A Lada széria, illetve egy ugyanakkora fúvókával ellátott Stromberg karburátor közt fogyasztás és teljesítmény szempontjából mi a különbség?
A teljesítmény és fogyasztás attól függ, hogyan hangolod a karburátort. Viszont remélem, tudod, (ha nem, most mondom), hogy nem a fúvókamérettől függ, mekkora hengerűrtartalomhoz van illesztve a karburátor. Hiába van ugyanakkora főfúvóka a 350-es Jawa karburátorában, mint a Ladáéban, az egytorkú karburátor képtelen lesz ellátni üzemanyaggal a négyhengeres motort.
A motornak ugyanis levegő kell. Sok levegő. Nem azért tették rá a 2*32 mm-es DAAZ-karburátort a Ladákra, hogy jól kitoljanak a vevővel, akinek majd jó sokat fog fogyasztani. Azért kell rá két nagy torok, hogy a motor kapjon elegendő levegőt. Igaz, nem mindig van nyitva mind a kettő, de ahhoz, hogy a motor teljes fordulatszámon is képes legyen a működéséhez elegendő légmennyiséget beszívni, kell az, hogy ekkora keresztmetszeten át döngessen befelé a zoxigén.
Az egytorkú Jikov-karburátornak viszont nincs ekkora keresztmetszete. Alacsony fordulaton még csak-csak el tudná látni levegővel a motort, de hamar elfogyna a szufla: akkora lenne a szívási ellenállás, hogy 2-3.000 fölé aligha pörögne fel a motor. Mondjuk ez is a fogyasztáscsökkentés módja, de akkor már inkább bánj óvatosan a jobb lábaddal.
Azt, hogy egy karburátor mekkora motort tud ellátni, a torokátmérő határozza meg. Ez szab gátat annak, hogy mekkora a maximális levegőmennyiség, ami másodpercenként bejuthat a motorba (a motornak meg ugye jellemző paramétere a maximális légnyelése). Az, hogy ehhez a torokmérethez milyen főfúvókát párosítanak, már sok egyéb tényezőtő is függ (venturi mérete, használat módja, stb.). Nem lehet elmondani, hogy minden 135-ös főfúvókájú karburátor ugyanolyan motorhoz való, mert azért minimális különbség csak van a Pannónia, a 350-es Jawa meg a Lada motorja között. Pedig hát mindhárom működik ilyen főfúvókával... (de akár még egy "szénné" tuningolt Simson is)
Nem megoldhatatlan a dolog: a pedálbakor átszabva meg lehet oldani, hogy bowdenes legyen a gázpedál, aztán már csak egy közös emelő kell a két karburátornak.
Viszont jó lenne tudni, milyen karburátorokról van szó. Használnak Ladán motorkerékpárokról származó karburátort (na, nem fogyasztáscsökkentésre), de azok nagy, 1000-1200 köbcentis motorokhoz méretezett CV karburátorsorok. Nem tudom, a két Stromberg elegendő lesz-e egy ekkora motor táplálásához.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!