Ha a Ladából kiszedem a légszűrőt mi történik? :D
"Bár aztán nem tudom a Samara előtt volt-e bármelyik Ladában ilyen."
Persze hogy volt! Még a 70-es években készült első szériásokon is volt ilyen. Azt lehetett mechanikusan változtatni, hogy a szemből jövő hideg levegőt szívja-e (nyáron), vagy egy kar vastagságú gégecsövön keresztül a kipufogócsonk környékéről szívja az előmelegített levegőt (télen).
Nem tudod úgy pótolni a légszűrőt, hogy megmaradjanak a légszűrő nélküli üzem előnyei. A légszűrőnek van egy olyan tulajdonsága, hogy megfogja a port, cserébe viszont áramlási ellenállása van, nem is kicsi. Ez csak így tud működni, nem lehet olyan eszközt szerkeszteni, ami nem áll a levegő útjába, nem fojtja a motort, de megfogja a port.
Lehet segíteni a helyzeten nyitott légszűrőházzal, ekkor a motor könnyebben lélegzik, hiszen nem csak a csonkon át jön a levegő. Ilyenkor, télen ez különösen előnyös, mert még jegesedni is képes a karburátor, a szívócsonk pedig folyamatosan olyan hideg, hogy lecsapódik rajta a benzin.
Vagy lehet próbálkozni olajos sportlégszűrőkkel, de azok meg macerásak. Ha nem akarod tönkretenni a motort, akkor pár száz kilométerenként tisztítani és olajozni kell őket, mert ha megtelnek, akkor a papírszűrővel ellentétben nem kezd fulladozni tőlük a motor, csak éppen akadálytalanul tudja beszívni a poros levegőt.
Úgyhogy sajnos a problémádra nincs jó megoldás. Meg kell szokni, hogy légszűrő van a motoron vagy el kell búcsúzni a hosszú élettartamtól. Esetleg lehet segíteni a helyzeten a légszűrőházba helyezhető tütével, ezzel a légszűrőbetéten átjutó levegő nagyobb hányada érkezik meg a motorba.
Egyébként meg a Samara előtt is volt mód a hideg-meleg levegő közti váltásra. A régi, "körlámpás" légszűrőház fedelét három pozícióban lehetett feltenni, ebből kettő volt használható. Az egyikben hideg levegőt szívott a motor a homlokfal mögül, a másikban meg meleget a kipufogócsonkról. A harmadik állásban pedig beleakadt a használaton kívüli csonkot lezáró lemezidom a kartergáz-visszavezetés szűrőbetétjébe és nem lehetett normálisan feltenni a fedelet (bolondbiztos konstrukció).
Később, a kocka-Ladákon aztán megjelent a termosztátos levegőcsonk, itt a termosztát a külső hőmérséklettől függően váltott, hogy a homlokfalról vagy a kipufogócsonkról szívjon-e. Ezeknek már csak egy központi csavarjuk volt, hat rugós szorító fogta a légszűrőház fedelét és a fedélből csak egy csonk indult, mégpedig a sárvédő irányába.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!