Chiptuning után jön a teljesítmény növelés?
A tuningolást a hozzáértők szerint a futóművel és a fékekkel, illetve súlycsökkentéssel szokás kezdeni. Mikor már a futómű kellően stabil, a fék sokat bír, az autó pedig könnyű és jó a súlyelosztása, hozzá lehet nyúlni a motorhoz, hogy erősebb legyen, illetve az erőátvitelhez, hogy ezt el is bírja.
A motort többféleképpen lehet erősíteni. A legegyszerűbb a "kicsippelés" vagy "megcsippelés" néven is ismert chiptuningolás. Ilyenkor kicsit más programot írnak az ECU-ba, esetleg barbár módon "eltolják" az érzékelők jeleit. Ez csak turbómotorokon képes jelentősebb teljesítménynövekedést produkálni, szívómotorokon alig ér valamit. Viszont egyszerű és olcsó.
Szívómotoron ahhoz, hogy eredményt érj el, bele kell nyúlni az erőforrásba. Más vezérműtengely, nagyobb sűrítés, púpos-zsebes dugattyúk, könnyített forgattyús hajtómű, nagyobb járatok a hengerfejben - ez kell ahhoz, hogy nagyobb legyen a teljesítmény és a nyomaték. Ez már nem olcsó és nem is egyszerű, de nem lehet minden tökéletes.
Persze ez itthon nagyjából falra hányt borsó, mert mindenkinek van egy ismerőse, haverja, szomszédja, unokatestvére, aki jobban ért hozzá, akár még a gyári mérnököknél is. És az ilyen önjelölt Miska báttyák, Jóska gyerekek meg Tuningos Petikék ténykedése nyomán születnek az állítólag csak chippel 120 lóerősre felhúzott 1.4-es szívómotoros Golfok és füstokádó "tédéjipasszátok". Aztán az egységsugarú tuningautós csodálkozik, hogy az eleve nem száguldozásra termett, nehézfémfelnivel, agyatlan ültetéssel és nyomtávszélesítéssel butított futóművel majd' leesik az útról. De a féknyereg azért piros, mer' az menő.
Attól függ hogy milyen jellegű és mekkora tuningot szeretnél. Ha a gyári teljesítménynél úgy max 10-15%-al nagyobbat szeretnél akkor ott még talán nem kell hozzányúlni a futóműhöz és a fékhez (bár ez is autófüggő).
Egyik alap teljesítmény növelés a kipufogó. Itt most nem a 15.000-es gagyi "sportdobra" gondolok hanem komplett kipufogórendszer amiben módosítva vannak a hangtompítók perforált csövesre, a vakcsövek ki vannak iktatva, más fajta katalizátor van beleépítve ami nem fogja annyira a gázokat, és normális leömlővel vannak szerelve (4 hengeresnél 4-2-1, 6 hengeresnél 6-3-1, stb.) ezáltal jobb lesz a motor öblítése és itt már egy picit érezhetően könnyedebben megy az autó. Ez is autófüggő mennyire kell hozzányúlni. Az enyémen pl. gyárilag 4-2-1 es leömlő van, viszont van olyan autó aminél a komplett rendszer mehet a kukába ha ilyen jellegű dolgot akarsz vele normálisan csinálni.
Második dolog egy értelmes légszűrő. Itt sem az ilyen 5000 ft-os csodaszűrőkre gondolok hanem alsó hangon is gombaszűrő ami 40.000-nél indul, esetleg karbonszűrő. Illetve nem árt arról gondoskodni hogy megfelelő hőmérsékletű levegőt kapjon a motor. (ne legyen baromi meleg) Ezt meg lehet oldani egy sima fém lappal is, illetve van olyan megoldás hogy a légbeszívóhoz van kötve egy kis intercooler (MV6-os Omegánál pl. gyárilag így van) Ekkor könnyebben tud kapni a motor levegőt, itt is lehet érezni már eléggé hogy könnyedebben megy az autó és picit élénkebb lesz a gázreakció.
Ezeknél a dolgoknál még ne beszéljünk komoly teljesítmény növekedésről, mivel nincs. Annyit lehet érezni hogy az autó már nem erőlködik annyira és picit élénkebb lesz a gázreakció.
Következő már lehet a chiptuning, ezt már leírták előttem hogy működik, mire jó. Annyit mondanék hogy csak normális és megbízható helyen csináld, mivel evvel nagyon könnyen el lehet cseszni a motort.
Evvel a három dologgal már ki lehet sajtolni annyi plusz teljesítményt a motorból hogy már érezhetően jobb legyen. De ez lehet hogy a fogyasztás és a károsanyag kibocsájtás kárára fog menni. Eléggé autófüggő hogy ebből mennyi plusz teljesítmény lesz, nagyon max 10-15%. A kérdés pedig az hogy megéri e. Mivel ez is autófüggő ezért az árcédula egy átlagosabb autónál valahol 300.000 környékén áll meg de lehet 500.000 is.
"Miska báttyák, Jóska gyerekek"
jóskagyerek LOL :DDD
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!