Miért van az hogy sokan azt mondják hogy a nyolchengeres V motornak sokkal jobb a teljesítménye mint a többinek? O, O
Ha jobb is akk miért, vagy egyáltalán ha van olyan hogy "jobb" akkor melyik a legjobb?
A válaszokat előre köszönöm :)
Önmagában a hengerelrendezés miatt nem nagyobb a teljesítménye, mint a többinek. Vagyis a V8-as nem jobb és nem rosszabb, mint a többi konfiguráció. A soros hathengeres például kiegyensúlyozottabb, mint a V8-as, a V10-esnek meg több hengere van, nagyobb motort lehet belőle kihozni.
Viszont az amerikai autógyártók évtizedek óta az OHV vezérlésű, hengerenként kétszelepes V8-as motorra esküsznek, ha motorról van szó. Jó, most már ott is van mindenféle motor, nem szégyen a keresztben álló OHC V8, de például a Corvette-ben még mindig igyekeznek a régi konstrukcióból kihozni a legtöbbet.
Éppen ezért ez a motorelrendezés legendává vált arrafelé és a rajongók körében itthon is. Hiszen ilyen motorral készültek a hatalmas, tengernyi nyomatékú böhömök, a mindent verő, európai sportkocsikban is használt HEMI-k és még sok-sok híres-nevezetes motor. Ezért mondják, hogy a "V8 az isten" meg "csak a V8".
Ettől viszont nem jobb és nem rosszabb ez az elrendezés a többinél, csak van, amilyen célra jobb. A soros hatos vagy V12-es motorok például jobban kiegyensúlyozottak a V8-asnál. Ráadásul a V8-asból nem is lehet akármekkorát építeni. Két liter körüliek a legkisebbek, de azok már igen aprók, nem biztos, hogy jól használhatóak. Viszont 3,5 litertől 6 literig jó alternatívát nyújtanak, pont megfelelő a hengerenkénti lökettérfogat. Kisebb motorokban tehát kevesebb henger kell, azzal jobb motort lehet építeni.
Persze, mindig is voltak extrém lökettérfogatú motorok. Volt még kisebb nyolchengeres is: a Moto Guzzi készített 500 köbcentis V8-ast, mondjuk az motorkerékpárban volt. De akadt öthengeres, 125-ös Honda (szintén motor), V8-as 850-es Morbidelli (ez is motor, csak prototípus) és 1,5 literes V12-es Ferrari (ez már autó). Mondjuk az 1.300-as V8-as Alfa-motorról nem hallottam még, de ismerve az olaszok motorépítési szokásait, egyáltalán nem elképzelhetetlen a létezése.
Viszont utcai autóban tudtommal a Ferrari Dino 208GT4 2+2 és a 208 GTB/GTS kétliteres V8-asa volt a legkisebb nyolchengeres motor (a 208 GTB-ben még turbóval is vadították - nem, mintha nem lett volna eléggé különleges anélkül is). Az ennél kisebb V8-asok ugyanis már túlságosan pörgős, nyomatékszegény karakterisztikájúak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!