű motorból jön ki.
A motorra helyezés nem probléma, rá lehet rakni.
Ami választ várhattam, azt a második válaszoló tökéletesen kifejtette. A válasz első felét én is így gondoltam, sokan mondták az ellenkezőjét.
De még jó hogy megkérdeztem itt, mert a fokozatkiosztásra nem is gondoltam, ez elkerülte a figyelmet.
Régen láttam ennyire szépen kifejtett, tényleg mindenre kiterjedő választ itt, nagyon köszönöm!
Nem biztos, hogy cserélni kell valamit is.
Az én kocsim 1.6-os, mindene ugyanaz ( váltó, difi, fékek ) mint az 1.8-nak, csak kissebbek a hengerek.
A plusz nyomaték miatt nagy valószínűséggel cserélned kell a kuplungot, a váltót, féltengelyeket, talán még a kerékcsapágynak is sok, mellesleg a nagyobb nyomaték miatt mindenképpen érdemes hosszabb áttétel, ami difi vagy váltócserét jelent.
A nagyobb teljesítményből eredően a végsebesség is nőni fog, tehát ha nem akarsz meghalni, cserélni kell rugókat, lengéscsillapítókat, kerékméretet váltani, nem ártana más kormányáttétel se, jobb fékek kellenek......
Gatyád rámegy ha jól akarod csinálni, nem is beszélve az engedélyeztetés költségeiről.
Ha már motort cserélsz cserélj váltót is... Mert ha szétmegy idővel, akkor lehet megint szerelgetni.
Amúgy milyen autóról van konkrétan szó?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!