Veterán autók jobbak mint az újabbak? Konkrétan mondjuk egy veterán ford a megbízhatóbb mint egy 1995 és 2005 között gyártott közép kategóriás autó?
Minél öregebb egy autó, annál nagyobb (általában) az esélye annak, hogy valami elromlik rajta.
Úgy gondolom, hogy a veterán autók gyűjtőknek valók, nem pedig családi autónak - mindennapi használatra.
Az alkatrészeket is nehezebb egy régi autóhoz beszerezni mint egy mostanihoz akár új, akár bontott alkatrészről van szó.
A veteránautó családinak egyáltalán nem válik be. 30-40 évvel ezelőtt a problémamentes autó még mást jelentett, mint ma: akkoriban nem volt baj, ha néha 10.000 km-enként be kellett állítani a megszakítóhézagot, esetleg néhanapján be kellett lőni az alapjáratot. Az akkoriban nem sok gondoskodást igénylő autók mára viszont már érzékenyebbek lettek: a motor gondtalan üzeméhez különösen fontos apró biszbaszokat (ilyen-olyan membránok, szellőzőszelepek, karburátoralkatrészek) már nem gyártják, esetleg gyártják, csak rossz minőségben, vagy jó minőségben, de más technológiával, ezért másképp működnek. A "sok kicsi sokra megy" elv alapján pedig a sok apró, beszerezhetetlen alkatrész kis hibái úgy összegződnek, hogy az autó elég sűrűn igényli a törődést. Nem áll le minden reggel, de mondjuk pár ezer kilométerenként újra be kell lőni az alapjáratot, mert az állítócsavar spiátermenete nem az igazi, karburátortalpat meg már vagy 20 éve nem lehet kapni. Az meg nem biztos, hogy jó dolog, ha reggel késve mész munkába, mert alapjárat-állítás közben kiderült, hogy a gyorsítószivattyú sem nyom rendesen, ugyanis a régi, bakelitből készült tolórudat ma már csak ABS-ből gyárták, amit a rézgörgő hamar elkoptat. Te meg nekiálltál kihézagolni a tolórudat, hogy ne fulladozzon a motor, aztán elment vele egy fél óra.
A fogyó, kopó alkatrészek beszerzése is egy élmény. Van, hogy fékbetétet nem is lehet kapni, van összesen két garnitúrád, az egyik az autón, a másikat meg elküldöd az iparoshoz, aki új súrlódóbetétet ragaszt rá annyiért, amennyiből egy "rendes" autóhoz 2-3 garnitúra is kijönne. És persze vagy jól ragasztja, vagy nem: lehet, hogy az első fékezésnél leszakad a betét, mert a szaki reggel elnézte a poharat és 2 cent helyett 4 cent rumot öntött a kávéba, aztán aznap nagyobb tűréssel dolgozott. De nem kapsz lengéscsillapítót, szilentet, gömbfejet, légszűrőbetétet, olajszűrőt... Vagy ha mégis, irreális áron.
A veteránok korrózióvédelme is érdekes dolog. Szép vonalúak a karosszériák, de ezernyi helyen van rajtuk hegyesszögben találkozó lemez, rejtett üreg, ahol megül a víz és a sós hólé. A küszöbökön ott figyel a gyönyörű, krómozott díszléc, a lyukak pedig korróziós gócpontok: befolyik a víz, a fémpatenteknél pedig elektrokémiai korrózió indul el. Persze lehet alvázvédőzni, de a veteránautók esetén ez akkor is szélmalomharc a rozsda ellen.
És ha összejön a legrosszabb, hogy meghúzzák vagy összetörik, bukott a mutatvány. A biztosító megítél valami nevetséges összeget, mert egy öreg autóról van szó. Hiába is bizonygatnád, hogy az egész országban csak két eladó sárvédő van hozzá, azok is vagyonokért, erre ők nem tudnak figyelni. Beszerzed a sárvédőt, lakatolás, fényezés - a javítási költség a többszöröse annak, mint amit egy 10-15 éves autóra kellene költened. Már ha van karosszériaelem.
Nem jó dolog veteránautót hétköznap használni, nem arra való. Kirándulni, felvonulni, fagyizni járni jó velük, kizárólag napos, száraz időben. De hétköznapi használatra már nem megfelelőek. Viszont a '90-es és korai 2000-es évek autóitól nem kell félni, ezek még nem olyan bonyolultak, sok megbízható, problémamentes gép van köztük. Csak arra kell figyelni, hogy nem szabad nagyon erős változatokat venni, mert azok között sok a széthajtott, illetve a technikai úttörőnek számító motorokat is fenntartással kell kezelni (nem sikerült mindig, minden elsőre).
A veterán alatt mit értesz?
A minősített veteránoknál csak az eredetiséget nézik - tehát ha megszakítókalapácsos volt a gyújtás, akkor valószínűleg az is van benne. Ahelyett ugye nem véletlenül lett elektronikus az elmúlt jópár évben.
Lehet közlekedni régi járgánnyal a mindennapokban - teljesen más érzés tud lenni. Viszont ha olyan (illetve inkább olyasmi) gondozásszegénységet vagy megbízhatóságot vársz mint egy modern kocsitól, akkor ahhoz bizony költeni kell rá. Felújított blokk (és nem csak amire rámondják, hanem tényleg minden részletében profin helyrehozva), utolsó zeg-zugig kitakarított üzemanyagrendszer, kilakatolt karosszéria megfelelő védelemmel (pl. üregek), elektromos gubancok lehetőségei (kontakthibák a legváltozatosabb helyeken - mert ha nincs elektronika, akkor is lehet komplikáció)...
Melyik típus a kiszemelt? "Knudsen" Taunus?
Konkretizálom a típust, hátha más vélemény is lesz. Ford Granada.
1984ig gyártották ha minden igaz. Az országba. Elég sok helyen lebet hozzàalmatrészt találni, az escort majdminden darabja jó hozzá és az is elég elterjedt. Az alapjárat belövés meg 1 perces mutatvány, szerencsére sok a tapayztalat benne.
Egy biztos! A Régebbi autók jóval többet elmennek (szerinted egy mai kocsi 10év múlva hol lesz? még a roncstelepen se! 10 év múlva a mai kocsik maradványaiból fogod kiönteni a paradicsomsűrítményt... KONZERVDOBOZ)!
Manapság túlelektronizáltak az autók! Nem úgy van mint a régi autóknál,hogy elég hozzá egy jó krova szett és otthon megbütykölgeted... a mai autók: hibát jelez, mehetsz kiolvastatni mi a hibája,mer' manapság ez a menő!
meg a házadat eladod mikor egy futóművet kell rajt felújítani!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!