Lejtős úton haladva üresben, vagy ( 5. ) sebességbe téve fogyaszt kevesebbet az autó motorja?
"Azt ezek után sem értem, hogy amikor sebességben, motorfékkel gurul lefelé a géperejű , akkor miért nem áll le a motor, ha ezek szerint tehát nem kap semmi üzemanyagot"
Ahhoz, hogy a motor működjön, az kell, hogy a leadott nyomatéka legalább akkora legyen, mint a terhelés, amit le kell küzdenie. Ha egy motor adott fordulaton 50 Nm-t ad le, te pedig 100-at akarsz levenni közvetlenül a főtengelyről, menthetetlenül le fog fulladni. Ez történik akkor, mikor a jól megrakott autóval emelkedőn alapjáraton indulnál.
Alapjáraton, üresben is van terhelés, amit le kell küzdenie a motornak: ez pedig önmaga üzemeltetése. Nyitni-zárni kell a szelepeket, összesűríteni a hengerekben a levegőt, kitolni a kipufogógázt, az olaj- és vízszivattyúnak nyomnia kell a folyadékokat, hajtani kell a generátort, a klímakompresszort (ha van), a szervószivattyút... Nem kis munka ez a motortól.
Ha üresjáratban ketyeg a motor, akkor az ehhez szükséges nyomatékot az üzemanyag elégetése produkálja. Igaz, a zárt fojtószelep mellett kevés levegő jut be, ehhez kevés üzemanyag érkezik, de ahhoz elég, hogy a motor ne adja meg magát a terhelés hatására. De nem kötelező, hogy a motor önmaga hajtsa ezt a sok mindent: ha megfognád a kurblit (ha egyáltalán létezne még kurbli) és te magad tekernéd a leállított motort alapjárati fordulatszámon, ugyanaz történne, mintha alapjáraton menne: világítanának a fényszórók, fújná a hideget a klíma, működne a szervó, keringene a víz és az olaj te meg minden bizonnyal majd' megszakadnál a tekeréstől. De aki benn ül, az a motorhang hiányán kívül nem venne észre semmit, minden ugyanúgy működne, mint alapjáraton.
Ha tehét kívülről forgatja valami a főtengelyt, a motor akkor is működőképes marad, nem áll le. Ha kurblizásról van szó, akkor te vagy az az erő, ami kívülről forgatja, motorfékezésnél pedig az autó fölös mozgási energiája fogja hajtani a motort egy darabig. Az autó ugyanis gyorsabban menne, mint ahogy a motor zárt fojtószeleppel, alapjáraton vinné, tehát az erőátvitelen át alapjáratinál magasabb fordulatra kényszeríti az erőforrást - ezért is hívják a motorfékezést néha kényszerüresjáratnak. Az így forgatott motornak ugyanúgy megvan a teljesítményigénye, mintha alapjáraton menne, de ezt a benzin égetése helyett az erőátvitelből érkező mozgási energia produkálja. Így a motor nem áll le, mert ott áll a láthatatlan manó, aki piszok gyorsan tekeri a kurblival.
"Üresben gurulva pedig kap. Akkor a vezérlés miért úgy tervezték meg, hogy üresben folyjon be benzin ?"
Ha üresben gurulva nem kapna benzin a motor, le is állna. Hiszen akkor nincs láthatatlan manó, aki pörgesse, nincs ott a nyomaték, ami az erőátvitelből jön, mert a kerekek és a motor közt nincs közvetlen kapcsolat. Akkor a motor csak saját magára számíthat, hogy mindent ellásson energiával, aminek csak működnie kell. Üzemanyag nélkül meg ez nem nagyon megy neki.
Na ezt nem értettem. Mostmár tudom. Kösz.
Ezek szerint ahhoz hogy a hengerek mozogjanak csak motorolaj kell, de benzin csak akkor ha nem a gravitáció mozgatja az autót a kívánt irányba ?
A motor mozgásához tulajdonképpen olaj sem kell - más kérdés, hogy e nélkül elég durván kopna és megszorulhatna, ezért van "különolajozás" a 4 ütemű motoroknál, míg a 2 ütemű motornál a benzinben van az olaj, így ott nem tud üzemanyag nélkül futni.
A hengerben a dugattyúk mozgásához akkor kell üzemanyag, ha a motor hajtja az autót, ha az autó hatja a motort akkor értelem szerűen nem kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!