A Lada 2106 (körlámpás 1.6-os) és a Niva 1.6 cm3-as motorja között mi volt a különbség?
A furata mindkettőnek 79 mm, a lökete 80 mm volt. A Nivában is a 2106 kódú, 1600-as motort használták, csakúgy, mint az eredeti 2106-ban (nem 21061, avagy 1500S, erre vigyázzunk!).
Éppen ezért nehéz is "Niva-motor" és "körlámpás ezerhatos-motor" között különbséget tenni. Csak annyi volt talán, hogy itthon a Nivákban valóban ott figyelt az 1600-as erőforrás, így azokból ki lehetett szerelni, míg a körlámpások közül alig jött be ezerhatos, ha valakinek olyan motor kellett, az 1500-as szürke blokkot fúrhatta fel. Ezek mondjuk tényleg nem voltak olyan jók, mint a gyári 1600-asok: a hengerfal épp kibírta a 3 mm-rel nagyobb furatot, de ott már az anyagminőség nem volt olyan, mint a felszínen.
A VFTS-ekben is a 2106 kódú motor volt, de jelentősen átalakítva. A homologizáció legfeljebb 1596 köbcentiméteres hengerűrtartalmat engedett meg, így 79,6-re fúrták fel a motorokat (ez volt a maximum, amit a homológlapon rögzítettek) és nagyobb szelepekkel, nagyobb nyitási szögű vezérműtengellyel, két Weber 45 DCOE karburátorral és nagyobb átmérőjű, hangolt kipufogóval szerelték őket.
A mai VFTS-építők közül viszont sokan a Niva-motorokra esküsznek, illetve van, aki az Aleko-féle 2106-motort szereti. Állítólag az Alekón nagyobbak a hengerfejben a csatornák, így kevesebbet kell rajtuk dolgozni (nem tudom, élőben még nem láttam ilyet), a Niva-motoroknak pedig az új, nyolc sonkás főtengelye jobban bírja az igénybevételt, később törik el, mint a régi, négy sonkás nagylöketű tengelyek. Ráadásul itthon még mindig ritka a gyári 1600-as 2106 vagy 21074, ezért inkább Nivából vagy Alekóból szedik össze a nagy motorokat, mert abból több van.
Volt a Moszkvicsnak egy próbálkozása a '80-as években arra, hogy épkézláb autót állítsanak elő. Össze is raktak egy ferdehátú, akkoriban modernnek ható karosszériát, ami elég erősen emlékeztetett a Chrysler-Simca 1307-re. Ebből lett a 2141 kódú Aleko. 1986-ban kezdték gyártani és többféle motort használtak hozzá, így a 2106 kódú Lada-motort is. Ezek az erőforrások azonban kicsit különböztek a Ladákban használtaktól. Az Alekoban is hosszában állnak az erőforrások, így a segédberendezések, csövek, vezetékek helyében nincs nagy különbség, de állítólag a hengerfej kicsit más.
Lehet, hogy tényleg így van, sajnos sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom. Alekóm még nem volt.
Alekom még nekem sem volt, csak a szomszédunknak a 90-es években.
Sajnos a motorháztető alá nekem sem volt alkalmam részletesebben bekukkantani, de az autó motorhangja egy az egyben ugyan olyan volt, mint a Ladáké.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!