Egy autószerelő agy aki nagyon értek az autó motorokhoz válaszolna pár kérdésemre?
Szóval van a gyújtáselosztó, egy négy hengeres motornál ugye 4 vezeték megy a gyertyákra, meg van egy középső ami egy ilyen henger alakú valamibe megy bele, az mi?
A másik hogy hogy működik a gyújtáselosztó?
Azt tudom hogy van benne egy ilyen rész, ami forog 360 fokba, és egy négy hengeres motornál 4x90 fokra van osztva, és mindegyik 90 fok az egyik gyertyát működtetik vagy valami ilyesmi, de innen már nem igazán értem a működést. Elmagyarázná valaki?
A négyütemű Otto-motoroknak vannak bizonyos sajátosságai. Az egyik ilyen, hogy csak minden második fordulatban van bennük munkaütem, tehát nem kell minden felső holtpontban szikrát adnia a gyújtásnak. Ha ezt teszi, az sem baj (veszteségszikrás üzem), de sok értelme nincs.
Ebből következik, hogy egy négyhengeres, négyütemű erőforrás esetén két fordulat alatt négyszer, vagyis főtengelyfordulatonként kétszer kell szikrát adnia a gyújtásnak, két különböző hengernek. Ez kicsit bonyolultabb feladat, mint mondjuk a Simson egyszerű megszakítós gyújtása esetén.
Éppen ezért többféleképpen is lehet megoldani. Az egyik módszer az, hogy fogunk egy tengelyt, ami éppen a főtengely fordulatszámának felével forog (a vezérműtengely pontosan ilyen) és arra ráapplikálunk négy darab, egymástül független megszakítós gyújtószerkezetet. Van négy megszakító, négy kondenzátor, négy gyújtásalaplap és négy gyújtótekercs. A motor meg működik.
Csak ez drága és összetett, ráadásul nehéz is belőni, hogy tényleg 180°-onként legyenek a szikrák, mert a megszakítók egymáshoz képest is elmozdulhatnak. Ezért annak idején, a hőskorban a nagyfeszültségű elosztós rendszert találták ki.
Itt is megvan a főtengely fordulatának felével pörgő másik tengely, ez vagy a vezérműtengely (vízhűtéses VW-ek), vagy egy másik, de ugyanolyan fordulattal pörgő segédtengely (Lada). Ez egyetlen megszakítót működtet, de az emelőbütyök formája különleges: egy fordulat alatt négyszer emel. Ettől a megszakítótól megy egy vezeték az egy szem gyújtótekercsbe, amiből nagyfeszültség jön kifelé. Ezt a nagyfeszültséget pedig visszavezetik az elosztóba. Az elosztó a megszakító tengelyén van, van neki összesen öt csatlakozója. Középre érkezik a gyújtótekercstől a nagyfeszültség, a forgórész pedig ezt vezeti ki mindig ahhoz a csatlakozóhoz, amivel épp érintkezik. Már ha éppen érintkezik (mert nem gyengült ki a középső érintkező rugója és nem kopott el a szénkefe, illetve nem ázott be az elosztó). A csatlakozótól meg megy a gyertyához, hogy ott nagyot szikrázzon. Így a négy henger egészen biztosan egymástól 180°-ra kapja a szikrát, az előgyújtás egyszerre állítható és kevesebb alkatrész is elég a gyújtáshoz.
Ez persze csak a négyhengeres motorokra igaz, ahol több henger volt, ott mondjuk 6 vagy 8 kábelnek volt helye (de létezett 16 hengeres elosztófedél is, az nagyon esztétikus volt). Mára viszont ez a megoldás kikopott, ma már hengerenkénti gyújtótekercsek adják a szikrát, amik a hengerfejbe vannak jól beleerőlködve (autókon) vagy a gyertyapipákba vannak beépítve (motorokon).
Tehát! Az elosztó fedélre mennek a gyujtáskábelek 4db +1 a kondenzátornak. A 4 bemenet alján vannak érintkezők(jeladók) Az alatt van a rotor, azon szintén jeladó de ez forog. És mikor surlódik a két jeladó akkor éppen az a gyertya szikrázik amelyikre rá megy Pl az 1es. Amíg végig megy a többin 3-4-2 addig az 1.hengerben újra a gyujtás következik így gyújt. A gyujtás ideje a forgattyús tengelytől függ. Ha a vezérlés nincs beállítva akkor rosszkor gyújt ezáltal nem indul be. röviden ennyi.
1-3-4-2 v. 1-2-4-3 ez a két féle szokott lenni soros 4 hengeres autóknál.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!