Oldalkocsis oldalkocsi kerékhajtásos motoroknál van difimű?
Nem mindig van differenciálmű. Az egyszerűbb kiviteleknél a motor hátsó kereke fixen hajtott, az oldalkocsihajtást valamilyen módon (mondjuk körmöskapcsolóval) lehet bekapcsolni. Az oldalkocsi hajtása ezért csak terepen használható, a két kerék fixen együtt forog.
Van kicsit bonyolultabb kivitel, ahol az oldalkocsi kereke mindig hajtott. Nekem most ebből csak a BMW R75 és a Zündapp KS750 jut eszembe. Itt a hátsó tengely előtt van differenciálmű, ami ráadásul zárható is. Ez osztja a nyomatékot a két kerék között. Az egyik kihajtásról megy a hátsó kerék, a másikról pedig a hátsó tengely vonala előtt indul egy féltengely az oldalkocsikerékhez (erre azért van szükség, mert az oldalkocsi kereke előrébb fut, mint a motor hátsó kereke, hogy stabil legyen a jármű). Ez hajtja meg a kereket. Valami csukló kell, hogy legyen benne, mert a váz hátulja merev, az oldalkocsikerék meg rugózott, de hogy hogyan oldották meg, még nem volt alkalmam megnézni.
Szóval a kardánhajtásos gépeknél a hátsó kerékagynál van egy difimű is?
De én úgy tudom hogy az sem fix, az is rugózik.
Aztán, ahogy írtad is a hátsó kerék vonala előtt jön ki egy másik kardántengely, az megy az oldalkocsihoz és szépen csuklik ha rugózni kell.
Viszont ha a difimű be van kapcsolva és a motor hátsó kereke csúszik akkor az oldalkocsi nem tolja félre?
Meg ezért nem értem teljesen azt a difiművet. Az oké hogy az oldalkocsi kereke diferál(van ilyen szó ? XD) de ha a motor kereke is az érdekes lehet.
Egyébként van olyan lánchajtásos motor amihez hajtott oldalkocsi van?
A BMW-n és a Zündappon nem rugózik a hátsó kerék, épp ezért egyszerű a dolog megoldása. A differenciálmű és a féltengely fixen áll, a katona kényelmét pedig a lengőnyereg szolgálja.
Ha mindkét tengely hajt és elpörög a motor kereke, akkor a jármű nem megy sehová. Az egyszerű bolygóműves differenciálmű már csak olyan, hogy ha az egyik hajtott oldal elpörög, akkor azt fogja hajtani.
Tehát nem csúszik oldalra. Ha nehéz, rossz tapadású terepen mennek vele, összezárják a differenciálművet, olyankor a két oldal együtt forog, ha az egyik pörög, a másik is forogni fog, aztán csak kihúzza magát valahogy a sárból a motor.
A két kerék nem "csak úgy differál", egymáshoz képest változik a fordulatszámuk és a rájuk adott nyomaték. A differenciálmű a hátsó kerék és az oldalkocsikerék között osztja a nyomatékot. Olyan ez, mint az autó differenciálműve: hátul egymás mellett két kerék, azoknak változik a fordulatszáma és a nyomatéka. Na, jó, itt kicsit bonyolultabb a geometriai elrendezés.
Lánchajtásos motornál még nem hallottam olyanról, aminek hajtott lenne az oldalkocsija. Mikor még komolyan vették az oldalkocsizást, nem csak hobbi volt, a lánchajtásos motorok könnyűek voltak, ezért nem használták őket oldalkocsis terepjárásra. A nehéz, kardános motorok kaptak oldalkocsit. Ezeken építették ki az oldalkocsi hajtását is, hogy jobban lehessen őket használni a harctéren. Egyszerűbb is kardánhajtás mellett leágaztatni egy plusz tengelyt az oldalkocsi alá. Lánchajtásnál ez nagyobb problémát jelent.
Na most már nagyjából világos akkor a dolog :)
De egyébként ha a hátsó kerék rugózott lenne igazából akkor se lenne bonyolult megoldani a hajtást nem?
Annyi hogy akkor a difiművet és a motort összekötő rúdnak is csuklania kellene, szóval oda is kardántengely kell.
Bár azért jóval egyszerűbb fix vázasra csinálni a gépet aztán rádobni egy rúgós ülést. Szóval megértem hogy nem így csinálták régen :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!