Azt tudom, ha egy motort letiltanak (szabályzásig pörgetik) az káros a gépnek, de pontosan miért? (legyen csak benzines motor és elektronikus tiltás, dízelt hagyjuk figyelmen kívül)
A benzinmotor nem szeret sokáig nagyon magas fordulaton működni. Minden egyes fordulatban kétszer meg kell állítani az összes dugattyút és újra el kell indítani, erre pedig a fordulatszám növekedésével egyre kevesebb idő van. Vagyis egyre nagyobb sebességről kell egyre rövidebb idő alatt lefékezni és megfordítani a dugattyúkat, ami elég nagy terhelésnek teszi ki a forgattyús mechanizmust, rángatja a csapszeget, hajtókart, csavarja a főtengelyt.
Ezen kívül a szelepvezérlés sem szereti nagyon pörögni. A szelepeket folyamatosan nyitni-zárni kell, minél magasabb a fordulat, annál gyorsabban. Vagyis egy idő után már nem arról van szó, hogy a vezérműtengely szépen, érzéssel emeli a szelepet, hanem hirtelen üt egy nagyot, aztán a szeleprugó hasonló gyors ütéssel zárja vissza a szelepet. Ez megviseli a bütyökprofilt, az emelőt, a szelepszár sem örül annak, hogy másodpercenként százszor (vagy akár többször is) húzóerőt kap, a szelepfészeknek sem mindegy, milyen gyorsan nyit és zár a szelep. Egy bizonyos fordulat fölött meg már nincs ideje visszazárni a szelepnek, elkezd lebegni, aztán a lefelé tartó szelep találkozik a felfelé tartó dugattyúval, ebből pedig színes-szagos, tűzijátékkal és motorfelújítással végződő rockopera lesz.
Ezen kívül minél gyorsabban kell nyitni-zárni a szelepeket, annál nagyobb teljesítmény kell ehhez a mutatványhoz, tehát a vezérműtengely egyre jobban cibálja a vezérműláncot vagy -szíjat.
Nagy fordulaton a motor remegése is felerősödik: az apró gyártási tökéletlenségek, a kis kiegyensúlyozatlanságok percenként több ezerszer rázzák meg a motort, ami semminek sem tesz jót. A víz- és olajszivattyú hatásfoka is romlik a túlpörgetés miatt: egy idő után a szállított víz- és olajmennyiség elkezd csökkenni.
Éppen ezért találták ki a leszabályzót: ez olyan fordulaton vet véget a pörgésnek, aminél még nem száll szét azonnal a motor. A beállított fordulaton a dugattyú még nem szakad le a csapszegről, a szelepvezérlés még nem bolondul meg és nem ver bele a dugattyú a szelepbe, nem pörög túl a generátor, az olajszivattyú és a vízszivattyú.
Viszont a leszabályzással beállított fordulatszám is elég magas, több annál, mint amivel a motor tartósan szeret üzemelni (épp a fent említett problémák miatt). Vagyis elviseli ezt a fordulatot, de nem sokáig, főleg nem hidegen. Attól tehát nem lesz baj, ha egyszer-egyszer sikerül addig pörgetni a motort, hogy dadogjon a leszabályzótól, de nem jó dolog folyamatosan így közlekedni vele.
Főleg nem úgy, ahogy mifelénk az 1.2-es szívómotoros telepi vadállattal jaszkarizó zseb-Räikkönenek szokták nyomni: 1-esben vagy 2-esben szabályzásig pörgetik a motort, az autó meg ugrál, mint a bakkecske. A leszabályzó ugyanis eléggé agresszíven avatkozik be, a motor ilyenkor rángat, aminek nagyon szoktak örülni az erőátvitel elemei, illetve a motor- és váltótartó bakok.
Teljesen igaza van az előttem szólónak. Azt azért megjegyezném, hogy főleg a terhelés nélkül (vagy minimális terheléssel) tiltásig pörgetés árt meg a motornak. Személyes tapasztalat, hogy egy nagyon sokáig városban, komótosan használt benzinmotorral csodát tett egy három órás autópályázás negyedik fokozatban végig a tiltási fordulatszám közelében. Utána fürgébb lett, kevesebbet fogyasztott. Ezután a kis tisztítókúra után még motorikus meghibásodás nélkül használtam kétszázezer kilométert.
(az autógyártók is az új fejlesztésű motorokat a sorozatgyártás előtt igencsak megvallatják fékpadon, több száz órát járatják maximális teljesítményen, hogy kiderüljenek az esetleges konstrukciós hibák)
#3 asra, én úgy tudom, hogy inkább forgassuk jobban, az nem árt annyira, mintha kis fordulaton eröltetnék. Magasabb fordulaton de kisebb terheléssel( kisebb gázpedál állással kevésbé károsodik mint kis fordulaton nagy gázpedál nyomásokkal. Pl 1500 nél padlózzák vagy tapossák, vagy lazán negyed gázzal el engedik 4500 ig, szerintem egyértelműen rosszabb az első eset. Semmivel nem kopik többet ha magasabb fordulaton van használva, lehet többet kell megállítani a dugattyút meg a szelepeket, de ezt mérnökök valószínűleg direkt úgy csinálták, hogy bírja. Kis fordulaton eröltetés viszont egyrészt kisebb olajnyomás miatt jobban kopik a hajtokarcsapágy, a vezérműtengely, és hordósra kophat a hengerfal.
A tiltásra reagálva viszont az tény, hogy az már nem használ.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!